Ball de llum i de color
El festival Sónar presentarà una monumental instal·lació audiovisual de l'estudi berlinès ART+COM, gràcies a un acord amb la Fundació Sorigué de Lleida
Sempre amatent a la relació de la tecnologia amb totes les arts, el festival Sónar de Barcelona tornarà enguany a presentar una gran instal·lació artística dins de les seves instal·lacions, gràcies a l'acord que manté amb la Fundació Sorigué de Lleida amb el nom de SonarPLANTA. En la segona edició d'aquesta convocatòria, s'ha seleccionat a l'estudi berlinès ART + COM, pioner en l'aplicació de la tecnologia en el món de l'art, que ja està treballant de valent per projectar una colossal instal·lació audiovisual que es podrà veure al recinte del Sónar de Dia a Montjuïc els dies 18, 19 i 20 de juny.
ART + COM, que des de fa uns anys se centra sobretot en la realització d'escultures cinètiques, amb el moviment controlat per tecnologia robòtica, ha dissenyat una peça. que ocuparà una superfície de 500 m² x 12 m d'alt, basada sobretot en una coreografia de llums de colors primaris i additius, a partir de cinc anells reflectors suspesos en l'aire. “Els anells reflecteixen la llum a través del metall i de miralls, i el seu moviment pendular està controlat per robots –ha explicat Jussi Ängeslevä, vicedirector creatiu d'ART+COM–. Construïm l'espai a partir de la descomposició de la llum”. L'obra es titula RGB/CMY Kinetic, unes sigles que es refereixen als dos codis de descomposició dels colors primaris.
So d'Ólafur Arnalds
El desplegament visual de l'obra anirà acompanyat d'una banda sonora, composta per l'islandès Ólafur Arnalds (autor de la música de films com Los juegos del hambre i sèries televisives com Broadchurch), que un cop dissenyada la peça, ja està treballant a partir de la coreografia del moviment dels anells. L'obra tindrà dues seqüències de moviment i llum, de cinc minuts de durada cadascuna, de manera que l'espectador tindrà deu minuts per veure el recorregut sencer de la instal·lació. “La visualització de l'obra, a més, canviarà depenent de la posició de l'espectador –hi afegeix Ängeslevä–. Però l'obra no és interactiva, no hi haurà sensors ni res semblant.”
L'estudi ART+COM, on treballen una seixantena de persones, és pioner en aquest tipus d'art tecnològic, ja que va ser fundat el 1988 per un grup pluridisciplinar format per tecnòlegs, enginyers, programadors, dissenyadors i artistes i fins i tot pirates informàtics.
D'altra banda, el projecte SónarPLANTA s'inscriu dins “la inquietud del festival d'impulsar la recerca de nous llenguatges”, segons explica Enric Palau, codirector de Sónar. D'aquí que sigui tan coherent l'acord amb la Fundació Sorigué i el seu projecte PLANTA, situat la Plana del Corb de Balaguer, on conviuen art, tecnologia, treball industrial, arquitectura i natura. Els artistes seleccionats per SonarPLANTA visiten l'espai i s'hi inspiren per dissenyar l'obra que es presenta els dies del festival. Sónar té els drets de les obres triades durant tres anys.
Percepció sonora al Mies van der Rohe
El pavelló Mies van der Rohe de Barcelona acaba d'inaugurar una instal·lació del músic i arquitecte Álex Arteaga, que pretén transformar la percepció del pavelló a través del so. Per al projecte s'han instal·lat quatre altaveus a l'interior de l'espai, capaços de produir un so difús, i a l'exterior hi ha un parell de micròfons. El projecte col·labora amb el festival Sónar i estarà obert fins a finals del festival, el 21 de juny. En el marc de la mostra, els dies 18 i 19 de juny hi haurà un seminari de recerca a Sónar+D i una intervenció del músic Lucio Capece al pavelló, dins també de Sónar+D.