publicació
xavier castillón
Damià Mateu, de La Hispano Suiza al ‘Brusi'
Demà es presenta al castell de Peralada la biografia de l'empresari, nascut ara fa 150 anys
La biblioteca del castell de Peralada serà demà l'escenari ideal per a la presentació del llibre Damià Mateu i Bisa (1864-1935). Empresari, promotor i col·leccionista, amb el qual es completa la celebració del 150è aniversari del naixement del pare de Miquel Mateu i Pla –al qual va donar el vistiplau per comprar el castell de Peralada, tot i no ser “una finca de rendiment”– i avi, per tant, de Carme Mateu Quintana, presidenta de l'Associació Cultural Castell de Peralada, que organitza el prestigiós festival d'estiu. En aquest llibre hi han col·laborat Inés Padrosa, historiadora i bibliotecària del castell; Jaume Barrachina, historiador de l'art i director del museu creat a partir de les col·leccions d'art i antiguitats impulsades per Damià Mateu; Jordi Nadal i Oller, catedràtic emèrit d'història econòmica, i Miguel Canals, marquès de Casa Brusi, que explica com Mateu va reimpulsar el Diario de Barcelona, conegut popularment com el Brusi per la llarga vinculació del rotatiu amb aquesta família durant més d'un segle. La presentació del llibre tindrà lloc demà en el marc d'una de les experiències culturals que s'organitzen regularment a Peralada, amb activitats durant tot el matí –un tast de vins, una visita guiada a les col·leccions de castell–, articulades al voltant d'una conferència de Barrachina sobre Damià Mateu com a col·leccionista d'art (11 h).
Nascut a Llinars del Vallès el 1864, Mateu va ser un brillant emprenedor que es va quedar orfe molt jove i va transformar el petit negoci familiar de ferros, Hijo de Miguel Mateu, en un gran complex industrial, culminat amb la creació, el 1904, de La Hispano Suiza Fábrica de Automóviles S.A., al costat de l'empresari Francesc Seix i l'enginyer Marc Birkigt. La Hispano Suiza va ser líder en tecnologia automobilística i aeronàutica i va contribuir a la supremacia aèria aliada durant la II Guerra Mundial.
Damià Mateu va fer importants contribucions al desenvolupament econòmic del país, ja que va assegurar el subministrament elèctric a Barcelona i va participar en la construcció de les primeres carreteres asfaltades de Catalunya, així com també en altres projectes com ara el metro de Barcelona, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el funicular de Montserrat.
Però la personalitat polièdrica de Damià Mateu no es pot copsar completament sense analitzar també altres aspectes, com ara les seves relacions polítiques i la seva amistat amb el rei Alfons XIII, la seva afició per la natura i, sobretot, la seva tasca com a mecenes i col·leccionista, que va incloure la creació d'un museu d'art oriental al palau de Pedralbes. El llibre i l'exposició sobre Damià Mateu, que Inés Padrosa ha comissariat a la biblioteca del castell de Peralada, fan un retrat precís d'un dels emprenedors més importants que va tenir Catalunya en el segle XX, un home inquiet que va ser fruit i motor d'una societat molt dinàmica.