Arts escèniques

El nou so del mite

El cineasta Agustí Villaronga aborda un nou contacte amb el teatre a partir d’una mirada humanitzadora de Clitemnestra, al Romea

Villaronga convidava a deixar de clamar al cel i, en canvi, a mirar cap endins, comenta Prims

Ima­gi­nar la mirada de Cli­tem­nes­tra. Aquest és el repte de l’escrip­tor Colm Tóibín i el direc­tor de cinema Agustí Villa­ronga, escrip­tor i direc­tor que ja van ser els impul­sors del monòleg El tes­ta­mento de María (que es va poder veure el 2015 alTe­a­tre Lliure) i que ara pro­po­sen tro­bar les raons per a la ven­jança de Cli­tem­nes­tra, una mare que veu com el marit, Agamèmnon, sacri­fica la seva filla petita, Ifigènia, als déus. Cli­tem­nes­tra, la casa dels noms es podrà veure al Romea des de demà i fins diu­menge. Només sis ses­si­ons de la pro­ducció del Tea­tre Prin­ci­pal de Palma, que té com a reclam el retorn de l’actriu Núria Prims (la Car­lana d’Incerta glòria diri­gida per Villa­ronga). És un monòleg, però, a diferència de Blanca Por­ti­llo a El tes­ta­mento de María, les ànimes que pul·lulen es fan corpòries amb la par­ti­ci­pació d’un grup d’actors que l’aju­den a expli­car aquest conte, que, vist amb la manera d’enten­dre la vida actual, evita donar lliçons i res­pos­tes i dei­xen ober­tes les pre­gun­tes.

Mar­gue­rite Your­ce­nar (Fue­gos) i Tóibín (La casa dels noms) són dels pocs escrip­tors que han pro­vat d’empa­tit­zar amb Cli­tem­nes­tra, una dona tin­guda per dolenta en tots els epi­so­dis de la mito­lo­gia i que per­me­tia cons­truir un mis­satge miso­gin que s’ha per­pe­trat. Prims matisa que, sense rei­vin­di­car-la, sí que per­met enten­dre les seves acci­ons, vis­tes amb els codis morals de la soci­e­tat actual. La manera d’acce­dir al seu rao­na­ment és eli­mi­nar la decla­mació habi­tual i les grans ges­ti­cu­la­ci­ons: “En comp­tes de mirar cap amunt, ens dema­nava que miréssim cap endins.” El conte per a adults arriba molt pro­per, com si fos el d’una família amb con­flic­tes quo­ti­di­ans. Sí que s’hi intu­eix el pes del poder que mal­met la relació.

Per a Prims, tor­nar amb Villa­ronga al tea­tre era un “repte” que no es “podia per­dre”. El direc­tor de cinema ha pogut dedi­car més temps als actors perquè no s’havia de pre­o­cu­par dels altres aspec­tes del món audi­o­vi­sual. El Romea pro­grama només sis fun­ci­ons d’una obra estre­nada aquest estiu a Palma i que ja ha fet gira per les Bale­ars i ha fet parada al Fes­ti­val de Sagunt. El direc­tor de Palma Josep Ramon Cerdà con­fia que es nor­ma­litzi el flux de pro­duc­ci­ons de parla cata­lana als ter­ri­to­ris de parla cata­lana, ara que els governs res­pec­tius hi són pro­pi­cis.

Cli­tem­nes­tra, la casa dels noms és una pro­ducció que s’ha mun­tat en pandèmia. Durant l’any llarg d’assaig, s’ha anat con­fec­ci­o­nant cada per­so­natge. Pri­mer, a distància; després, a l’escena. Tant és així que l’actriu que inter­preta Elec­tra pro­posa un mun­tatge nou arran de la lec­tura de Tóibín.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia