novel·la
lluís llort
El que un gos uneix, que l'home no ho toqui
Dennis Lehane farà 50 anys el 4 d'agost. Poc es devia pensar quan va debutar fa 20 anys amb Un trago antes de la guerra, la primera de les sis novel·les de la sèrie protagonitzada pels detectius privats Patrick Kenzie i Angela Gennaro, que abans dels cinquanta seria un dels pesos pesants actuals del gènere negre i policíac. Cal dir-ho tot, el cinema i la televisió han fet més visible la seva bona literatura.
Perquè és possible que alguns lectors ara estiguin donant voltes al cognom Lehane sense situar-lo del tot, però segur que sí que reconeixeran tres novel·les seves adaptades al cinema: Mystic River (Clint Eastwood), Shutter Island (Martin Scorsese) i Gone, baby, gone (Ben Affleck). A més, Lehane ha estat guionista de les sèries de televisió The Wire i Boardwalk Empire, i ell mateix ha escrit el guió de L'entrega, dirigida per Michale R. Roskam i treball pòstum del protagonista de The Soprano's, James Gandolfini.
L'entrega està ambientada al Boston natal de l'autor (el film a Brooklyn), com altres obres seves ja citades. Un Boston dominat per les màfies russes i ucraïneses. Bob Saginowski és l'anodí cambrer del bar del seu cosí Marv, que la màfia ha requisat. Bob troba un cadell de gos malferit i alhora coneix la jove Nadia. D'alguna manera, podríem dir que els adopta tots dos i per primer cop se sent feliç a la vida. Però apareix Eric, exconvicte grillat, antiga parella de Nadia i propietari del gos (que Bob bateja amb el nom de Rocco, en honor a sant Roc, patró dels gossos). Un policia catòlic que coincideix amb Bob a l'església (que serà enderrocada per falta d'ús), els plans del cosí Marv per robar la recaptació de les apostes il·legals de la Super Bowl i un acurat joc d'aparences arrodoneixen una història amb poca acció, bàsicament de personatges; personatges perdedors, és clar.
No té la potència ni les pretensions d'altres obres de Lehane, però és una novel·la ben construïda en tots els sentits, sense grans sorpreses. Tret d'un final més feliç del que estem acostumats, per l'autor i pel gènere.