Altres

Nous mitjans, vells crims

Els motius que des de sempre desperten l’interès pels crims són molt variats

L’augment de pressupost ha fet millorar molt la qualitat de la majoria de documentals

El ‘true crime’ té alguns clàssics literaris

Què ens empeny, amb més o menys apas­si­o­na­ment, de manera dis­si­mu­lada o sense com­ple­xos, a dei­xar-nos emba­da­lir pels crims? Una anàlisi fona­men­tada o intuïtiva de les fondàries de la nos­tra essència? La mor­bo­si­tat més primària? Saber com matar, com evi­tar dei­xar pis­tes, tècni­ques d’inves­ti­gació? Com detec­tar sos­pi­to­sos en el nos­tre entorn abans de con­ver­tir-nos en vícti­mes? Demos­trar-nos que hi ha gent que ho passa pit­jor, com aquell que cada dia lle­geix les esque­les com a símbol d’auto­con­fir­mació?

Els motius poden ser molts, però això ho dei­xem en mans dels espe­ci­a­lis­tes que escri­uen en les pròximes pàgines. Cen­trem-nos en l’èxit del deno­mi­nat true crime, és a dir, rela­tar un crim real en un lli­bre o en un docu­men­tal per a la tele­visió. Dos exem­ples ben clars i recents són El pantà maleït. Les morts de Sus­queda (La Cam­pana), lli­bre de la peri­o­dista d’aquest diari Tura Soler, i la sèrie, de ràdio i tele­visió, Crims, en què Car­les Porta (fla­mant Premi Naci­o­nal de Comu­ni­cació i premi Ondas) mira de posar llum a la fos­cor a crims que han pas­sat a casa nos­tra.

L’interès pels crims reals no ve pas de fa poc, perquè d’assas­si­nats (posant-los en el cim de la piràmide delic­tiva) sem­pre n’hi ha hagut. Els homes pre­històrics ja es mata­ven entre ells, per defen­sar el grup, el ter­ri­tori, el foc, les cries, pot­ser encara no per ven­jança, passió, enveja o plaer, però es mata­ven. Com en les cul­tu­res clàssi­ques gre­gues i lla­ti­nes. Un dels assas­si­nats més famo­sos, i en grup, és el de Juli Cèsar. I com a nar­ració de morts ritu­als, sàdiques, amb tor­tu­res ben recar­go­la­des pel mig, només cal fulle­jar la Bíblia. D’acord, conté molts ense­nya­ments espi­ri­tu­als adoc­tri­na­dors, però de morts vio­len­tes n’hi ha fins a can­sar.

Fent un salt en el temps, la premsa diària sem­pre s’ha nodrit d’aquesta mena de notícies amb morts pel mig, com ara quan es va seguir el cas de Jack l’Esbu­de­lla­dor, un assassí en sèrie que mai va ser detin­gut, ni tan sols iden­ti­fi­cat, i que va ater­rir el Lon­dres del 1888.

Fins i tot hi ha hagut dia­ris dedi­cats gai­rebé en exclu­siva a les notícies d’homi­ci­dis, com ara El Caso, que es va edi­tar a Madrid entre el 1952 i el 1997, i pro­gra­mes de ràdio més recents, com el citat Crims i Ter­ri­to­rio negro, amb Luis Ren­du­e­les i Manu Mar­lasca.

I ara, què ha pas­sat? S’ha posat més de moda? És pos­si­ble que una mica, però fa l’efecte que el que hi ha influït és la millora de qua­li­tat dels mit­jans que en par­len i, encara més, el pres­su­post. Per escriure un lli­bre o fil­mar un docu­men­tal s’hi poden dedi­car molts anys, recur­sos humans i econòmics que fa 15 o 20 anys eren impen­sa­bles. S’han millo­rat els mit­jans, però els crims són els matei­xos de sem­pre, si fa o no fa, i l’interès que des­per­ten també s’ha man­tin­gut.

A banda de la versió literària, hi ha la rampa d’enlai­ra­ment que han estat les pla­ta­for­mes de con­tin­guts audi­o­vi­su­als per als docu­men­tals, en molts casos amb parts fic­ci­o­na­des, inter­pre­ta­des per actors, entre­mig d’imat­ges reals. Un diari del segle XIX, per il·lus­trar els assas­si­nats de Jack l’Esbu­de­lla­dor, s’havia de limi­tar a publi­car dibui­xos, amb sort, fets del natu­ral d’un cadàver. Avui dia, els arxius de foto­gra­fies i fil­ma­ci­ons dels mit­jans de comu­ni­cació, sumats als de la poli­cia i les càmeres de segu­re­tat i, també, a les fil­ma­ci­ons domèsti­ques que tots podem apor­tar a l’hora de docu­men­tar qual­se­vol fet amb un sim­ple mòbil, han ampliat la capa­ci­tat de mos­trar la rea­li­tat de deter­mi­nats crims.

Què ens agrada més, la violència, veure el pati­ment aliè o (quan és el cas, que no és sem­pre) que els assas­sins aca­bin a la presó? Que cadascú res­pon­gui en la inti­mi­tat.

Mil anys de presó... o no

El britànic Harold Shipman (nascut el 1946, es va suïcidar el 2004 penjant-se a la seva cel·la) era un afable metge de família que l’any 2000 va ser condemnat a mil anys de presó, amb tot de cadenes perpètues sumades, com a responsable de 15 assassinats confirmats i uns 218 atribuïts (tot i que en podrien ser molts més). Un 80% de les víctimes eren dones d’edat avançada, pacients seves, a les quals injectava altes dosis de morfina. Era un home de xeringa fàcil, vaja.

