La dona fantàstica
El 54è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya fa una aposta de futur en favor de les cineastes en una edició sota el lema de ‘la bèstia interior’
Tot i les restriccions a què la pandèmia continua obligant, el 54è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que té lloc a Sitges, fa mesos que està en marxa. El juny passat ja van anunciar la temàtica central (la bèstia interior), alguns títols, el suport a les dones i van mostrar el cartell. El director del festival, Ángel Sala, i Mònica Garcia, directora general de la Fundació Sitges, ahir van repetir i augmentar aquestes informacions.
Les portes de Sitges 2021 s’obriran el 7 d’octubre (fins al 17 del mateix mes) i, per primera vegada a la seva història, el film inaugural serà dirigit per una dona. Ana Lily Amirpour, que va visitar el festival el 2014 amb Una chica vuelve a casa sola de noche i el 2016 amb The Bad Batch, presentarà Mona Lisa and the Blood Moon, protagonitzada per Jeon Jong-seo, que interpreta una jove amb habilitats estranyes que s’escapa d’un centre de malalts mentals.
“Estem molt contents d’obrir amb aquesta pel·lícula, perquè per fi és d’una dona i perquè és una història de personatges molt bona, visualment apassionant”, va comentar Sala.
Mònica Garcia va comentar la creació WomanInFan, una beca “destinada a la visibilització de les dones creadores dins el fantàstic”. “Tenim obsessió pel talent i volem sensibilitzar el talent femení envers el gènere com un llenguatge més”, va afegir. Es concediran tres beques per a tres cineastes sense bagatge en el fantàstic però amb una trajectòria cinematogràfica destacada. Les triades han estat Anna Moragriera, Irene Moray i Laura Ferrés. Gràcies al suport de Vertix i de Dama Autor, les tres seleccionades participaran en les activitats d’indústria del festival, una taula rodona sobre el paper de la dona en la producció de cinema fantàstic i gaudiran d’un programa de mentoring.
Garcia va comentar que a Sitges, però també en festivals com Canes i Venècia, “en la secció oficial a competició i en els darrers deu anys només el 6% dels llargmetratges han estat dirigits per dones”.
El leitmotiv de Sitges 2021 és l’home llop i la bèstia interior i tindrà una presència constant en el festival, a través del cartell i d’una retrospectiva que oferirà títols emblemàtics com The Wolf Man, The Howling, An American Werewolf in London i, entre d’altres, clàssics del cinema fantàstic espanyol com El retorno del hombre lobo, de Jacinto Molina, i El bosque del lobo, de Pedro Olea.
El programa, com sempre, és extens i no està tancat del tot, però Sala i Garcia van poder anunciar força títols. “Podrem veure l’esperada novetat d’Álex de la Iglesia, Veneciafrenia, rodada durant la pandèmia a la bella i alhora inquietant ciutat italiana dels canals”, va concretar Sala. “De catalans hi haurà noms que ja s’han consolidat, com Juanjo Giménez, guanyador el 2017 de la Palma d’Or al Festival de Canes al millor curtmetratge per Time Code, que presenta Tres, i el debut d’Alberto Evangelio amb Visitante, un film de mons paral·lels que demana molta atenció.”
Al llarg del festival també hi haurà una “recuperació del cinema asiàtic i del cinema d’animació”. En animació hi haurà “tres tòtems mundials, l’israelià Ari Folman (Where Is Anne Frank?), el japonès Mamoru Hosoda (Belle) i el nord-americà Phil Tippett, que presentarà Mad God, un stop motion que porta dècades de producció”, va assegurar Sala.
El llibre oficial serà La bestia interior. Hydes, licántropos y otras figuras teriantrópicas en el imaginario audiovisual, coordinat per Ángel Sala i Jordi Sánchez-Navarro i amb aportacions, a més de les dels dos coordinadors, de Lluís Rueda, Violeta Kovacsics, Marta Torres, Diego López i Mike Hostench.
Finalment van destacar el jurat d’aquest any, “format per cinc persones de mirades molt diferents”. Ali Abbasi, director i guionista de cinema iranià nacionalitzat danès; Alaska, cantant, compositora i actriu hispanomexicana; Luna (María Lidón), directora i actriu de cinema i televisió; Joaquín Reyes, actor, còmic i il·lustrador, i Antonio Trashorras, director, productor i guionista de cinema i de televisió.
La pandèmia no els permet ampliar gaire la presència de cineastes internacionals perquè, en aquest sentit i pel que fa a les mesures, s’han basat en la situació actual perquè han de tancar agendes, tot i que la situació pugui variar d’aquí a l’octubre. “L’aforament serà del 70%, ús obligatori de mascaretes i no es podrà beure dins les sales, no hi haurà maratons i les activitats hauran d’acabar a les 12.30, a tot estirar”, va resumir Mònica Garcia.