art & CO
pilar parcerisas
Dalí i Amèrica
The Dalí Museum a Florida
No hi ha dubte que aquest museu a la ciutat de St. Petersburg, a Florida, és el millor ambaixador als Estats Units de la figura de Dalí, gràcies a la seva imponent col·lecció de pintures del pintor empordanès, des dels seus inicis i fins als anys setanta, passant per algunes de les més preuades i interessants obres del període surrealista. El matrimoni Reynolds i Eleanor Reese Morse mantingueren una estreta relació d'amistat amb l'artista, i compraren la primera obra el 1943, durant el període que Dalí i Gala visqueren als Estats Units a conseqüència de la Segona Guerra Mundial. Actualment, la col·lecció aplega 96 pintures, 100 obres sobre paper, entre aquarel·les i dibuixos, i 1.300 objectes artístics més entre escultures, fotografies i obra gràfica, més una àmplia biblioteca.
Les vicissituds d'un museu
El 1971 la col·lecció es mostrà oberta al públic per primer cop a les dependències de la fàbrica d'injecció de motlles dels Morse a Beachwood, a Ohio i, finalment, després que cap ciutat no s'hi interessés, St. Petersburg aixecà el dit per fer-se seu el projecte d'un museu Dalí que obrí l'any1982, amb gran èxit. L'any 2012 s'inaugurà el nou i actual edifici construït a prova de tsunamis i dissenyat per Yann Weymonth, que intenta en els seus espais lluminosos i fragments de façana corba de vidre agermanar-se amb la cúpula del Teatre Museu de Figueres. El pròxim 19 de març s'obrirà al Museu Picasso de Barcelona l'exposició Dalí/Picasso que actualment és a St. Petersburg.
Dalí als EUA
La figura de Dalí esdevingué universal gràcies al seu pas per Amèrica. La recepció crítica, les oportunitats de clients excepcionals com els Morse i el feeling de Dalí amb la cultura americana, el cinema de Hollywood, les estrelles del pop i del rock, feien d'Amèrica el somni d'un nou món que Dalí va saber aprofitar. Allà construeix i publica Vida secreta (1942), Rostres ocults (1944), els 50 secrets màgics per a pintar (1948) i forja la seva imatge internacional. Ja el 1939 sorprèn l'organització de l'Exposició Universal de Nova York, on es va construir el seu pavelló Somni de Venus, amb la Declaració de la independència de la imaginació i dels drets de l'home a la seva pròpia bogeria com a protesta per la seva negativa a erigir a l'exterior del pavelló l'estàtua d'una dona basada en la Venus de Boticelli amb cap de peix. Però Dalí va ser el primer a pintar una ampolla de Coca-cola i s'anticipà al pop art de Warhol i Lichenstein al quadre Poesia d'Amèrica. Els atletes còsmics (1943). Les pugnes amb Picasso, Breton i els surrealistes l'acabaren beneficiant en terres americanes, on els somnis podien fer-se realitat.