cultura

L'esperit de Lorca

Pep Tosar torna al festival Grec posant vídeo, veu,‘cante' i ‘baile' al viatge tràgic del poeta Federico García Lorca, estimat a Catalunya

Federico García Lorca no hauria d'haver agafat el tren cap a Granada aquell 1936. Hauria d'haver fet cas a Margarida Xirgu i haver sortit cap a l'Amèrica Llatina. Pep Tosar ha fet recórrer aquest trajecte ferroviari a cinc acadèmics especialistes en el poeta i a l'única neboda que el va tractar (era el seu padrí) per donar nova llum a Lorca. Des de dijous fins diumenge actuen a la Sala Hiroshima. No pretén avançar gaire res respecte als continus descobriments i hipòtesis sobre Lorca, però sí que referma aspectes que no tothom coneix, com ara l'amor recíproc amb Catalunya (a Barcelona, es van estrenar els seus èxits). Federico García aspira a captar l'ànima de Lorca passant el seu vers i les seves opinions per diversos tamisos, com ara els paisatges gravats, el cante, la guitarra i el baile. Tosar aclareix que l'únic que es corda el llaç al coll és el bailaor Jesús Carmona. Després del Lorca eran todos de Pepe Rubianes, el 2010, Tosar s'envolta d'un tul, una nova mirada al poeta que explora la seva expressió pura.

El muntatge és cronològic. Arrenca en el Fuentevaqueros natal i acaba en el barranc on el van afusellar, i passa per Madrid, la Residencia de Estudiantes –on coneix Dalí–, Catalunya, Nova York... La dramatúrgia, construïda entre Evelyn Arévalo i Tosar, parteix de la relació del poeta i dramaturg amb Barcelona. Per exemple, es fa saber l'èxit que van tenir els seus dibuixos a la Galeria Dalmau, de l'època. I la seva relació amb molts intel·lectuals de l'època; “alguns l'admiraven, d'altres l'envejaven”, diu Tosar. Ell va trobar la fórmula per expressar el món literari d'un artista atenent la veu dels que el van conèixer i del que va escriure. Des d'Esquena de ganivet (2004), que feia una mirada a l'obra de Damià Huguet, introdueix un tul que permet jugar amb diferents profunditats. Aquest model li ha servit per a molts altres muntatges seus com ara el de Guillem d'Efak o Ivanov, en què ell mateix es reconvertia en aquest personatge de Shakespeare. Si en alguna cosa s'està tornant un expert és a construir un univers dramatúrgic sobre personatges insòlits literaris. A més de Lorca i d'Huguet, ha dramatitzat sobre Blai Bonet (La casa en obres, 1999), Vicent Andrés Estellés (Poseu-me les ulleres, 2010) i Guillem d'Efak (Tots aquests dois, 2012).

LA XIFRA

5
espectacles
biogràfics ha bastit Pep Tosar: sobre Blai Bonet, Vicent AndrésEstellés, Damià Huguet, Guillem d'Efak i, ara, Lorca.

‘Amor & Shakespeare', a l'amfiteatre

Amor & Shakespeare és una fórmula que no pot fallar perquè el dramaturg britànic és garantia segura. Serà de dijous a diumenge. El públic, a més, ha de saber que les escenes d'amor que ha seleccionat Guillem-Jordi Graells són les de les comèdies Treballs d'amor perduts, Els dos cavallers de Verona i Molt soroll per no res. La peça s'explica ella sola amb una directa acció de teatre dins del teatre. L'obra, eminentment coral, té un repartiment en què destaca el retorn d'Ariadna Gil als escenaris catalans al costat de Laura Aubert, Mercè Pons, Rosa Renom, Sílvia Bel, Aleix Albareda, Àlex Casanovas, Joel Joan i Jordi Boixaderas, amb la direcció de Josep Maria Mestres. El director assumeix una posada en escena amable (“sense que això dugui implícita una consideració pejorativa”). El principal repte és enfrontar-se a la platea de l'amfiteatre, que no té comparació amb fer temporada en un teatre de capacitat més tancada (probablement, farà temporada al Poliorama si se'n comprova l'èxit al Grec). Graells admet la voluntat de no ser transcendents, “si és que l'amor del dia a dia de la gent amb les relacions amoroses no ho és”.

La Calòrica fa mofa amarga de la insatisfacció

La Calòrica és una jove companyia, sorgida de l'Institut del Teatre, que manté el codi de la comèdia per afrontar les gran qüestions (“qui som, d'on venim, a on arribem...”): “Els problemes de la gent blanca”, diu, sorneguer, l'autor Joan Yago. Els companys, que voregen la trentena, insisteixen en els problemes generacionals de viure una “felicitat mediocre” que els fa dubtar entre tenir un fill i completar la seva vida, o bé viatjar a l'Índia. Tota decisió implica la renúncia a totes les altres opcions, diu el director Israel Solà. Bluf, que s'inspira en la novel·la gràfica, es farà de dijous a diumenge a la Sala Pina Bausch, al Mercat de les Flors. La Calòrica, que ja va mostrar l'embrió d'Editto bulgaro en el Grec del 2012 (ara es reprendrà temporada del 19 d'agost al 6 de setembre al Círcol Maldà després de desentendre's dels acords a La Seca) i que va estrenar La nau dels bojos el 2013 com a premi Adrià Gual, presenta Bluf, una peça premiada aquest 2014 amb el Quim Masó en el Temporada Alta. Joves i sense complexos, inventen, per exemple, el senyor Serra, un exempresari de la construcció en bancarrota que pateix una depressió i que té la particularitat de ser una abella!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia