Ros Marbà elogia el potencial de la nova orquestra de la Schubertíada
La formació debutarà demà en el concert de cloenda del festival de Vilabertran
Joventut, tècnica i entusiasme: aquests són els ingredients de l'Orquestra de Cambra de la Schubertíada, un projecte impulsat per Joventuts Musicals, entitat que dirigeix, des de la seva secció figuerenca, el festival de Vilabertran. El secretari executiu de Joventuts Musicals d'Espanya, el banyolí Miquel Cuenca, creu que aquesta nova orquestra «indissociable» del festival «és un reflex del bon nivell musical que tenim en aquest país» i, com l'Acadèmia 1750, l'orquestra barroca del Festival de Músiques de Torroella, aporta al cada vegada més complex panorama orquestral de l'Estat espanyol –pendent d'una imminent regulació– una singularitat que és el seu tret diferencial i alhora la seva aportació al conjunt: aquesta serà, òbviament, una orquestra de vocació schubertiana, que treballarà sobretot el repertori d'aquest compositor, però no de manera excloent. De fet, el seu primer concert, demà a la canònica de Santa Maria de Vilabertran (21h) combinarà, a la primera part, una obra de Schubert (l'ofertori Salve Regina, amb la participació de la soprano Susanna Puig) i Vistes al mar, una obra de joventut d'Eduard Toldrà, que obrirà la vetllada. «Gràcies a Déu, aquesta obra de Toldrà ja ha entrat de manera normalitzada dins dels repertoris i resultava bastant familiar per a tots els músics de l'orquestra», deia Ros Marbà. La segona part del concert estarà íntegrament dedicada a La nit transfigurada de Schönberg. Per tant, no tot serà Schubert, però tot el programa tindrà un cert aire d'aquest autor i la seva petjada en l'obra d'altres compositors.
Pel que fa a la selecció dels músics, inicialment es va encarregar a la concertino titular, la violinista mallorquina Catalina Reus, però ahir mateix havia de ser mare, i demà el seu lloc serà ocupat per la gironina Elena Rey. En aquesta orquestra integrada sobretot per músics nascuts o residents a Catalunya destaca també la presència de tres Claret, dos violoncels i un violí, hereus dels germans Gerard i Lluís Claret.
L'orquestra estrenarà cada any una producció a la Schubertíada, sempre amb un director convidat, i després també intentarà mostrar el seu treball fora de Vilabertran.
Marta Mathéu i Martín-Royo, a la recta final
La Schubertíada arriba aquest cap de setmana a la seva recta final i per a aquesta nit ha programat un recital de la soprano tarragonina Marta Mathéu i el baríton barceloní Joan Martín-Royo, acompanyats al piano per Roger Vignoles. El programa del concert inclourà, en la primera part, una selecció de lieder de Schubert. La segona part s'obrirà amb quatre duets de Mendelssohn i continuarà amb quatre lieder d'Hugo Wolf i quatre duets de Schumann. Mathéu substitueix la soprano sueca Malin Christensson, que no ha pogut actuar a Vilabertran per motius de salut.
Últim Concert Debut
Demà tindrà lloc, abans del concert de cloenda a càrrec de la nova orquestra del festival, l'últim Concert Debut d'aquesta edició (19h), protagonitzat pel violinista Guillem Calvo i la pianista Mercè Roca, que interpretaran obres de Schubert, Cassadó, Webern i Cervelló.