cultura

La Mostra d'Igualada: de tal pare, tal filla

Avui arrenca la 25a edició de la fira adreçada al públic familiar que també persuadeix els pares que, anys enrere, van assistir-hi d'espectadors novells

Enguany, es nota una revifada
en les gires
i més interès
per obres
de nous formats
De les 274 propostes rebudes, s'han escollit només títols de 48 companyies

Gene­ració Mos­tra d'Igua­lada. Les 25 edi­ci­ons d'aquesta tro­bada han donat temps perquè els pri­mers espec­ta­dors puguin por­tar els seus fills aquests dies (d'avui a diu­menge) a alguna de les múlti­ples acti­vi­tats adreçades a un públic que engloba des de nadons de mesos fins a joves de 16 anys. Però, en rea­li­tat, els espec­ta­cles que ha selec­ci­o­nat el direc­tor artístic, Òscar Rodríguez, aspi­ren també a interes­sar als pares. De fet (no és només un rumor infun­dat) un gra­pat d'espec­ta­dors tea­trals de la infància repre­nen la seva relació amb la pla­tea arran del bateig escènic del fill. Per això, la Mos­tra d'enguany té de lema 25 anys por­tant els pares al tea­tre i es veu com el nen empeny el cot­xet. Tot es retro­a­li­menta perquè l'experiència satis­factòria ha de com­por­tar que aquests nens, quan siguin pares, també vul­guin dur els seus fills a tea­tre.

La Mos­tra d'Igua­lada fa 25 anys d'història però és el 2006 quan la Gene­ra­li­tat va acon­se­guir uni­fi­car les cites dels Movi­ments de la Xarxa i de Ria­lles, que, fins lla­vors, s'orga­nit­za­ven per sepa­rat. Així, els artis­tes amb una sola cita poden con­cer­tar con­trac­ta­ci­ons amb les prin­ci­pals pro­gra­ma­ci­ons de tea­tre fami­liar de Cata­lu­nya. A més, amb la decisió del Depar­ta­ment de Cul­tura, es va acon­se­guir tenir un direc­tor artístic que garantís ense­nyar nove­tats de qua­li­tat, amb interès per a la recerca de nous for­mats i que tingués atrac­tiu per a pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals. Enguany, de les 274 pro­pos­tes que es van rebre a la direcció de la Mos­tra, han que­dat només títols de 48 com­pa­nyies: el 17%, un per­cen­tatge res­tric­tiu, simi­lar al de l'any pas­sat. En qua­tre dies s'han pro­gra­mat 105 fun­ci­ons que, com a la Fira de Tea­tre al Car­rer de Tàrrega i la majo­ria de fires artísti­ques estratègiques de Cata­lu­nya, bus­quen atraure con­trac­tes per a tota la tem­po­rada alhora que reu­nei­xen també espec­ta­dors de paga­ment o gratuïts (depe­nent de l'emplaçament). La Mos­tra can­via el model de llotja dels últims anys i incita a pro­gra­mar les entre­vis­tes per fer molt més dinàmiques les, fins ara, hores per­du­des d'estand. Amb els pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals (en rea­li­tat ambai­xa­dors de la pro­ducció cata­lana a Europa) es pre­veu un bre­ak­fast mee­ting per faci­li­tar-los la tro­bada amb els artis­tes.

L'alcalde d'Igua­lada, Marc Cas­tells, con­vida tot­hom a assis­tir en l'edició d'enguany, que també estre­narà la con­versió en zona de via­nants de l'espai d'intra­murs del muni­cipi. Cas­tells entén que la fira ha de ser cul­tura i també negoci, tant per al sec­tor cul­tu­ral com per al de la res­tau­ració o d'altres àmbits de la ciu­tat. Dels 278.333 euros del pres­su­post, la Gene­ra­li­tat n'inver­teix 150.2000 i l'Ajun­ta­ment, 61.798.

Es cal­cu­len uns 26.000 espec­ta­dors en la Mos­tra d'enguany i que es reac­tivi el mer­cat de con­trac­tes després d'un incle­ment 2013. Segons el gerent de la Mos­tra, Òscar Bal­cells, hi ha indi­cis de “brots verds” en les con­trac­ta­ci­ons, dit amb mesura, perquè sí que sem­bla que es reim­pul­sen les gires, tot i que cal valo­rar amb quins ingres­sos per a les com­pa­nyies que man­te­nen en reper­tori el màxim d'espec­ta­cles per ser atrac­tius a tot tipus de pro­gra­ma­dor.

D'altra banda, el direc­tor, Òscar Rodríguez, també olora que, després d'anys de fórmula segura, es pro­gra­men menys els con­tes clàssics. Per con­tra, cada cop hi ha més pro­gra­ma­dors que com­pro­ven que pro­gra­mar altres for­mats aporta un públic més satis­fet. Són títols, a més, que interes­sen més enllà del mer­cat català per inno­va­dors i perquè sovint la història passa a segon terme amb una posada en escena sug­ge­ri­dora d'imat­ges o core­o­gra­fia.

Sis iti­ne­ra­ris

Per aju­dar a fer una tria eficaç a par­tir dels gus­tos, la Mos­tra ha creat sis iti­ne­ra­ris que per­me­ten dife­ren­ciar les obres de risc, les de com­pa­nyies històriques, les de car­rer o les acci­ons lúdiques. Enguany s'obre un espai paral·lel, impul­sat per l'Asso­ci­ació de Nar­ra­dors Pro­fes­si­o­nals de Cata­lu­nya (del qual també van dis­po­sar en la Fira Medi­terrània).

“Sóc fill de ‹Cavall Fort›”

La Perla 29 proposa familiars des del 2003

El director Oriol Broggi es confessa “fill” de les programacions de Cavall Fort al Teatre Romea a mitjan anys setanta. Des dels 7 anys ja anava amb els pares a espectacles per a adults. Dels 12 recorda el seu bateig d'espectador al Teatre Lliure de Gràcia. L'actriu Rosa Gàmiz, filla de Badalona, recorda les anades al teatre com una experiència completa perquè implicava passar el dia a Barcelona. Des de fa anys, des de la productora La Perla 29 insisteixen a trencar la frontera amb el públic: fer-lo partícip amb adaptacions de clàssics com ara Brecht o, per exemple, el Cyrano. És un joc molt orgànic, molt natural en què no rebaixen, però, intencions dramatúrgiques.

“Combinar el riure i el pensar a escena és màgia”

Marcel Gros reivindica la república de la imaginació

El pallasso Marcel Gros sempre viatja amb la maleta de treball, d'on treu el raspall de perruca i el nas ben vermell. Diu que construeix un espectacle amb cinc minuts, després “d'haver-hi estat rondant durant un any i mig”. I és que els seus espectacles no tenen final, sempre estan en contínua evolució.

Sí que parteix de la república de la imaginació (ell diu que tot sol forma una assemblea de creadors lliurepensadors), que es resisteix a la tirania del regne de la fantasia, que encara imposa la seva norma en els contes de prínceps i de personatges mítics. Ell aboca a l'escena les contradiccions que li interessen (“si no ho entén el fill que ho pregunti al pare, o viceversa”).

La seva alquímia consisteix a crear unes històries que facin riure i pensar alhora, “llavors és màgia, són dues accions genuïnament humanes”. No és estrany que rebi felicitacions perquè s'atreveixi a fer teatre de veritat també per a la canalla i no quedar-se amb la trompada més primària. El clown fa 33 anys que s'hi dedica professionalment. Però ja passava la gorra al poble als estius. De jove, era un empleat de banca que es va decantar per ser un saltimbanqui, diu còmic i mordaç.

“Als nens, els agrada que els tractem d'adults”

Roseland Musical va debutar en la primera edició, ara fa 25 anys

Roseland Musical té 30 anys de carrera i sempre ho ha fet servint coreografies per al públic familiar: un repte doble. Ester Rodríguez, de l'equip des de l'inici, admet que fins fa uns anys disposar d'un títol clàssic de referència ajudava a fer accedir el públic a l'escena. I això estalviava un pèl la dificultat de programar dansa contemporània.

Caracalla, un dels seus èxits internacionals, va costar molt vendre'l a Catalunya perquè no tenia un clàssic al qual fes referència. Els espectacles de dansa, per força, han de ser coloristes i han de tenir una certa història que interessi la canalla, admet. Però sempre han treballat els guions amb dramaturgs professionals, cosa que els permet ser més eficaços. El 2010 van estrenar un Pinotxo amb imatges tridimensionals nou; no és de fusta, sinó fruit del reciclatge: ell és amant dels llibres, quan els companys d'escola utilitzen ordinadors i es riuen del protagonista. El públic hi combrega: “És la seva realitat, s'identifiquen.” Tot i la força visual, Roseland els tracta d'adults, “i els agrada”, amb la qual cosa també complauen els pares.

Rodríguez remet el seu primer record al teatre amb l'escola, en una adaptació de La flauta màgica. Probablement, aquella adaptació també deuria ser prou valenta amb el Mozart lúdic de partitura.

“M'agradaria conversar amb els nens després de l'obra”

La companyia Pinotxo en Bicicleta debuta a la Mostra

Pinotxo en Bicicleta debuta com a companyia en la Mostra d'Igualada d'enguany. Però, en realitat, recull el coneixement de la directora Valentina Raposo i l'actriu i manipuladora Inés Alarcón d'anys de carrera. Blau marí és l'espectacle que porten al cartell (en realitat una adaptació molt personal de la cançó mítica Puff era un drac màgic). Efectivament, tot i que es reinterpreta l'espectacle, també té un final trist, de comiat.

Raposo, que recorda la llàgrima de l'actor a El príncep feliç que van representar a l'escola quan ella era petita, es defineix com a otaliana (això és: fidel a la filosofia del desaparegut manipulador d'objectes Pepe Otal. El seu taller avui continua actiu, obert a noves mirades i sense perdre l'encant nostàlgic: “és un port, un lloc de pas, de comunicació, d'aprenentatge”). En aquest sentit, un espectacle es construeix a partir de voler dir una cosa però “serà diferent al que et vas trobant” a còpia d'interpretacions i l'emoció dels espectadors. Per això, lamenta que els nens prefereixin veure els titelles i retratar-s'hi a mantenir una conversa amb ells després de la funció, perquè “els sorgeixen moltes preguntes que retroalimenten el muntatge”.

“Més viatge que història”

Farrés B. apel·la al gust de la paraula

Farrés Brothers es considera la colla local, tot i que només Pep Farrés (al teatre anava amb els pares però el seu record va ser fent teatre a l'escola) sigui de la vila. Han crescut en la Mostra des del 2003. Enguany presenten Tripula, un joc escènic en què l'espectador s'integra. El seu esforç és condensar una història. Aquest cop, “hi ha més viatge que història”. També amb un català que “sense ser Espriu” enriqueixi el llenguatge, matisa Jordi Farrés (va ser d'adolescent amb el Nit de Reis del Tallaret de Salt a Mataró que es va decidir a dedicar-se al teatre, “fins llavors era de Quimicefa i circuits electrònics”). El director Jordi Palet (assistia sol a la programació d'Ullastrell i va acabar presentant les sessions de rialles de ben jove)es va sobtar divertit que, parlant d'un “príncep alt i cepat”, a algun nen, li fes gràcia perquè li recordava zapato!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia