Pintures rupestres en alta definició
Una aplicació de realitat augmentada pionera permet visualitzar les pictografies de l'ermita d'Ulldecona
Les visites guiades per conèixer l'escena d'art llevantí que es conserva a l'abric 1 de l'ermita d'Ulldecona, al Montsià, incorporen un revolucionari complement. Es tracta de l'aplicació e-Art, una app de realitat augmentada que permet visualitzar, in situ, i a través de qualsevol telèfon intel·ligent o tauleta amb sistema Android i iOS, les pictografies de manera virtual i en alta definició. Amb diferents colors per a cada element i remarcant les parts menys ben conservades, es pot veure tota la seva composició narrativa i comprendre-la millor. L'app aporta al visitant informació contextual complementària. És una aplicació pionera al món en la utilització de realitat augmentada en l'art rupestre.
El Centre d'Interpretació d'Art Rupestre (CIAR) Abrics de l'Ermita va presentar ahir el projecte per incloure les tecnologies en la difusió, la protecció, la investigació i el coneixement de l'art rupestre llevantí, declarat patrimoni de la humanitat per la Unesco, l'any 1998. El sistema es basa en la identificació d'imatges a temps real a partir de patrons predefinits amb fotografies i models 3D. L'aplicació es pot descarregar gratuïtament en qualsevol telèfon mòbil o tauleta amb sistema Android i iOS. Quan es visita l'abric 1 de l'ermita d'Ulldecona i se situa la pantalla del dispositiu davant les pintures rupestres, l'e-Art ofereix una visió espectacular de la imponent escena de caça que es va pintar fa, almenys, 4.000 anys. “Ens ofereix una realitat que no existeix amb dades virtuals”, va indicar Juan Francisco Ruiz, director del projecte, en declaracions recollides per l'ACN.
Aquesta tecnologia permet fins i tot recuperar elements que hagin desaparegut amb el pas del temps. No és, però, el cas dels abrics d'Ulldecona, on les pintures llevantines es mantenen en molt bon estat de conservació. “Aquí el que fem és incorporar patrons per a la comprensió de l'escena completa amb la col·laboració dels guies de l'abric 1, de manera que la gent entengui la totalitat de l'escena”, va explicar Ruiz. A la pantalla dels dispositius l'escena llevantina de caça apareix amb elements de diferents colors, tot i que en l'original és tot d'un color roig terra. Així s'esquematitza per al visitant l'estructura que va es va pintar. L'aplicació evitarà als guies la descripció dels elements. “Venia, s'asseia i et deia: «Això és un cérvol o un caçador.» Ara podrà centrar-se en aspectes de contextualització i altres coses que li demanin els visitants. L'alliberem d'una part del treball i li possibilitem que expliqui les coses de manera diferent”, va manifestar el director del projecte e-Art.