Altres

Inés Molina, ull al passat

La fotògrafa xilena ha guanyat la Beca Fotogràfica Torroella pel seu projecte

El projecte guanyador cerca lectures a partir d’una fotografia trobada per casualitat a París

La fotògrafa i artista xilena Inés Molina Javea (San­ti­ago de Xile, 1982) és la gua­nya­dora de la VIII Beca Fotogràfica de l’Asso­ci­ació Foto Tor­ro­e­lla, segons el vere­dicte del jurat que s’ha fet públic a Tor­ro­e­lla de Montgrí.

La Beca Fotogràfica Foto Tor­ro­e­lla com­porta l’edició d’un lli­bre amb Edi­ci­o­nes Posi­bles i una expo­sició del tre­ball becat a la pro­pera edició del Fes­ti­val Mira­des, que tindrà lloc l’any 2023. La dotació econòmica de la beca són 2.500 euros per a l’edició del lli­bre i 500 euros per a l’expo­sició. En aquesta edició hi han par­ti­ci­pat 91 fotògrafs d’arreu del món, 30 des de Cata­lu­nya, 35 de la resta de l’Estat, 23 de Sud-amèrica i 3 d’altres països euro­peus. El jurat el for­ma­ven els fotògrafs Jordi Gui­lla­met, Eugeni Gay i Natasha Chris­tia.

Inés Molina Javea, lli­cen­ci­ada en arts plàsti­ques i doc­tora en filo­so­fia per les uni­ver­si­tats de París 8 i de Xile, i amb una tra­jectòria de reco­ne­gut pres­tigi en el camp de la foto­gra­fia, ha rebut la beca pel seu pro­jecte Ejer­ci­cios mínimos sobre un Jardín de invi­erno que, segons explica, “busca pen­sar l’obra d’art en relació amb l’esde­ve­ni­ment històric”. “En par­ti­cu­lar, es tracta d’esta­blir la pre­gunta per l’actu­a­li­tat de la repre­sen­tació del sal­vatge del segle XIX i la vigència de la història colo­nial en el pen­sa­ment estètic i polític con­tem­po­rani a Occi­dent”, asse­gura Molina Javea.

El pro­jecte de la fotògrafa xilena es com­pon de diver­sos exer­ci­cis, fets en foto­gra­fia digi­tal, analògica, fotocòpies, foto­gra­vat, gra­vat i tècni­ques expe­ri­men­tals que bar­re­gen tots aquests pro­ces­sos. “L’objec­tiu és con­tri­buir a una història encara no escrita que pot­ser es podria ano­me­nar història de les trans­for­ma­ci­ons de la sen­si­bi­li­tat”, afirma.

Els exer­ci­cis que pro­posa Molina Javea par­tei­xen de les múlti­ples lec­tu­res d’una foto­gra­fia que va tro­bar per casu­a­li­tat al Museu de Quai Branly, a París, men­tre cer­cava imat­ges de dones maput­xes. Va ser produïda per Pierre Petit a l’inte­rior del Jardí d’Acli­ma­tació de París durant les expo­si­ci­ons etnogràfiques i datada (de manera simp­tomàtica) el 12 d’octu­bre del 1888.

Els fina­lis­tes d’aquesta con­vo­catòria han estat Pep Novellón amb el seu tre­ball Recu­erdo que era mar­tes, Jerónimo Rivero amb Lla­nu­ras, Ser­gio Castañeira Revu­elta amb Limbo i Anto­nio Rodríguez amb Tacaná.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia