CULTURA
El català emprenyat es converteix en heroi
Creen un còmic protagonitzat per un superheroi català que lluita contra la corrupció i les injustícies socials
Les aventures del Supercatalà s'han editat en dos volums que poden adquirir-se a internet, i els seus creadors ja en tenen un tercer en preparació
L'Olga Resina i el Sergio Pérez són dos emprenedors de Prades que han reflectit la indignació de gran part de la nostra societat –allò que vam acabar batejant com “el català emprenyat”– en un còmic que té per protagonista el Supercatalà, un heroi que lluita contra la corrupció política i financera. La parella l'ha creat perquè, “com en el cas de Superman i Batman, un heroi sorgeix per donar respostes, pel reclam d'una societat en crisi”, indica Resina. Rere la màscara del Supercatalà s'hi amaga l'Almo, un ciutadà “normal, amb problemes, com qualsevol de nosaltres”, que, fart de les injustícies que ens envolten, decideix posar-hi remei. Que ningú s'esperi, doncs, habilitats sobrenaturals. “Els millors poders del Supercatalà són el seu enginy i la seva honestedat”, explica Resina, la il·lustradora del còmic. La seva parella, el Sergio, és el guionista de les aventures de l'heroi.
A la capçalera de benvinguda del seu web www.supercatala.cat, el Supercatalà fa fora d'una puntada una colla de personatges que encarnen, d'alguna manera, molts dels mals que ens afecten. Hi apareixen figures com ara Rajoy i Pujol, i Bárcenas hi sosté un sac ple de diners. Els orígens del projecte cal buscar-los uns anys enrere, quan Resina i Pérez es dedicaven a dibuixar per encàrrec. “Fèiem dibuixos i còmics personalitzats, fins que vaig pensar que havíem de reflectir en un projecte propi tota la indignació que qualsevol català pot sentir quan veu segons què a les notícies”, subratlla. El resultat, a més, ha estat bo. “Vam editar el primer còmic per diversió, sense esperar que anés tan bé”, explica. Des del seu estudi de Prades, els creadors del còmic ja han editat dos volums que recullen les aventures del Supercatalà, i en tenen un tercer en preparació que possiblement tindrà com a teló de fons el procés sobiranista. “Hi estem donant tombs, i estarem ben pendents de tot el que pugui passar per preparar el tercer còmic. Estem en un moment de canvi, i això és molt agraït a l'hora de crear nous arguments per al personatge”, subratlla. Ara bé, l'heroi no tindria cap preferència de vot de cara a les eleccions plebiscitàries del proper setembre. “El Supercatalà fuig de qualsevol color polític i se centra en la lluita contra la desigualtat i la defensa del bé comú”, destaca.
A més del còmic, el web del Supercatalà posa a la venda altres productes de marxandatge com ara samarretes i un ninotet antiestrès que, segons Resina, agrada molt als més joves. “El producte estrella, però, és el còmic”, puntualitza. Els seus creadors van començar a dur-lo a fires per presentar-lo i han tingut, a més, el suport de diverses personalitats en la seva promoció. Així, algunes fins i tot han acabat compartint vinyetes amb el Supercatalà. És el cas de Josep Cuní, Ada Colau i l'economista Santiago Niño Becerra, que apareix al volum El Supercatalà 2.0 com a assessor i aliat en la lluita de l'Almo contra la corrupció financera. Al còmic, i tal com fa en les seves intervencions a les tertúlies televisives, Niño Becerra parla sense embuts i convida el Supercatalà a crear una xarxa ciutadana de col·laboració per plantar cara a les entitats bancàries.
Pel que fa al futur, la parella espera que la popularitat de la seva creació segueixi creixent. El Supercatalà s'ha donat a conèixer gràcies al seu web i a la seva presència a les xarxes socials, una cosa essencial “quan ets un empresari petit i no tens gaires recursos per distribuir el teu producte”, detalla la il·lustradora. Això també els ha permès establir un vincle molt especial amb els seus seguidors. “Gràcies a Facebook i Twitter ens hem pogut acostar als nostres lectors i mantenir-hi el contacte en tot moment per saber què pensen”, explica Resina.