Assassí i violador de nens

El colombià Luis Alfredo Garavito (1957) és un agressor sexual i assassí de nens, i d’alguns adults. Podria haver mort més de 300 persones. El 2001 va ser sentenciat a 1.853 anys i nou dies, que li van rebaixar a 40 anys. Probablement serà lliure el 2023. Surt barat, matar a l’engròs. De petit van abusar d’ell i el seu pare el va torturar molts cops, cremant-lo amb espelmes, tallant-lo amb fulles d’afaitar i colpejant-lo durant hores lligat a un arbre. Va crear un monstre.

Un dolent de conte de terror

Gilles de Montmorency-Laval (1405-1440), baró de Rais, va ser un noble francès que va lluitar al final de la guerra dels Cent Anys al costat de Joana d’Arc. Va ser jutjat i executat, entre altres motius per la sodomia i l’heretgia, per l’abús sexual i l’assassinat de 140 nens i adolescents, tot i que hi ha qui eleva la xifra fins a un miler. Tenia una esquizofrènia greu. Va ser la inspiració per al conte clàssic Barbablava, de Charles Perrault. Un malvat de conte de terror.

Icona del vampirisme femení

Elisabet Báthory d’Ecsed (1560-1614) va ser una aristòcrata hongaresa, filla d’una de les famílies més poderoses del seu país en la seva època. El 1604, vídua recent, vivia al seu castell en companyia de diverses joves. Un dia va apallissar-ne una i, en veure que allà on havia rebut esquitxos de sang la pell era més blanca i més suau, va fer degollar més de 650 noies per prendre banys de sang que la rejovenissin. Això la va convertir en una icona del vampirisme femení.

Una cap de turc?

Sobre Enriqueta Martí i Ripoll (1871-1913) s’han escrit novel·les, assajos, s’han fet obres de teatre, pel·lícules i fins i tot un còmic. L’anomenada Vampira del carrer de Ponent, Vampira del Raval i Vampira de Barcelona, va ser una segrestadora i suposada assassina en sèrie. Només se li atribueixen dotze víctimes, infantils, però podria ser que, fruit de la pobresa, aconseguís criatures per a rics pervertits. El seu cas va fer córrer rius de tinta a la premsa de l’època, és clar.

Un àngel amb ales fosques

Joan Vila i Dilmé (1965) és un zelador, auxiliar d’infermeria i assassí en sèrie català que, com una versió empobrida de Harold Shipman, va ajudar a morir onze ancians (que en podrien ser quinze o més) en una residència geriàtrica d’Olot, entre el 2009 i el 2010. Se’l va anomenar “l’àngel de la mort”. El 2014 va ser condemnat a 127 anys i mig de presó per gerontocidi múltiple amb tècniques que feien agonitzar brutalment les víctimes. Un àngel amb les ales molt fosques.

ASSASSINATs il·lustres

Juli Cèsar

Un dels assassinats històrics més famosos és el de Juli Cèsar, que el 44 aC va rebre fins a 23 punyalades d’un grup de seixanta senadors revoltats en contra seu. Sembla que només una, la segona, era mortal. I que Juli Cèsar es va defensar amb un punxó d’escriptura i va ferir en un braç Casca (el primer d’apunyalar-lo) i Brut, en una cuixa. Un assassinat col·lectiu, com el de l’Orient Express de l’obra d’Agatha Christie.

Abraham Lincoln

Fins a quatre presidents dels EUA han estat assassinats durant el seu mandat. El primer va ser James A. Garfield, el 1881, a mans de Charles Jules Guiteau. El de Lincoln va ser un dels casos més coneguts, al teatre, el 1885, a mans de John Wilkes Booth. William McKinley, el 1901, va morir a mans de Leon Czolgosz, i el cas més famós, el de John F. Kennedy, el 1963, mort per Lee Harvey Oswald, tot i que hi ha teories que parlen de més autors.

Mahatma Gandhi

Que un líder de la lluita pacífica (tot i que li agradaven massa les menors) mori de manera violenta sembla una paradoxa fàcil. Això va passar amb Gandhi, que va ser assassinat el 1948 per Nathuram Godse. També a l’Índia, el 1984, Indira Gandhi (no era família de l’anterior) va ser assassinada pels seus guardaespatlles. Té nassos...

John Lennon

El músic de Liverpool, membre dels Beatles, també era defensor de la pau i va morir a Nova York el 1980 a mans de Mark David Chapman.

Martin Luther King

El defensor dels drets civils dels afroamericans va morir a mans del segregacionista blanc James Earl Ray, el 1968. A trets, com la majoria d’assassinats d’aquest espai. Malcolm X, que defensava els mateixos drets que King però amb més bel·ligerància, havia estat assassinat el 1965, amb setze trets d’escopeta.

Franz Ferdinand

Un dels magnicidis amb unes conseqüències més tràgiques va ser el de l’arxiduc d’Àustria, mort a trets el 1914 a mans de Gavrilo Princip, un fet que provocaria la Primera Guerra Mundial, en què hi va haver deu milions de víctimes mortals.

Sharon Tate

La model i actriu va ser assassinada, embarassada de vuit mesos, per la família Manson, el 1969. La crueltat de l’assassinat, el renom del marit d’ella (el director de cinema Roman Polanski) i el de l’ideòleg de l’assassinat, Charles Manson, van fer molt mediàtic el cas.

Harvey Milk

Polític nord-americà i defensor dels drets dels gais, va ser assassinat el 1978 a mans de Dan White, un altre polític.

Gianni Versace

El famós dissenyador de moda italià va morir, un cop més a trets, el 1997 i a mans d’Andrew Phillip Cunanan.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia