cultura

La Pagés asimètrica

La ‘bailaora' sevillana celebra els 25 anys de la seva companyia estrenant avui en el festival Temporada Alta ‘Óyeme con los ojos', un solo místic amb sis músics

L'artista s'ha marcat el repte de recitar ‘Palabras para Julia‘ mentre balla

Fa 25 anys que María Pagés manté com­pa­nyia pròpia i, ara que fa pocs mesos han estre­nat Yo, Car­men a Valla­do­lid i amb gira pre­vista al Japó, ha sen­tit la neces­si­tat vital de que­dar-se sola. Ella mateixa ha cons­truït un espai de 7x7 metres en els quals hi ha traçats uns ele­ments geomètrics que ella res­se­gueix amb la core­o­gra­fia. Però el seu objec­tiu és trans­for­mar-ho, con­ver­tint-lo en asimètric, “que és el que ens fa arri­bar a la veri­tat”. Avui estrena al Muni­ci­pal de Girona (21h), tan­cant pràcti­ca­ment el fes­ti­val Tem­po­rada Alta.

Mikhaïl Barys­nik­hov li va reco­ma­nar que ballés per a ella mateixa, ins­tin­ti­va­ment, i en va sor­gir Autor­re­trato. Admet la bai­la­ora sevi­llana que va incloure la resta de la com­pa­nyia a la core­o­gra­fia com un signe de res­pon­sa­bi­li­tat i que això no li va per­me­tre apro­fun­dir prou. Aquest cop, no. El seu solo és autèntic. Juga amb sis músics, còmpli­ces en el fla­menc i, sobre­tot, en la recerca.

Óyeme los ojos és un vers de sor Juana Inés de la Cruz, de qui, per cert, no s'ha inclòs cap altre vers en l'espec­ta­cle. Pagés, acla­reix, és laica. La seva recerca no és cap a un Déu, però coin­ci­deix (en els camins poètics soli­ta­ris) amb els místics cap a una recerca del seu jo més inte­rior. També balla Fray Luís de León, així com Ibn, Ben Shal, El Arbi El Harti (el seu marit) i el seu Anto­nio Mac­hado. No el pot, ni el vol obviar perquè hi com­brega des de les arrels. El balla amb una soleá. La recerca amb els músics ha fet que, triat el vers, es desen­vo­lupi un ball i, més tard, arribi la músic.a A vega­des, el ritme delata un pal o un altre. A vega­des, no n'hi ha. És el cas de Pala­bras para Julia, de José Agustín Goy­ti­solo. La bai­la­ora hi veu coin­cidències entre els Goy­ti­solo i els Mac­hado i sovint s'hi sent atreta. Com que Pala­bras (que ha fet popu­lar Paco Ibáñez amb un tema icònic a la gui­tarra) “no té pal”, l'artista ha deci­dit que, per pri­mera vegada, reci­tarà el vers men­tre balla. Ho fa sense cap altra música que la paraula.

Pagés recorre sovint al món poètic. Hi troba molts paral·lelis­mes amb el fla­menc, perquè són d'una “gran riquesa emo­ci­o­nal i és popu­lar, tenen algun aire d'anònim perquè l'han can­tat mol­tes goles”. De fet, Pagés ja va ballar el poema Ergo Uma rosa reci­tat per José Sara­mago a Autor­re­trato: “Tota la poe­sia té una veu, però no surt del cer­vell; una paraula es pot expres­sar de mil for­mes”, diu. En la recerca, han acor­dat que Fray Luís de León té una mètrica que res­pon als fan­dan­gos. Però si el ritme no res­pon a cap com­bi­nació de pals, han deci­dit il·lus­trar-ho amb sons, a cops sin­cers d'intuïció. Pagés con­fia fer tem­po­rada amb Yo, Car­men en pocs mesos a Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia