La tendència ‘indie'
El ‘thriller' ‘The invitation' guanya el premi a la millor pel·lícula al Festival de Sitges en un palmarès dominat pel cinema nord-americà independent
Una producció nord-americana de l'àmbit independent –des que es va projectar per primer cop va sonar com una de les favorites–, The invitation, ha estat la guanyadora de l'edició del Festival de Sitges que va finalitzar ahir. Karyn Kusama (Girlfight, Aeon flux) és la realitzadora d'aquest inquietant thriller sobre el dolor, a partir de la pèrdua d'un fill per part d'una parella i de com la tragèdia ha afectat la seva relació de manera irreversible. A parer del director del festival, Ángel Sala, el premi vol reconèixer el fet que, darrerament, “directors del cinema americà indie, més que no pas de les grans companyies, estan trepitjant molt fort en el gènere fantàstic”.
Una altra de les triomfadores d'aquesta edició ha estat The final girls, de Todd Strauss-Schulson, que s'ha endut el premi especial del jurat i el premi al millor guió. És, novament, una producció americana de pressupost modest que reflexiona sobre el gènere jugant, a través del metallenguatge, amb les convencions del terror dels anys vuitanta.
També nord-americà és S. Craig Zahler, guanyador del premi al millor director amb Bone Tomahawk (que també ha guanyat el premi José Luis Guarner de la crítica), un encreuament entre el western i el cinema de terror amb un notable repartiment format per Kurt Russell, Patrick Wilson i Matthew Fox, entre d'altres.
Tot i que algunes veus assenyalaven la catalana Laia Costa per la producció alemanya Victoria, el premi a la millor interpretació femenina ha estat per a Pili Groyne per El nuevo Nuevo Testamento, la sàtira religiosa de Jaco van Dormael estrenada aquest divendres, que també ha obtingut el Méliès d'Argent. I el millor actor ha estat l'australià Joel Edgerton pel seu inquietant personatge en una pel·lícula dirigida i escrita per ell mateix, The gift, en què capgira el tema de l'intrús que pertorba la vida d'una parella i que va ser tan habitual als anys vuitanta i noranta.
L'abundància de l'oferta –37 pel·lícules només en la secció oficial a competició– i la sensació d'inabastabilitat han marcat un any més el festival, del qual Sala fa un balanç positiu: “Hem tingut una àmplia participació del públic, que ens dóna suport amb moltíssima passió, i hem millorat la distribució de les pel·lícules, la majoria de les quals s'han projectat diverses vegades,
i hem venut un nombre d'entrades rècord.” Ahir al matí, la quantitat d'entrades venudes s'acostava a les 62.000.
El palmarès
Millor pel·lícula
‘The invitation', de
Karyn Kusama.
Premi especial del jurat
‘The final girls', de Todd Strausss-Schulson.
Millor director
S. Craig Zahler, per
‘Bone Tomahawk'.
Millor actriu
Pili Groyne, per ‘El nuevo Nuevo Testamento'.
Millor actor
Joel Edgerton, per
‘The gift'.
Millor guió
‘The final girls', de Todd Strauss-Schulson.
Millors efectes
especials
‘I am a hero', de
Shinssuke Sato.
Millor música
‘Turbo kid', d'A. Whissell, F. Simard i Y.-K. Whisell.
Millor fotografia
‘Demon', de Marcin
Wrona.
Millor curtmetratge
‘They will all die in space'.
Gran premi del
públic
‘I am a hero', de S. Sato.
Premi José Luis Guarner
‘Bone Tomahawk', de
S. Craig Zahler.
Premi citizen Kane al millor director
novell
Stephen Fingleton, per ‘The survivalist'.
Fantàstic Òrbita
‘SPL2: a time for consequences', de Soi Cheang.