cultura

lA CRÒNICA

L'herència del poble

El lli­bre Patri­moni i guerra (Girona 1936-1940), pre­sen­tat ahir a la seu de demar­cació de Girona del Col·legi d'Arqui­tec­tes (COAC), és un intent de “res­ta­blir la memòria de les per­so­nes que van for­mar part de la Comissió de Patri­moni Artístic i Arqueològic i de les acci­ons, no prou reco­ne­gu­des, que van por­tar a terme” per sal­va­guar­dar de la crema i l'espoli una part impor­tant dels tre­sors artístics giro­nins durant els pri­mers vint mesos de guerra civil i con­fusió revo­lu­cionària. Així ho va remar­car Gemma Domènech, inves­ti­ga­dora de l'Ins­ti­tut Català de Recerca en Patri­moni Cul­tura ( Icrpc ) i coau­tora del lli­bre amb el seu direc­tor, Joa­quim Nadal. A l'acte, no hi va poder assis­tir l'alcalde de Girona, com estava pre­vist, pel dol ofi­cial decre­tat per l'acci­dent aeri. Sí que hi va inter­ve­nir com a amfi­trió el pre­si­dent del COAC gironí, Narcís Reve­rendo, el qual va cons­ta­tar la con­nexió del lli­bre amb l'actu­a­li­tat, ja que la Gene­ra­li­tat pre­para una nova llei d'arqui­tec­tura que “vol pre­ser­var el patri­moni arqui­tectònic com a bé col·lec­tiu, i la memòria històrica hi té un paper impor­tant”.

De fet, aquesta idea del patri­moni artístic i arqui­tectònic com a bé de tots, con­cre­ta­ment com a “herència del poble” –més enllà de les con­no­ta­ci­ons reli­gi­o­ses amb què alguns extre­mis­tes jus­ti­fi­ca­ven la seva des­trucció–, ja era defen­sada pels deu mem­bres de la Comissió de Patri­moni Artístic i Arqueològic, cre­ada pels comitès anti­fei­xis­tes de Girona el 22 de juliol del 1936, només qua­tre dies després del cop d'estat fei­xista i de la legítima reacció popu­lar, que va com­por­tar també la des­trucció de tem­ples i de tot allò que sim­bo­litzés l'Església, com a ali­ada dels col­pis­tes.

Aquesta comissió, pre­si­dida per Miquel San­taló, “va tre­ba­llar apas­si­o­na­da­ment per pre­ser­var tot el que es podia pre­ser­var en aque­lles cir­cumstàncies”, segons Nadal, que ini­ci­al­ment s'havia pro­po­sat edi­tar les actes de la comissió, abans de sumar la seva recerca amb la de Domènech i donar forma a aquest lli­bre, edi­tat a la col·lecció muni­ci­pal Història de Girona. La comissió no només va sal­var de la foguera mol­tes obres d'art d'arreu de les comar­ques giro­ni­nes, sinó que també les va inven­ta­riar i res­tau­rar, va començar a pro­jec­tar un museu del poble i, fins i tot, va con­ce­bre el Barri Vell de Girona com un bé patri­mo­nial que calia nete­jar i orde­nar mit­jançant dife­rents pro­jec­tes, alguns dels quals van tri­gar mol­tes dècades a mate­ri­a­lit­zar-se.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.