cultura

Les complicitats entre Duchamp, Dalí i Man Ray, al Museu de Cadaqués

L'exposició, comissariada per Pilar Parcerisas, s'inaugura avui i es podrà visitar fins al 17 d'octubre

Els tres artistes van tenir vincles amb el poble

El Museu de Cadaqués inaugura aquesta tarda (19 h) l'exposició temporal Dalí, Duchamp, Man Ray. Una partida d'escacs, que ressegueix els vincles d'aquests tres artistes i les seves influències recíproques a partir de les seves estades al poble alt-empordanès. A través de 140 peces, entre fotografies, pintures, escultures, dibuixos, objectes, manuscrits i publicacions diverses, la comissària de l'exposició, Pilar Parcerisas, documenta l'amistat entre aquests gegants que van canviar el rumb de l'art del segle XX, més enllà dels anys compartits durant l'etapa surrealista a París, per aprofundir en unes inquietuds estètiques comunes que perviuran en l'obra de maduresa: el desafiament del progrés i els temps moderns, l'erotisme com a “màquina desitjant”, els invents òptics i científics com a introductors de noves formes de representació de la imatge, la ironia i el sentit de l'humor, i la passió pels escacs com a simulacre dels moviments de la vida i la mort.

En aquesta confluència de complicitats, Cadaqués tindria un paper decisiu, a a través, és clar, de Salvador Dalí. Marcel Duchamp, que va arribar-hi per primer cop el 1933 i hi establiria la seva residència d'estiu els últims deu anys de la seva vida, de 1958 a 1968, articula tot el discurs expositiu, organitzat en vuit àmbits temàtics: “A la recerca del maquinisme en l'art”, “Màquines poètiques I: Il·lusionisme i òptiques de precisió”, “Relectura del ready-made” “Màquines poètiques II: La Mariée...”, “Leonardo, L.H.O.O.Q. i Étant donnés”, “Màquines poètiques III: els escacs”, “Duchamp a Cadaqués: el temps perdut”, i “Sobre l'acte creatiu”.

Al llarg del recorregut s'evoca també la relació amb Richard Hamilton i amb Joan-Josep Tharrats, un dels pocs interlocutors de Duchamp a Cadaqués que van saber comprendre la seva obra, segons Parcerisas, i la famosa corrida de 1961 en homenatge a Dalí, a la plaça de braus de Figueres, per a la qual els artistes Jean Tinguely i Niki de Saint-Phalle van construir, amb l'ajuda de Duchamp i en presència de Man Ray, un toro mecànic que va explotar a l'arena.

Entre els objectes exposats, hi ha el Bouche-évier que Duchamp va construir-se el 1964 com a tap de dutxa del seu apartament cadaquesenc i que oferiria a la International Numismatic Agency com si fos una medalla.

LA DATA

1958
és l'any
que Marcel Duchamp converteix Cadaqués, que ja havia visitat el 1933, en la seva residència d'estiu.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.