Una festa que sedueix
El Sant Jordi atreu cada cop més autors internacionals que vénen a gaudir d'una festa única i que, enguany, després de set anys de crisi, apunta una remuntada
de l'any passat, de 19,2 milions d'euros
el 10% de les vendes de Sant Jordi”, diu Daura
Ni el superautor de best sellers britànic Ken Follett s'ha volgut perdre aquest any Sant Jordi. Tot i que fa pocs mesos va venir a Barcelona a presentar el seu darrer llibre, El llindar de l'eternitat, avui hi serà de nou per descobrir la festa del llibre i de la rosa. I és que la diada atreu cada cop més autors internacionals, encuriosits per viure una festa que té ja ressò mundial, amb l'organització d'esdeveniments a Londres, París o Mont-real.
Aquest Sant Jordi debutaran el noruec Jo Nesbo, que presenta El ratpenat (Proa/Reservoir Books); el francès David Foenkinos, amb Charlotte (Edicions 62/Alfaguara); el nord-americà James Ellroy, Perfidia (Random House); els irlandesos John Banville, Órdenes sagradas (Alfaguara), i Kevin Barry, Ciutat de Bohane (Raig Verd), i la russa Liudmila Petruixévskaia, amb el recull de contes Hi havia una vegada una noia que va seduir el marit de la seva germana, i ell es va penjar d'un arbre. Històries d'amor (Periscopi).
Enguany serà, doncs, un Sant Jordi ben florit pel que fa a la representació internacional, sense menystenir en cap moment la nacional: “Els editors han fet feina, i això es nota amb el nombre i la qualitat de títols publicats”, explica Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters de Catalunya.
Previsions optimistes
El gremi espera vendre un 5% més de llibres que l'any passat per Sant Jordi, quan es van vendre 1,47 milions de llibres i es van facturar 19,2 milions d'euros. “Esperem mantenir aquesta xifra i superar-la”, i indica que això suposa “entre un 5, un 8 o un 10% de les vendes anuals”. Si l'any passat per Sant Jordi les xifres eren vermelles (-4% de facturació en el conjunt del 2014) aquest primer trimestre del 2015 el creixement ha estat del 0%. “La tendència a la caiguda s'ha detingut i ara estem remuntant a poc a poc”, diu Daura. Això suposaria que, després de set anys de crisi, les xifres començarien a anar cap a amunt. “Si ho comparem amb l'any passat podem estar molt satisfets”, opina Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre i del Gremi d'Editors de Catalunya. L'objectiu de Sant Jordi, segons Tixis, és arribar a la gent que encara no llegeix... i que no és poca. Si el 65% declara que llegeix habitualment, un 35% diu que no ho fa gairebé mai. “El repte és que s'incorporin a la lectura.”
Per això Sant Jordi, “la festa de tothom” –segons Daura–, és ideal perquè ofereix un ampli ventall de llibres per a tots els gustos: “Hi participen tant llibreries grans com petites, de ciutat i de comarques, i també s'hi troben els llibres exquisits per a lletraferits de les petites editorials, com també els best sellers de les grans: els dos no són incompatibles.”
Enguany, a més, Sant Jordi cau entre setmana: la millor opció possible segons el gremi: “Sempre és molt millor perquè és una jornada feinera i la gent surt al carrer.” Lluís Morral, de la llibreria Laie, assenyala, a més, que mentre que els dos anys anteriors la diada havia caigut abans de Setmana Santa, aquest cop, en ser posterior, ha permès tenir dos moments forts de venda. L'augment de vendes també es va detectar, d'altra banda, durant la campanya de Nadal.
Respecte al temps –segons els meteoròlegs farà sol–, Daura diu: “Si plou no ens hem d'espantar i hem de sortir al carrer igualment.”
La llista
El Gremi de Llibreters difondrà avui a la tarda una primera llista dels vuit títols més venuts en ficció i no-ficció en català i en castellà la setmana anterior i ampliada amb les dades d'una mostra de les vendes del mateix dia d'un conjunt de llibreries representatives del país. No serà fins a l'endemà, divendres 24, que es tindran les dades de les vendes de Sant Jordi, el 27 es disposarà de les xifres definitives. “De fet, els llibres més venuts no representen ni un 10% dels llibres més venuts durant la diada”, puntualitza Daura, que recomana deixar-se recomanar pel llibreter.