Opinió

art & CO

pilar parcerisas

Noucentisme i efectes de la guerra


Sobre la Pri­mera Guerra Mun­dial

La revisió dels efec­tes de la Pri­mera Guerra Mun­dial, en com­plir-se enguany els cent anys d'aquesta con­tesa, ha com­por­tat diver­sos debats i refle­xi­ons que no s'havien produït fins ara. La Càtedra Wal­ter Ben­ja­min de la Uni­ver­si­tat de Girona, diri­gida per Jörg Zim­mer, ha plan­te­jat aquesta temàtica en el col·loqui anual ben­ja­minià que se cele­bra a Port­bou cada 26 de setem­bre. Les ponències han estat bri­llants i espe­ci­al­ment reve­la­dora la de Xavier Pla. La guerra esclata en una Europa de la qual Bar­ce­lona viu al marge, en la neu­tra­li­tat d'una Arcàdia ide­a­lit­zada i feliç d'un nou­cen­tisme clas­si­cista que Eugeni d'Ors va empènyer des del 1906 fins a la dic­ta­dura de Primo de Rivera, el 1923. Un model cívic i moral, basat en l'edu­cació, un món, segons Pla, “ideal, exclo­ent i auto­su­fi­ci­ent, que no va ser capaç de pre­gun­tar-se què havia pas­sat en aque­lla Europa de 1914”.

El cro­nista de guerra

La guerra fa tron­to­llar els valors nou­cen­tis­tes, deses­ta­bi­litza i genera con­flic­tes soci­als i per­so­nals. Però la guerra també pro­pi­cia un nou ofici, rea­lista, modern: el cor­res­pon­sal de guerra, amb escrits des de la pri­mera línia de foc, foto­gra­fies docu­men­tals i films. Els lec­tors dema­nen punts de vista pro­pis, i així diver­sos escrip­tors van al front amb aquesta missió: Gaziel, Eugeni Xam­mar i Claudi Amet­lla, que va enten­dre que la infor­mació es podia com­prar i ven­dre, i que va crear a Cata­lu­nya la filial de l'agència de notícies Havas, amb el nom de Fabra. Amb l'arri­bada de les tro­pes fran­quis­tes a Bar­ce­lona, el pri­mer edi­fici requi­sat va ser el de l'ofi­cina de l'agència Fabra, que es va con­ver­tir en agència F, de Franco, l'avui deno­mi­nada Efe. Una perla de la con­ferència de Xavier Pla que va dei­xar els assis­tents boca­ba­dats.

El rea­lisme nou­cen­tista

Però el nou­cen­tisme no va ser tan hegemònic. Entre el Glos­sari del 1906 i l'Alma­nach dels Nou­cen­tis­tes del 1911, hi ha la Set­mana Tràgica del 1909. Cap al 1917 s'aban­dona l'ide­a­lisme clas­si­cista per un rea­lisme nou­cen­tista. Tor­res-García deixa de fer fri­sos clàssics per pin­tar els car­rers i el seu movi­ment. Ho fa també Bar­ra­das, la Pas­to­ral de Sunyer ja il·lus­tra una altra època. El 1917 esclata la revo­lució russa i Picasso s'estrena a Bar­ce­lona amb els ballets rus­sos de Diag­hi­lev. La ciu­tat és refugi d'artis­tes euro­peus, però segur que el rea­lisme introduït pel peri­o­disme de guerra va tom­bar l'Arcàdia estètica del pi i l'atza­vara a la vora de la Medi­terrània. Una tesi pen­dent que apor­ta­ria llum a l'esquerda de l'ide­a­lisme orsià i al paradís per­dut d'una Cata­lu­nya que no va poder ser.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia