cultura

Shakespeare al Raval

El festival, que va emigrar de Santa Susanna a Mataró i l'any passat va haver d'anul·lar cartell, s'assenta a Barcelona amb una desena edició “de resistència”

De les quatre estrenes del festival, destaca un ‘Julio César' amb Mario Gas de protagonista

El Fes­ti­val Shakes­pe­are d'aquest mes de juny a Bar­ce­lona serà “de resistència”, en parau­les d'Oriol Broggi. No podia ser d'una altra manera, en els temps actu­als. Es volia que tingués una durada de 215 dies i que hi hagués alguna presència inter­na­ci­o­nal. D'entrada, només tindrà una durada d'una set­mana, i tot seran fun­ci­ons de com­pa­nyies cata­la­nes. La direc­tora, Montse Vell­vehí, insis­teix que con­ti­nua sent inter­na­ci­o­nal, perquè es manté dins de la xarxa de fes­ti­vals d'arreu d'Europa dedi­cats al dra­ma­turg anglès, tot i que per pri­mer cop no hi hagi cap actu­ació de fora de l'Estat. Tot el fes­ti­val es con­cen­trarà al Raval i té la impli­cació d'equi­pa­ments cul­tu­rals com ara la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya, el Romea, l'Escola Mas­sana, el CCCB, la Fil­mo­teca, La Cen­tral i el bar Hori­gi­nal.

Vell­vehí, que va assu­mir la direcció quan Paco Azorín li va cedir el seu pro­jecte, manté San­dra Monclús d'aju­dant de direcció i dis­posa de la impli­cació artística de Broggi i Julio Man­ri­que, direc­tors de la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya i el Romea res­pec­ti­va­ment. Tots dos adme­ten que el fes­ti­val tin­dria més força si ells hi hagues­sin pogut par­ti­ci­par en algun pro­jecte, però con­fien impli­car-s'hi en pròximes edi­ci­ons en què el calen­dari els sigui més pro­pici. El Fes­ti­val Shakes­pe­are va ser molt cele­brat des del prin­cipi pel Depar­ta­ment de Cul­tura. De seguida van veure el seu valor poten­cial i el van con­ver­tir en un fes­ti­val estratègic. Però Santa Susanna hi va con­vi­dar Mataró (capi­tal de comarca) per aju­dar a man­te­nir un car­tell amb molt bona ocu­pació, però incapaç d'equi­li­brar pres­su­pos­tos. Mataró el va assu­mir com a propi, ja en la sisena edició. El drama impre­vist va arri­bar: el juny del 2011 es va avi­sar que s'anul·lava aque­lla edició. De seguida van aparèixer ciu­tats interes­sa­des a ser el marc del fes­ti­val, però no es va tan­car cap acord. El 2012 també es va allar­gar l'ago­nia. Ara, encara que només durant una set­mana (del 6 al 12 de juny), reviu un fes­ti­val que prova de relle­gir Shakes­pe­are des de l'expe­ri­men­tació.

Els caps de car­tell d'aquest any són qua­tre estre­nes: dues fun­ci­ons de Julio César –una pro­ducció del Fes­ti­val de Mèrida i el Tea­tro Circo Mur­cia–, diri­git per Paco Azorín i que es veurà l'11 i el 12 de juny al Romea, amb un repar­ti­ment en què hi ha Mario Gas, Tristán Ulloa i Ser­gio Peris-Menc­heta; el reci­tal Big Will Shakes­pe­are!! impul­sat per Quim Lecina (8 de juny, Bibli­o­teca); H] Works, de Moreno Ber­nardi –que uneix una peça de dansa i una com­po­sició sonora de veus d'actors en dife­rents idi­o­mes–, el 9 de juny a la Bibli­o­teca, i la peça fami­liar Juli­eta, amb Rosa Gàmiz i Oriol Broggi, el mateix diu­menge al matí, amb xoco­lata i melin­dros inclo­sos. També es recu­pe­ren fun­ci­ons de La cai­guda d'Amlet i Diagnòstic: Ham­let (7 de juny), i els Sonets enca­de­nats, amb Lluís Soler (9 de juny).

La fil­mo­teca de Cata­lu­nya, arran del tras­llat del fes­ti­val al Raval, arrenca amb un cicle de pel·lícules que començarà coin­ci­dint amb les dates del fes­ti­val, però que s'allar­garà fins al mes d'agost. El CCCB plan­te­jarà en dues con­ferències les difi­cul­tats de tra­duir Shakes­pe­are. L'Hori­gi­nal dedi­carà el seu reci­tal set­ma­nal de dime­cres a ver­sos de Shakes­pe­are. Alum­nes de la Mas­sana pre­pa­ren una ins­tal·lació que es podrà veure tota la set­mana ins­pi­rant-se en l'uni­vers isa­belià i La Cen­tral con­vi­darà el seu grup de lec­tura a revi­sar, després d'haver-lo lle­git, Juli Cèsar.

Quin pres­su­post té el Fes­ti­val Shakes­pe­are? “Suor, llàgri­mes, talent i 40.000 euros que es gene­ren entre sub­ven­ci­ons de l'admi­nis­tració i recur­sos pro­pis”, diu Vell­vehí. Totes les fun­ci­ons es fan a risc de les com­pa­nyies, que només cobra­ran part del taqui­llatge. I els de Parking Shakes­pe­are (Tre­balls d'amor per­duts, 8 de juny), que actuen a l'aire lliure, es finan­cen amb el que recu­llen a la gorra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.