Cinema

Despertar adolescent i ocàs d’una família

“La família és l’espai central de la construcció de la identitat”, diu Clara Roquet

“Tots els estius de la meva vida els he pas­sat a la casa del meu avi a la Costa Brava”, diu Clara Roquet, guio­nista de pres­tigi (10.000 km, Petra, Els dies que vin­dran, L’ofrena...) que ha fet un pri­mer pas cap a la direcció que ha res­so­nat amb força: va ser l’únic llarg­me­tratge esta­tal selec­ci­o­nat a Canes (pri­mer el 2020 i va aca­bar pre­sen­tant-s’hi el 2021, a causa de la pandèmia) i es va endur dos Goya, a la millor direcció nove­lla i a l’actriu de repar­ti­ment (Nora Navas). “A Liber­tad hi ha molts ele­ments per­so­nals de la meva vida i la meva família, i una reflexió sobre el meu propi pri­vi­legi –explica la cine­asta a El Punt Avui–. La pel·lícula està plena de records, de tex­tu­res i atmos­fe­res d’aquests estius a la Costa Brava. Els estius de l’ado­lescència són molt inten­sos. Nar­ra­ti­va­ment, volíem que les dues pro­ta­go­nis­tes esti­gues­sin mol­tes hores dedi­ca­des a viure experiències i desen­gan­xar-se una mica dels pares.”

Les pro­ta­go­nis­tes són dues ado­les­cents i les seves mares. Maria Morera i Nora Navas són mem­bres d’una família benes­tant cata­lana, men­tre que la colom­bi­ana Carol Hur­tado inter­preta la dona de fer fei­nes i Nico­lle García, la seva filla de 15 anys que ve a viure amb ella. La matri­arca de la família (Vicky Peña) té Alz­hei­mer. “Per a mi la família és l’espai cen­tral de la cons­trucció de la iden­ti­tat, no només com a trans­ferència, sinó de vega­des també en opo­sició –refle­xi­ona la direc­tora–. I l’ado­lescència també és fona­men­tal, és el moment en què aga­fes el que t’han donat i ho con­ver­tei­xes en una altra cosa, ho rebut­ges o sen­zi­lla­ment seguei­xes amb el mateix lle­gat. Crec que ja ho deia Spi­el­berg, en el fons, totes les pel·lícules són sobre la família. En el meu cas, és una pel·lícula sobre els últims dies d’una família i, sobre­tot, és una pel·lícula sobre la cons­trucció de la iden­ti­tat en l’ado­lescència, i sobre la cons­trucció de la iden­ti­tat de classe.”

Va fer el pas a la direcció, després de diri­gir alguns curts i epi­so­dis tele­vi­sius, perquè la història la va “tocar molt de prop”. Pri­mer, en el càsting del curt El adiós: “Vaig entre­vis­tar mol­tes dones cui­da­do­res de gent gran, sobre­tot a Osona, que és d’on soc jo, i em van afec­tar molt les seves històries de com havien hagut de dei­xar els seus fills al país d’ori­gen per venir a cui­dar gent a un altre país.” Situar la història a la Costa Brava, on ha esti­ue­jat sem­pre, encara va fer la història més pro­pera: “Tenia la sen­sació que l’havia de diri­gir jo, aquesta pel·lícula.”Clara Roquet no fa sang amb els per­so­nat­ges, tot i les evi­dents desi­gual­tats soci­als i econòmiques entre uns i altres, i mos­tra les raons de cadas­cun: “Tots els per­so­nat­ges són molt pro­pers a mi i sen­tia la neces­si­tat de ser justa amb tots ells. Tots tenen els seus pro­ble­mes. Mol­tes vega­des aca­bem repro­duint situ­a­ci­ons d’abús de poder perquè és el que hem vis­cut.” El per­so­natge de la Teresa, per exem­ple (Nora Navas), “vam inten­tar cons­truir-lo amb molta huma­ni­tat, és algú que passa un moment molt difícil de la seva vida”. “Tots els per­so­nat­ges han de tenir les seves raons i els hem de poder enten­dre –hi afe­geix–. M’interes­sen molt més els per­so­nat­ges com­ple­xos amb esca­les de gri­sos perquè la vida és així. No hi ha bons i dolents, i tot­hom fa el que pot amb el que té.”Clara Roquet ha tor­nat amb empenta al rol de guio­nista, amb guions per a Car­les Mar­ques-Mar­cet i Anto­nio Méndez Esparza. I també pre­para el seu segon llarg­me­tratge com a direc­tora, que anirà “sobre el món dels cavalls”.

‘Libertad’
Directora
Clara Roquet
Actors
Maria Morera, Nicolle García, Nora Navas, Vicky Peña
Nominacions
Onze


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia