Opinió

art & CO

pilar parcerisas

Ecos de Carles Buïgas


L'art de la llum

L'arribada de la llum elèctrica a les ciutats va ser una autèntica revolució, gairebé un miracle. La bombeta elèctrica esdevingué un element decoratiu per se i desbancà els canelobres, els fanals de llum de gas i quinqués que fumejaven, esgrogueïen els objectes i donaven un to verdós i tètric als rostres. Però l'arribada de la llum artificial convertí la nit en somnis diürns i, sobretot, va fer de la ciutat un espectacle per viure'l. Així, l'arquitecte Louis H. Sullivan prengué la bombeta despullada d'ornament com a element decoratiu estel·lar d'una opera magna com l'Auditori de Chicago el 1889. A Nadja, Breton també fa una passejada nocturna a la llum dels fanals de París mentre Man Ray crea pel·lícules des de la nocturnitat de les atraccions i d'un París convertit en paradigma de la ciutat moderna.

Barcelona postal

Barcelona també va jugar la carta de la modernitat i es va convertir en ciutat espectacle amb les seves exposicions universals, primer la del 1888 i, després, amb l'Exposició Internacional del 1929, la que ordenà la muntanya de Montjuïc, i on un personatge tan apreciat com a voltes menyspreat com és Carles Buïgas tingué un paper fonamental en donar a la llum un protagonisme lúdic, creador d'un maridatge entre la música i la llum. Avui és admirat pels milers de turistes que gaudeixen de les fonts lluminoses de Montjuïc, un espectacle que en el seu temps combinava els coneixements de l'enginyeria amb la voluntat estètica i la visió tecnològica de futur i que ara formen part de la Barcelona postal.

Tom Carr ‘versus' Carles Buïgas

Ara tenim l'oportunitat de gaudir d'un homenatge al visionari creador de projectes no realitzats com ara La Nau Lluminosa i el Teatre Integral per part d'un artista que els últims trenta anys ha prestat atenció a l'art de la llum. Tom Carr, escultor, creador de formes simples i pures, a voltes geomètriques, ja als anys 80 era l'únic que en aquest país projectava llum en façanes d'edificis, quan la tecnologia vídeo era rudimentària i no havien sorgit els mappings de pim, pam, pum. Precisament, ara i per contrast, Tom Carr presenta a l'exposició Ecos de Carles Buïgas, que es pot veure al Casino de Manresa, comissariada per Fina Duran, la dimensió íntima i poètica de la composició lluminosa de Buïgas amagada sota aquelles formes orgàniques depurades que constituïen les seves escultures corpòries dels inicis de la seva trajectòria. Un art de síntesi, formal i tecnològic alhora, a la recerca de la poesia mitjançant la llum, les ombres i el moviment, ara acompanyat de l'equip TCteamwork (Tom Carr, Massimiliano Moro i Lourdes Santandreu) i de la intervenció escènica de Big Bouncers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.