història
ferran aisa
La Barcelona creativa
Les exposicions passen però com a mostra queden el catàlegs, en aquest cas un esplèndid llibre il·lustrat amb imatges, pintures i fotografies. Els textos del llibre han estat coordinats per Fèlix Fanés i Joan M. Minguet, comissaris de l'exposició, que ha tingut lloc a la Fundació Joan Miró entre l'octubre del 2014 i el febrer del 2015.
Barcelona zona neutral, 1914-1918 recull escrits d'historiadors i escriptors com ara Enric Ucelay de Cal, Pere Gabriel, David Martínez Fiol, Joan Esculies, Xavier Pla, Robert S. Lubar, Jaume Vidal Oliveras, entre d'altres. Cada autor explica amb detall cadascun dels aspectes de la Barcelona neutral, noucentista, obrerista i d'avantguarda d'aquesta època en què es va produir la Gran Guerra i Catalunya visqué una modernitat transformadora amb l'esperit renovador de la Mancomunitat de Catalunya.
Modernització i cultura
Els coordinadors del llibre, Fèlix Fanés i Joan M. Minguet, a la introducció, diuen: “Els pas sobtat del segle XIX al XX també va tenir lloc a Barcelona, on els processos de modernització estaven molt lligats a França, sobretot en el terreny de la cultura. S'identificava aquest país amb la civilització i el progrés. Per a molts catalans era com una segona pàtria cultural. (...) A més a més, la vitalitat artística de París, apuntalada en una xarxa de museus i salons, crítics i premsa especialitzada, marxants i clients, feia per manera que els pintors i escultors amb talent s'obrissin camí. Aquella riquesa creativa propiciava també que, a París, nasquessin tots els nous corrents artístics.”
Els diferents capítols resulten especialment aclaridors d'aquesta època: Modernitat i avantguarda, Burgesos i proletaris, Barcelona i la Guerra, La Ciutat d'Ivori, Exposició d'Art Francès, L'exili de les Rambles, Picasso 1917, Oci, consum i societat de masses. A través d'aquests capítols es refà una història que de vegades ha restat oblidada de la història oficial, però que representa la quotidianitat d'una societat viva i en plena transformació social.
Tampoc s'oblida la irrupció de les avantguardes, una bohèmia pròpia barrejada amb els artistes exiliats, el noucentisme burgès i la naixent força del proletariat enmig de la construcció de la Catalunya ideal, la ciutat d'ivori. El llibre conté reproduccions de pintures, publicacions, cartells, cal·ligrames, etc. Una riquesa expositiva que és recollida com una mostra d'aquella Barcelona tan creativa i revolucionària dels sentits.