cultura

Cultura

La gravera de Sorigué inspira Chiharu Shiota

L'artista japonesa que va causar sensació la passada Biennal de Venècia reflexiona a Lleida sobre l'origen de l'univers i de la humanitat

El públic ha fet arribar més de cinc-centes sabates usades que explicaven una història personal per crear una de les instal·lacions

S'han necessitat3,5 km de fils, tres tones de pedres, 200 finestres i 545 sabates

Quan Ana Vallés, directora de la Fundació Sorigué, va descobrir l'artista japonesa Chiharu Shiota a la Casa Encendida de Madrid va quedar profundament impressionada. L'espectacularitat de les seves instal·lacions estava, a la vegada, carregada d'emotivitat. Hi va apostar. Va programar una gran exposició que s'inaugurarà divendres i es podrà veure fins al 31 de març sense saber del cert què s'hi veuria. “Creia tant en l'artista que estava segura que en sortiria un gran projecte.” El que no es podia imaginar és que en una de les visites a Lleida que va fer la japonesa per preparar aquesta col·laboració trobaria la font d'inspiració a la gravera que la constructora té a Menàrguens. Quan Shiota va veure el procés de triatge de les pedres va quedar fascinada pel moment en què semblen estar en suspensió i es va posar a treballar en una instal·lació de 440 metres quadrats en què, per primera vegada, ha utilitzat pedres. “Ha estat un regal meravellós”, reconeix Ana Vallés. Amb els característics fils de llana amb què Shiota va sorprendre la passada Biennal de Venècia ha fet una reflexió sobre l'origen de l'univers i de la humanitat que, a la vegada, és una picada d'ullet a l'origen de Sorigué. In the beginning was... és el títol d'aquesta obra i, per extensió, de l'exposició. No és casual l'elecció de la primera frase de la Bíblia. “Vaig sentir que hi havia un espai comú entre l'univers que hi ha dins meu i el que hi ha a fora”, diu l'artista. Una altra de les instal·lacions creada expressament per a Lleida és Over the continents, per a la qual la Fundació Sorigué va fer una crida per recollir sabates usades que tinguessin una significació especial per al donant. El resultat és un exercici sobre la memòria i l'oblit amb més de cinc-centes “sabates buides, com illes perdudes”. Shiota també ha portat a Lleida His chair (2005), una instal·lació feta amb finestres recollides al Berlín oriental que formarà part del projecte Planta de la Fundació Sorigué com una gran obra soterrada en un forat de set metres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.