Un Nadal amb ‘clowns'
Fins a 40 propostes a Catalunya comptabilitza per Nadal l'Associació Professional del Circ, que demà engega la celebració del desè aniversari al Teatre Lliure
Fins a set propostes de circ s'instal·len a Barcelona pels volts de Nadal. Cal advertir que no tenen la potència d'altres anys (ja fa temps que no es repeteixen programacions del Cric o del Circ Kid a la plaça Monumental). Com en la carretera, les propostes que es presenten aquests dies a Barcelona ballen entre el circ més tradicional (i familiar) i el contemporani (i ocasional). En tots, però, hi ha un notable reconeixement al gènere del clown.
Els de caire tradicional són els més matiners. Ja fa dies que el Circ Raluy ha estrenat el seu nou muntatge, The big top, al Port Vell. Es tracta d'un retorn a les arrels del més difícil encara, amb números que també busquen una bellesa i emoció. S'hi estaran fins a l'1 de març i presenten números nous respecte de les temporades d'aquest mateix títol per Catalunya, (per exemple, la seva estada a Girona) com ara les Golden Stars, vingudes d'Ucraïna. Destaquen, però, els de la factoria Raluy: Lou Raluy executa un
exercici en una esfera aèria; Kerry Raluy amb Jean Cristophe presenten un preciós número de cinta; Rosa Raluy fa un número d'equilibri que s'inspira en l'artista d'escultures mòbils Alexander Calder; Kimberley i Jillian Giribaldi Raluy signen un números d'Ícar (equilibri i acrobàcia); Lluís Raluy és el Carablanca i Carlos Raluy, el presentador. En el circ clàssic, també hi ha programes com ara El Circo Americano amb tres pistes, al passeig Marítim de la Mar Bella, i els germans Zavatta, al parc de Can Dragó. Són accions de circ familiar fidels a les seves temporades als barris.
Pel que fa al circ contemporani, hi ha quatre propostes: FIRA, Rhum, Leandre i Refugiée poétique. Aquest any, el Teatre Lliure de Gràcia programa circ fins l'11 de gener amb l'homenatge a Monti, Rhum, un espectacle amb entrades de pallassos clàssiques passades pel tamís d'aquest August, que va morir fa uns mesos. Martí Torras és el director del treball. Ja estava preparant el Rhum que ideava el mateix Monti. Per Torras, hi ha un bon equilibri entre l'humor més pallasso i l'emotiu homenatge dels mateixos pallassos que van compartir escena amb Monti. A l'Ateneu Popular de Nou Barris, Jordi Aspa (cofundador d'Escarlata Circus i que defensa un circ molt personal amb un rerefons d'antiheroi mig August) presenta un seguit de
números amb una clau informal. FIRA és la sigla de Fenòmens Inversemblants Rescatats de l'Anonimat. Edurne Arizu posa la seva pàtina particular amb una música que acompanya cada instant, amb un aire d'espontaneïtat molt fresc. L'ambient és el de les barraques de personatges estrafets del segle XIX amb referències com la de la dona barbuda. Per acabar, Leandre serà a L'Auditori amb els Barcelona Clarinet Players, a partir del 29 d'aquest mes.
Aquest cap de setmana Claire Ducreux trasllada el seu Refugiée poétique al Mercat de les Flors.L'Associació Professional del Circ de Catalunya, que demà a la tarda engega el seu desè aniversari al Lliure, compta fins a 40 intervencions de circ a Catalunya, bàsicament des de principi de mes fins a mitjan gener. Alguns exemples són el debut a Terrassa de la instal·lació d'una vela (la de los Galindos) a la plaça Ricard Camí, amb dues actuacions diàries. A Girona hi ha un circ amb pista de gel al pavelló de Fontajau.
Més sorpreses dins d'una sala que al carrer
Claire Ducreux ha traduït els seus dos últims números de carrer al llenguatge de clown de sala. Refugiée poétique es representa des de demà i fins diumenge al Mercat de les Flors. La unió ha fet que el seu personatge de tendra indigent cobri nous matisos. Segueix jugant amb el públic (“temia que costaria més fer-los participar dins d'una sala, però són molt actius, igualment”, comenta). També creia que reduiria els riscos de sorolls o imprevistos, i per ara n'ha tingut més a la sala que al carrer. Ducreux presenta un clown molt sensible, que necessita relacionar-se amb la gent desconeguda.