assaig
ferran aisa
Imatges inèdites de Barcelona
Lluís Permanyer (Barcelona, 1939) és periodista i cronista de la ciutat de Barcelona. Com a escriptor ha publicat més de vuitanta llibres, entre els darrers, La Barcelona lletja, L'esplendor de la burgesia barcelonina, Barcelona panoràmica i Història en relleu, entre d'altres. També destaca la seva faceta com a col·laborador radiofònic i director i comentarista de documentals sobre temes barcelonins. Permanyer ha estat guardonat amb diversos premis, com ara el Ciutat de Barcelona.
Ara comenta i exposa acuradament la col·lecció de Postals de Barcelona que va editar a finals del segle XIX i principi del XX la casa d'arts gràfiques Hauser y Menet, una firma francosuïssa. Les primeres targetes postals van aparèixer el 1869 a Àustria; per tant, el passat 2014 van complir 145 anys. Segons explica Ramon Pla a la introducció, les primeres targetes postals no portaven imatges i la primera que Hauser y Menet va publicar a Espanya era una postal de Madrid. Entre el 1892 i el 1895 van començar a sortir dels seus tallers les primeres postals amb imatges de Barcelona i també d'altres indrets catalans, com ara Montserrat, Vilanova i la Geltrú, Martorell, Tarragona, Poblet i Lleida.
La popularitat que van començar a tenir les targetes postals va fer aparèixer els primers col·leccionistes i el 1901 es va fundar a Barcelona la Sociedad Cartófila Española, Hispania, que va arribar a tenir en els primers mesos 900 socis. La societat editava la revista España cartófila. Lluís Permanyer comenta: “Ja sabem que les postals s'imposen en aquesta època. Potser per això es podria arribar a creure que Hauser y Menet decideixen començar a editar postals de Barcelona. És una veritat a mitges, ja que la ciutat havia iniciat l'experimentació d'un canvi radical que li permet ingressar en una modernitat que per causes diverses s'havia anat endarrerint.”
Permanyer fa un repàs d'aquesta modernitat barcelonina que havia començat amb el naixement de la gran aventura de l'Eixample i de l'Exposició Universal del 1888: “La imatge que la ciutat –diu Permanyer– va donar al món va ser la pròpia d'una força emergent, encarada vers la modernitat tècnica i comercial.” L'autor fa referència a l'aparició d'una nova ciutat amb edificis majestuosos al parc de la Ciutadella, al passeig de Gràcia, l'artèria de la Rambla i els nous monuments com ara el dedicat a Colom, que seran fotografiats i reproduïts en les postals de Hauser y Menet. El periodista comenta cadascuna de les imatges de la ciutat reproduïdes en targeta postal en aquest llibre. Les fotografies, de gran qualitat, són testimoni d'una Barcelona gairebé inèdita: el port, Miramar, la plaça de Catalunya, la rasa del tren del carrer d'Aragó, el Café Colón, el Palau de Belles Arts... Permanyer, d'aquest darrer palau desaparegut, comenta: “L'havia projectat l'arquitecte August Font. Era molt més interessant per dins, on havia aportat unes agosarades solucions constructives i espacials. Després de la Guerra Incivil va ser derrocat per vendre'n el ferro, que llavors anava molt buscat i es pagava molt bé. Quina vergonya!”