La Quinzena, en 10
El festival de dansa metropolitana arriba a 10 municipis i programa en espais no convencionals per atraure nou públic i aportar un nou aparador als artistes
En la quarta edició, la Quinzena de dansa metropolitana ha sumat el desè municipi. Terrassa se suma a l’impuls de Badalona, Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans. En la quarta edició, i després de salvar el que es va poder de l’any passat (en què la pandèmia va obligar a reprogramar des del primer cap de setmana), la Quinzena aposta per nous espais no convencionals en què els artistes s’adaptin a antigues fàbriques i que dialoguin amb espectadors de nova fornada. També s’amplien les accions (fins a 240 activitats de 90 companyies diferents entre tallers, actuacions i xerrades) i s’ofereix un bon grapat de propostes gratuïtes. Enguany, la participació és majoritàriament autòctona i es convida tot tipus de dansa, del flamenc a la contemporània, i incloent també propostes per a públic familiar.
Hi haurà poca presència internacional per mirar d’evitar possibles contratemps arran de les condicions sanitàries, però destaca el retorn de Wim Vandekeybus al Mercat de les Flors (Traces) o una peça que apel·la a ballar tot tipus de cossos (Graces, de Silvia Gribaudi Performing Arts).
Quant a coproduccions, destaquen dos projectes. Per una banda, Filatures, que es realitzarà en espais no convencionals dels 10 municipis. D’una selecció superior al centenar de companyies, s’han triat 9 peces breus que hauran d’habitar els espais. Un exemple és que la inauguració (el proper 5 de març) encadenarà un fragment de Juan Carlos Lérida (Máquinas sagradas), amb un moviment d’Andrea Jiménez (Luaº) al recinte del Mnactec, a Terrassa. D’altra banda, es recupera la coproducció prevista l’any passat, Eufòria, de la companyia Sacude. Es representarà als 10 municipis, també, i promet espectacularitat i sorpresa al públic.
Entre els noms propis, es comprova l’eclecticisme amb peces de Sol Picó (Animal de séquia); Migquel Barcelona (Roges), Lali Ayguadé (Hidden), Juan Carlos Lérida (Liturgia de las horas); Amat+Veronal+ CaboSanRoque (RRR), Ballet de Lorraine (programa Cunningham); Humanhood (Sphera), PocketBallet BCN (Set de Ballet), Solistas del Ballet de Cristina Hoyos (Lo flamenco), o Jon Maya, Cesc Gelabert i Andrés Marín (Soliloquios). La clausura a l’Hospitalet (20 de març) alternarà produccions professionals amb altres de les escoles del municipi a l’entorn dels jardins de Can Sumarro.
La Quinzena ha evitat aquest any programar l’espectacle itinerant pel metro a causa de la Covid. Tot i així, es continua identificant com el festival en què es poden fer tot els desplaçaments en transport públic (principalment en metro).