No som tan lluny
eva pomares
172 propostes animades
Animac, la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, posa el focus sobre el llargmetratge. Dijous vinent, la 19a edició de la mostra, organitzada per l'Ajuntament de Lleida, s'obrirà amb el llargmetratge Rocks in my pockets, opera prima de la letona Signe Baume. El film resumeix a la perfecció l'esperit del festival d'enguany i, alhora, algunes de les principals tendències del sector de l'animació. És un llargmetratge, està ideat, escrit, dirigit i realitzat per una dona, partint de tècniques manuals i ha estat preseleccionat als Oscar.
La programació d'aquest Animac, que tindrà lloc a Lleida entre el 19 i el 22 de febrer, se centrarà en el tema “La mà de l'artista”, en una celebració de la multiplicació d'aquest tipus de produccions, i tot reconeixent el paper dels artistes en els processos d'animació digital. Carolina López, la directora d'Animac, afirma: “Hi ha un retorn a les tècniques manuals, segurament per una saturació del 3D en el mateix sector. L'artista crea, de vegades amb un pinzell, una maqueta o a través de diferents tècniques, el que després trasllada al digital.” Més del 80% de les pel·lícules rebudes enguany a l'Animac estan creades amb tècniques manuals. El convidat d'aquest any, el polonès Piort Dumala, n'és també un exponent. Conegut per la seva adaptació dels clàssics literaris centreeuropeus, els seus llargmetratges els realitza amb una tècnica d'invenció pròpia, “l'animació destructiva”, a mig camí entre l'escultura i el gravat. Dumala hi presentarà Hipopotamy, guanyadora del Grand Prix al recent festival d'Ottawa.
Animac, que l'any passat va rebre 23.000 espectadors, presenta en aquesta edició una programació de 172 films. Entre els quals, set llargmetratges: a més del de Baume, també s'hi veurà Seth Dominion, nominada als Oscar. I la premiada O Menino e o Mundo, aixecada per un jove equip brasiler, pintada originalment amb llapis de colors. Sobre llargmetratges també en parlaran a l'Animac els germans Jordi i Carles Grangel, dos joves artistes catalans que han treballat per la gran indústria nord-americana creant per a DreamWorks, Sony Pictures Animation o el director Tim Burton. Els Grangel, que treballen des del barceloní Studio Grangel, rebran el nou premi creat per Animac. “No som un festival competitiu, sinó una celebració de l'animació i un pont entre professionals del sector. El premi Trajectòria vol cridar l'atenció sobre artistes que potser no tenen prou reconeixement a casa nostra”, explica Carolina López.
Animac no oblida els curtmetratges, l'ànima de la mostra. N'exhibirà 165. Entre molts d'altres, Lluvia en los ojos, de la directora mexicana Rita Basulto, una altra mostra de la creixent importància de les dones al capdavant de projectes en el sector. També s'hi podrà veure Me and my mouton de Torill Kov; una nova estètica de l'animació de plastilina amb Eager d'Allison Schulnik. O el millor curt del 2014 segons la crítica, Pilots on the way home, de la parella Olga i Priit Pärn.
Els més petits de la casa tindran 34 títols per gaudir de l'Animac. Entre ells, Juan y la nube, de Pablo Poleseyo. Enguany, les sessions escolars baten rècords, amb 6.000 espectadors.