cultura

D'Ara i d'Aquí

montse frisach

Barricades de cultura

Avelino Sala (Gijón, 1972) es confessa lector de novel·les de ciència-ficció, que considera metàfores del moment en què es van escriure. I les històries distòpiques són malauradament reflexos i intuïcions del present. Per això, amb un art que no amaga el seu compromís polític, Avelino Sala ha titulat el seu debut expositiu a la galeria ADN de Barcelona Walk tot the end of the world, títol d'una novel·la de ciència-ficció de l'escriptora feminista Suzy McKee Charnas. En un altre clàssic del gènere, 1984, George Orwell escrivia que “totes les qüestions són polítiques i la política mateixa és una massa de mentides, evasives, bestieses, odi i esquizofrènia”. Tot plegat queda ben clar en l'exposició d'Avelino Sala, que posa el dit a la llaga sobre temes com la falta de democràcia i de participació ciutadana en la nostra societat, la perversió (i contradiccions) del sistema capitalista i el paper que la cultura ha de tenir en la resistència contra el sistema. “La idea central de tot el projecte és entendre el moment actual”, diu l'artista.

Això sí, no espereu trobar-vos en aquesta mostra amb projectes farcits de documents i textos per llegir, que provoquen més badalls que altra cosa. L'art d'Avelino Sala és directe, com ho és ell en el tracte, i busca, a part del seu pòsit reivindicatiu, “l'equilibri entre contingut i estètica, l'art contemporani també ha de ser comunicació”. Si no, què hi fa un còctel molotov preciós, construït amb marbre de Carrara, amb tantes al·lusions a l'art clàssic, en una exposició d'art activista?

L'obra que crida l'atenció només d'entrar a la galeria ADN és ja tota una declaració d'intencions. És una fantàstica barricada, construïda amb volums de l'enciclopèdia Espasa Calpe, folrats d'una mena de resina negra que recorda els pneumàtics. Els gruixuts volums de l'Espasa són un símbol de la nostàlgia pel progressiu arraconament del saber enciclopèdic a la nostra societat, admet Sala.“Els llibres, la cultura, són dels pocs espais de llibertat que ens queden. El que volen és que cada cop siguem més incultes, per tant la cultura no interessa. La cultura és resistència”, afegeix. L'obra està emparentada amb El arconte, una columna de llibres acompanyada per la locució llatina Sapere aude (Atreveix-te a saber), que s'ha pogut veure recentment a l'exposició Prophetia de la Fundació Miró, que precisament tractava sobre el tema de la distopia a Europa.

De la mateixa manera, Avelino Sala ha aprofitat tot un pany de paret de la galeria ADN per reivindicar el concepte mateix de democràcia. La paraula s'ha retallat en un material que absorbeix. Declarant-se hereu de la tradició d'esquerres de la seva terra asturiana, Sala té clar que és “un treballador de l'art”. La mostra està oberta fins al dia 26.

Venècia
Avelino Sala, que ha portat dues instal·lacions més a ADN Platform de Sant Cugat del Vallès, també està inclòs en l'exposició ‘Beyond the tropics' de la Biennal de Venècia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.