cultura

Publicacions

La nuesa del paisatge

Xavier Febrés ressegueix el vincle d'Aristides Maillol amb la seva terra en una aproximació biogràfica editada per Curbet

El periodista subscriu la teoria de l'escultor vital i sensual més enllà del classicisme

Arísti­des Mai­llol va sus­pen­dre tres vega­des l'exa­men d'ingrés a l'Escola de Belles Arts de París, i quan final­ment va acon­se­guir entrar-hi, va ser per cons­ta­tar que hau­ria hagut d'estar més atent als senyals inequívocs que li havia estat envi­ant el destí. Aquells ense­nya­ments defi­ni­ti­va­ment no feien per ell, sobre­tot després de des­co­brir que, més que la pin­tura, el que li agra­dava era el tapís, i quan ja en domi­nava tots els secrets, que de fet no, tam­poc no era el tapís: el que volia era dedi­car-se a l'escul­tura. En rea­li­tat el canvi d'ori­en­tació que deter­mi­na­ria la seva autèntica vocació es va deure a un pro­blema a la vista que li impe­dia aten­dre els detalls de l'ordit, pot­ser per això l'obra escultòrica per la qual pas­sa­ria a la història és tan tàctil; les seves dones, tan tur­gents i volup­tu­o­ses, tan car­nals. El Mai­llol que conei­xem és doncs el que neix quan ja té els qua­ranta anys fets i es cons­tru­eix ver­ti­gi­no­sa­ment en els qua­ranta anys següents, ben bé fins al moment de la mort, quan anava a reco­llir pedre­tes a la platja de Banyuls, com explica Josep Pla a l'Home­not que va dedi­car-li, per con­ti­nuar sen­tint el pes del món a la mà, amb la seva barba tols­to­iana, el bar­ret d'hor­tolà i la mirada embra­vida amb una cen­te­lla blava cada cop que sen­tia a prop l'ardor juve­nil de la musa dels últims anys, la corat­josa Dina Vierny.

Mai­llol, l'escul­tor car­nal (Cur­bet Edi­ci­ons), de l'escrip­tor i peri­o­dista Xavier Febrés, és la més recent apro­xi­mació a un artista que con­ti­nua sent objecte de devoció i enca­se­lla­ment a parts iguals, pro­ba­ble­ment perquè sovint s'ha parat més atenció que no calia al seu vin­cle amb el mite del clas­si­cisme grec, obli­dant, com ben encer­ta­da­ment observa Febrés, que Grècia no va ser per Mai­llol un des­co­bri­ment, sinó un reco­nei­xe­ment, un calc i a sobre menys emo­ci­o­nant del seu Ros­selló natal, el seu veri­ta­ble “humus cre­a­tiu”, i s'ha pas­sat per alt en canvi que era també un home rústec, un sen­sual, algú que podia repli­car irat que no es podia enten­dre la forma pre­cisa de la natura ni de tot el sis­tema que irriga la vida si abans no s'havia mesu­rat al pal­mell de la mà el pit o la vulva d'una dona. I això que n'hi ha que afir­men que no va tenir rela­ci­ons car­nals fins ben bé a la tren­tena: abans estava massa ocu­pat a sor­tir de la misèria, com la majo­ria dels seus veïns, astuts con­tra­ban­dis­tes en temps de penúria gene­ra­lit­zada, i no va sor­tir de penes fins que va conèixer Clo­tilde Narcís, la filla del fle­quer del poble, dotze anys més jove que ell, que va con­ver­tir en la model de les seves pri­me­res obres monu­men­tals i en el tes­ti­moni pri­vi­le­giat de la seva con­sa­gració ver­ti­gi­nosa com el suc­ces­sor de Rodin, abans que apa­regués una noieta de quinze anys d'ori­gen rus, quan Mai­llol ja pas­sava dels setanta, i la relegués al paper vode­vi­lesc d'esposa gelosa i mal­hu­mo­rada. El lli­bre de Xavier Febrés, una àgil i amena intro­ducció a la vida i l'obra mai­llo­li­a­nes, té el mèrit afe­git de plan­te­jar alguns inter­ro­gants incòmodes; per exem­ple, per què l'obra d'un escul­tor nord-català que va fer pro­fessió de fe del seu cata­la­nisme con­ti­nua sent tan poc pre­sent als espais públics de Cata­lu­nya?

L'emoció de Pla.
Una de les poques vegades que Josep Pla confessa haver-se emocionat és quan va veure per primera vegada, l'any 1953 a Nova York, l'escultura L'Île de France de Maillol. L'escultor hi havia treballat en la vellesa a l seu taller de Banyuls, i Pla no dubtava a qualificar-la de “la peça més important produïda arran del Mediterrani els últims dos o tres segles”. Aquell mateix any, Eugeni d'Ors afirmava que, a diferència del Balzac de Rodin, que podia ser la gàrgola despresa d'una catedral qualsevol, les Venus de Maillol només podien haver nascut “al costat mateix de casa seva”. El noucentisme, doncs, moviment al qual s'ha vinculat tan sovint l'obra de l'escultor, no va saber que tenia un profeta tan a tocar fins molts anys després de la seva liquidació.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.