Cinema Critica

CRÍTICA

Imma Merino

El pintor i els canvis

Per què Mike Leigh ha fet un film sobre Joseph Mallord William Turner? Perquè, mentre abordava amb un realisme contundent situacions conflictives de grups humans, es va adonar durant els rodatges que, a més de fer possible la mateixa imatge cinematogràfica, la llum, de fet, és el més interessant que pot filmar-se. D'aquí, volent fer de manera explícita un film sobre la llum, Turner se li presentava com el tema ideal. Sí, la llum, amb els seus canvis i la seva incidència en els éssers, les coses i els paisatges, protagonitza Mr. Turner mentre es desenvolupa un relat que condensa els últims vint-i-cinc anys de la vida del pintor romàntic anglès més celebre.

Leigh té present que aquests últims vint-i-cinc anys, del 1826 al 1851, corresponen al període més radical de l'autor de Pluja, vapor i velocitat, pintura que, volent capturar la fugacitat d'un instant, mostra el pas del gran ferrocarril de l'Oest en un paisatge vague mentre el fum del tren es barreja amb els núvols inestables. Si esmento aquesta obra és perquè en la seva aproximació a Turner, Mike Leigh recorda que és el pintor que, atent a la teoria d'Edmund Burke, busca en la naturalesa agitada la manifestació del sublim (i és així que el mostra lligat al pal major d'un vaixell durant una tempesta) i alhora aquell que expressa una fascinació per les noves tecnologies de l'època.

El cas és que, com n'és propi, Leigh no s'interessa merament per una individualitat, sinó per una època. O per com un individu s'inscriu i actua en un context. Per això, fa present com Turner reflecteix un món en transformació i repensa la pintura en un moment en què apareix la fotografia i, per tant, una tècnica capaç de reproduir el món. Tampoc no deu ser per res que, en aquest temps de canvis tecnològics que també afecten el cinema, Leigh hagi rodat el seu primer film en numèric.

D'altra banda, tot i l'escena de la tempesta al vaixell, Leigh no assumeix una concepció romàntica de l'artista per la qual mostraria el personatge com un geni excèntric i sobretot enfrontat a una societat incapaç de comprendre'l. Aquest Turner (un gran Timothy Spall) manté relacions conflictives amb l'entorn, però perquè és un home esquerp, rude, irascible, sovint malhumorat. En tot cas, el mostra en el seu quefer quotidià com a pintor, en la seva vida londinenca i en les estades a Margate, el lloc costaner on va viure un amor tardoral, en les seves discussions amb els coetanis. I aporta un film bell i intens que, sense grandiloqüències, afronta les complexitats de la vida i de l'art.

Mr. Turner
Direcció: Mike Leigh Intèrprets: Timothy Spall, Jamie Thomas King, Roger Ashton-Griffiths, Robert Portal Gènere: drama/biopic Any: GB, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.