teatre
CARINA FILELLA
Escenaris per a la creació de proximitat
Els teatres Metropol i Tarragona reserven un paper destacat als creadors de la ciutat en la nova temporada
Als que pensin que la ciutat de Tarragona està adormida i que la cultura fuig uns quilòmetres més enllà, la regidora de Cultura, Begoña Floría, els rebat dient que amb la programació dels dos teatres municipals de la ciutat, el Metropol i el Tarragona, “es trenca aquella vella frase que a Tarragona mai no es fa res”. La nova temporada de primavera, que s'avança a l'estació perquè va del 8 de març al 13 de juny, inclou una vintena d'espectacles dins la programació estable, i molts altres organitzats per una quarantena d'entitats de la ciutat: “L'accent propi que tenen els teatres de la ciutat és el de copogramar i implicar el màxim de teixit de la ciutat”, destacava Jordi Giramé, programador cultural de la ciutat.
Per això el segell tarragoní predomina en el cartell. Molts dels espectacles que pujaran als escenaris de la Tarragona durant la primavera són de creadors del territori: “Volem la creativitat de la proximitat», afegia Giramé. En aquest sac s'hi troba un grup veterà com és Zona Zàlata, que el 14 i 15 de març estrenarà nova producció, Transicions, amb direcció de Joan Pascual. Seran dos espectacles en un: una primera part, A la casa de Mecenes, que partirà de la pantomima clàssica romana; i una segona, Santa Barra, situada al món actual, i que s'endinsarà en l'àmbit del teatre dansa. Fabulae Tarraconenses, una altra companyia vinculada a la recreació històrica romana –una temàtica àmpliament treballada a la ciutat els darrers anys gràcies al festival de divulgació històrica Tàrraco Viva–, estrenarà al Metropol (11 i 12 d'abril) una versió de la tragèdia de Shakespeare Titus Andrònic, amb dramatúrgia i direcció de Miquel Àngel Fernàndez. Per commemorar els 25 anys de la mort de Manuel de Pedrolo, el grup Teclasmit, dirigit per Sergi Xirinacs, planteja per al 18 d'abril un espectacle basat en tres dels seus contes (La vida oficial, Transgressió ritual i El bon ciutadà). I també de marcat accent tarragoní serà l'espectacle que estrenarà la companyia Estudi de Música el 13 de juny: 30 anys, bon dia!, un musical amb cançons del grup de Constantí Els Pets, “des dels Pets festius dels 80 als més reflexiius i melangiosos de l'actualitat”, apunten. Dos concerts de Camera Musicae (el 25 de març dedicat a Beethoven i el 3 de maig, a Brahms) i un altre de la Banda Unió Musical de Tarragona (el 10 de maig) completen tot un cartell amb noms tarragonins.
La nova temporada del Teatre Tarragona i el Metropol també inclou algunes de les grans propostes teatrals en gira al país, com són L'orfe del clan del Zhao, l'espectacle triomfador dels premis Butaca 2014, dirigit per Oriol Broggi; L'última trobada, d'Abel Folk; Fedra, amb direcció de Sergi Belbel i amb un repartiment d'actors encapçalat per Mercè Sampietro, Emma Vilarasau i Lluís Soler; la nova proposta de Joan Pera, Fer riure és un art, i el drama dirigit i interpretat per Josep Maria Pou Prendre partit. També passarà pel Teatre Tarragona l'òpera de Turandot, a càrrec del Cor Amics de l'Òpera de Sabadell i l'Orquestra Simfònica del Vallès. Seguint amb la música, una de les propostes destacades serà el concert de l'Original Glenn Miller Orchestra, que serà a la ciutat coincidint amb el Festival Internacional de Dixieland; i el de Jorge Drexler, en concert acústic, el 12 de juny. La dansa (amb el Ballet Nacional d'Argentina i amb l'espectacle Almazuela, de Roberto G. Alonso), un monòleg del reusenc Enric Company i els espectacles familiars i de màgia, també seran presents durant la primavera de teatre.
La regidora Begoña Floría va destacar durant la presentació de la nova programació que des de l'obertura del teatre Tarragona, ara fa tres anys –i que va suplir la limitació de localitats que hi havia a la ciutat amb només el petit Metropol com a teatre públic–, cada any passen 60.000 espectadors pels espectacles programats en els dos recintes.