Llibres

Debutants premiats

Pepa Aguar guanya amb ‘El que em queda de tu’ el 42è premi Joanot Martorell i Josep-Anton Fernàndez, el 58è Ausiàs March de poesia amb ‘L’animal que parla’

“És la història d’una pèrdua, quan ta mare no ha mort, però ja no hi és”, afirma Pepa Aguar

Els pre­mis Ciu­tat de Gan­dia, que con­voca i ges­ti­ona l’Ins­ti­tut Muni­ci­pal d’Arxius i Bibli­o­te­ques de l’Ajun­ta­ment de Gan­dia, ja es van fer públics i es van lliu­rar, amb assistència reduïda, el 20 de novem­bre pas­sat. Ara toca el torn de donar a conèixer les dues obres gua­nya­do­res, ja publi­ca­des per Edi­ci­ons 62.

Es dona la cir­cumstància que tots dos pre­mi­ats debu­ten en la dis­ci­plina literària cor­res­po­nent, novel·la i poe­sia, tot i no ser autors joves, cosa que fa pres­su­po­sar una madu­resa a tot nivell, com remar­quen els edi­tors Pilar Bel­tran i Jordi Cor­nu­de­lla.

Pepa Aguar va gua­nyar el 42è premi Joa­not Mar­to­rell –dotat de 20.000 euros i al qual es van pre­sen­tar 21 ori­gi­nals–, amb la novel·la El que em queda de tu. És una obra biogràfica, més aviat breu, en què l’autora narra la decadència men­tal de la seva mare. “És la història d’una pèrdua, quan ta mare no ha mort, però ja no hi és”, explica Aguar, per a qui la seva mare i la seva àvia, que també apa­reix en el text, eren refe­rents vitals. “És un text que surt de les tri­pes, amb volada lírica, sen­so­rial i deli­cada”, afirma Bel­tran.

L’obra té dos fils nar­ra­tius: un en el pre­sent, en què es mos­tra la malal­tia de la mare des del punt de vista de la filla, i l’altre en el pas­sat, en què Aguar narra la història de la seva mare, des del 1920. “Jo no volia que ma mare fes pena, la volia il·lumi­nar, mos­trar els moments radi­ants que em va dei­xar; la novel·la és un cant a la vida i a l’espe­rança”, explica Pepa Aguar, nas­cuda a València el 1964, pro­fes­sora d’habi­li­tats comu­ni­ca­ti­ves i coor­di­na­dora d’un màster a la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona.

El 58è premi Ausiàs March de poe­sia –dotat de 8.000 euros i al qual es van pre­sen­tar 38 ori­gi­nals–, el va gua­nyar Josep-Anton Fernàndez amb el lli­bre L’ani­mal que parla.

Josep-Anton Fernàndez (Bar­ce­lona, 1963) és escrip­tor, crític i pro­fes­sor agre­gat de lite­ra­tura cata­lana i estu­dis cul­tu­rals a la Uni­ver­si­tat Oberta de Cata­lu­nya. El 2008 va publi­car a Empúries l’assaig El males­tar en la cul­tura cata­lana.

L’ani­mal que parla és un lli­bre que gira al vol­tant de l’enigma de l’existència, que és el que ens sosté”, afirma l’autor d’un lli­bre de 110 pàgines divi­dit en sis sec­ci­ons i amb 45 poe­mes, després d’eli­mi­nar-ne cinc del recull ori­gi­nal. “És una obra sobre el par­lar i sobre el dir, sobre els afec­tes i efec­tes de la paraula, quan, com ani­mals que som, la carn es fa paraula”, explica Fernàndez.

“Més que tenir una llen­gua, és millor que la llen­gua et tin­gui a tu, que et pos­se­eixi”, afirma el poeta. Cor­nu­de­lla, en aquest sen­tit, comenta que Fernàndez “domina l’ofici sense fer osten­tació de vir­tu­o­sisme”.

Als poe­mes de l’obra “hi ha la presència cons­tant de l’altre, esta­blint un diàleg, també amb la tra­dició de Riba, Vinyoli, Clapés i Maria Mercè Marçal, i amb la imatge d’arbres ferits”, explica el poeta. “La forma i sobre­tot la mètrica són molt impor­tants, per a mi. Tots els poe­mes són decasíl·labs, menys l’última secció, en què és vers lliure, el que em pro­voca més angoixa”, deta­lla Josep-Anton Fernàndez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia