Les obres «Regla de tres» i «La conquesta del Pol Sud» guanyen el premi Quim Masó

Els responsables del guardó van atorgar dos premis perquè el projecte guanyador el 2008 no es va poder estrenar

Regla de tres és un espec­ta­cle escrit expres­sa­ment per Joan Casas per a la com­pa­nyia Les Matei­xes, for­mada per la baix-empor­da­nesa Berta Giraut i la pie­renca Eli­sa­bet Vallès, a les quals s'han afe­git, per a aquest espec­ta­cle, Marc Gar­cia Coté, la direc­tora Ester Nadal i Ivette Viguetà en l'aju­dan­tia. Giraut i Vallès ja van tre­ba­llar amb el tra­duc­tor, dra­ma­turg i escrip­tor Joan Casas en la seva pri­mera obra, Elles matei­xes, que va néixer com a tre­ball de car­rera i va aca­bar amb una gens menys­pre­a­ble vida comer­cial. Poste­ri­or­ment, Casas va conèixer Marc Gar­cia Coté i va accep­tar el repte, en parau­les seves, d'escriure una peça per a tots tres. Segons el mateix Casas, volia fer «una peça per a tres actors joves, que parlés de tres actors joves i que fos una eina perquè tres actors joves pogues­sin tro­bar i crear plaer». L'obra explica la història de dues actrius que s'han citat per lle­gir el guió d'un fil que han de pro­ta­go­nit­zar jun­tes. Són dues, però es fa palesa la presència d'un ter­cer, un actor amic de totes dues, mort en un acci­dent. Durant la tro­bada, les actrius lle­gei­xen l'escena clau del guió del film.

La con­questa del Pol Sud, de Man­fred Karge, és l'altre pro­jecte pre­miat. La direcció és de Car­les Fernández, que s'ha basat en la tra­ducció d'Albert Tola i la dra­matúrgia de Raquel Tomàs, un pro­ducte d'Àrea­tan­gent, que en el dar­rer fes­ti­val de Tem­po­rada Alta va fer el taller de dra­matúrgia en viu a El Cafè del car­rer Ciu­ta­dans. En el repar­ti­ment, encara en curs, hi ha actors com Jordi Bru­net (Jet lag, El coro­nel Macià), Rafa Cruz, Jordi Llor­de­lla (El silenci abans de Bach, La bella Helena, Sura­baya) i Armand Villén (Pri­mera història d'Est­her, Sis per­so­nat­ges en busca d'autor, El ángel exter­mi­na­dor). A La con­questa del Pol Sud un grup de deso­cu­pats d'un barri de la perifèria, que es tro­ben periòdica­ment en espera que la seva sort canviï, es lliu­ren al joc de repre­sen­tar la con­questa del Pol Sud a càrrec de Roald Amund­sen i el seu equip, l'any 1911. La peça bar­reja una crítica a la soci­e­tat uni­for­mit­za­dora i un home­natge a la capa­ci­tat de somiar, i la con­fronta amb la rea­li­tat. Segons Fernández, l'obra parla «de com con­vi­uen (i llui­ten) les nos­tres rea­li­tats amb els som­nis i il·lusi­ons, de com les per­so­nes es mun­ten (ens mun­tem) la pel·lícula per poder seguir vivint».

L'extraterrestre d'en Terribas

En l'acte de lliurament dels premis no hi va faltar res. Des de l'humor descordat de Sergi López, que volent explicar el procés de creació del seu darrer espectacle, Non solum, va convertir Guillem Terribas en un de les desenes de personatges que hi interpreta, concretament un extraterrestre que fa de llibreter, fins a la petició del jurat, en boca de la seva portaveu, la crítica d'El País Begoña Barrena, que els projectes presentats siguin de teatre de text –no tots els presentats ho eren–, que a més va expressar el dubte que l'edat de les intèrprets de Les Mateixes fos l'adequada per representar l'obra proposada. Joan Casas, l'autor del text, va aprofitar per reivindicar les seves actrius i per dir que estava segur que tenien l'edat adequada. Casas va afirmar que aquest premi podia marcar un «abans i un després» de la seva pròpia carrera com a autor, com a mínim a Catalunya, on, molt a pesar seu, no s'ha prodigat gaire. El responsable del text de Regla de tres va manifestar, quan va rebre el premi, que li feia una il·lusió especial guanyar-lo perquè està «tan ben pensat», ja que ajuda a la producció de la peça.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.