Grotowski arriba a Catalunya 40 anys després

Unes xerrades presenten aquest innovador teatral que mai va estar a Catalunya però sí que va impactar el seu pensament

No se sap, fins ara, per què Gro­towski se'n va anar a Madrid i no va arri­bar a pas­sar per Cata­lu­nya. Pro­ba­ble­ment, alguna raó política, segons intu­eix Anna Cai­xach, impul­sora de l'Any Gro­towski a Bar­ce­lona. Tot seguit l'autor va mar­xar a l'Índia, on va començar a inda­gar sobre els ances­tres tea­trals. La lla­vor de Gro­towski va arre­lar amb força en la dra­matúrgia euro­pea des de l'aïllada Polònia. El seu tre­ball cap a un tea­tre que expressés al màxim de veri­tat es va ano­me­nar tea­tre pobre. I és que, evi­dent­ment, les esce­no­gra­fies o els recur­sos esce­notècnics fal­se­ja­ven la inter­pre­tació. Gro­towski fa un pas més en el plan­te­ja­ment del tre­ball d'actor que ja havia explo­rat Sta­nis­lavski, que invi­tava els per­so­nat­ges a bus­car en la seva memòria ins­tants de dolor per expres­sar el drama del per­so­natge. Però men­tre que Sta­nis­lavski advoca per un tea­tre rea­lista, Gro­towski con­vida a experiències més sub­jec­ti­ves.

A Bar­ce­lona, no hi va arri­bar mai, però sí que s'hi va poder sen­tir el seu tre­ball a par­tir d'un mun­tatge d'Èdip rei diri­git per Pere Pla­ne­lla jun­ta­ment amb Enric Majó, a la Cúpula del Coli­seum. D'altra banda, es va fer una assig­na­tura a l'Ins­ti­tut del Tea­tre de tècnica Gro­towski. I Núria Espert també inter­vin­dria en una versió d'Apo­ca­lipsis cum figu­ris, segons recorda Majó, el 1973 a París.

L'artista polonès renun­cia als espais tea­trals tan­cats, però sem­pre man­tindrà el tea­tre com a font de recerca de la veri­tat. Amb els anys, s'ado­narà que no és eficaç tre­ba­llar per al públic, sinó que s'ha de vin­cu­lar els espec­ta­dors amb la mateixa acció, fent-los-en partícips. Peter Brook res­pecta molt Gro­towski, tot i que en segueix fins a un cert punt la inves­ti­gació tea­tral. Tot i que Brook també expe­ri­menta en espais no con­ven­ci­o­nals per fer-hi espec­ta­cles sovint amb un fort com­po­nent d'experiència vital, sem­pre manté dis­tan­ciat el públic de l'escena. Les acci­ons que impulsa Gro­towski, a més, mai no es cobra­ran. «No és per fer diners; bus­ca­ven mane­res alter­na­ti­ves de sobre­viure», diu Cai­xach.

Vet­lla­des a Sant Llo­renç

L'Any Gro­towski, impul­sat en l'àmbit inter­na­ci­o­nal per la Unesco, va per­me­tre rea­lit­zar unes vet­lla­des artísti­ques al Parc Natu­ral de Sant Llo­renç del Munt al juliol. El balanç d'aques­tes 72 hores és nota­ble: «Va tocar molt endins els que hi vam par­ti­ci­par.» Durant tres dies, es van dedi­car a tren­car els hàbits més con­ven­ci­o­nals: des del de men­jar fins al de dor­mir. Es va tre­ba­llar al bosc per per­ce­bre millor la vul­ne­ra­bi­li­tat, que ajuda «al desen­vo­lu­pa­ment de l'atenció». L'objec­tiu era acon­se­guir silen­ciar la ment, «per poder con­nec­tar més endins de la màscara social i de les con­ven­ci­ons». Com s'arriba a aquest estadi? Hi ha estruc­tu­res for­mals ide­a­des per Gro­towski. Una és la dels cants, inter­pre­tar cançons al més ances­trals pos­si­bles: «La vibració de la veu arriba al cor i des­perta un espai nou.» El resul­tat? Una visió alli­be­ra­dora d'un mateix amb l'entorn.

L'any que se li dedica s'acaba al gener i avui aporta testimonis

Des d'avui fins divendres hi ha previstes unes conferències, de rang internacional, a l'Institut del Teatre que ajudaran a conèixer millor el personatge i les seves investigacions. l'Any Grotowski a Barcelona s'allargarà fins al gener del 2010, quan s'editaran traduïts els seus textos en la col·lecció de Fragmenta Editorial. L'encarregada de la traducció és la mateixa Caixach, que ja va redactar la tesi L'art com a vehicle. La dimensió sagrada de les arts performatives, a partir de les investigacions de l'innovador teatral. En les conferències d'aquesta setmana intervindran testimonis vitals del treball de Grotowski. Ludwik Flaszen va fundar el Teatre Laboratori amb Grotowski, amb qui col·laboraria fins al seu exili. Jenna Kumiega és considerada una autora de llibres biogràfics essencials per conèixer vida i pensament de Grotowski. També hi intervindrà Inés Castel-Branco, doctora en arquitectura que vincularà el treball del polonès amb les formes teatrals del Living Theatre i Peter Brook. Dilluns, 19, finalment es farà l'aproximació de Grotowski a Catalunya, amb Enric Majó, Pere Planella i Jordi Coca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.