Cultura
Mediàtics del món sencer
A banda i banda de l'Atlàntic hi ha famosos que irrompen amb llibre propi en els respectius mercats editorials
Això dels llibres mediàtics no és patrimoni del mercat català, ni de bon tros. Arreu del món hi ha famosos que aprofiten els seus cinc minuts de glòria per treure un llibre amb el seu nom imprès a la coberta amb lletres ben grosses. A Gran Bretanya, Estats Units, França i Alemanya els autors mediàtics també es queden una part del pastís editorial.
Biografies precoces i ous bullits
Quan David Beckham va publicar l'autobiografia als 23 anys d'edat, la pregunta va ser si era prematura o n'era només el primer capítol. Wayne Rooney ha superat Beckham quan als 20 anys ha signat un acord de 5 milions de lliures (7,5 milions d'euros) amb l'editorial HarperCollins per escriure cinc llibres -tot i no haver acabat l'escola primària-, dels qual el primer és l'autobiografia. Fins i tot la seva nòvia, Coleen McLoughlin, ha publicat amb la mateixa editorial un llibre de moda, i aviat en publicarà un sobre celebrity lifestyle. A la família reial la duquessa de York ha signat La jove Victoria, una biografia de la desapareguda reina, o el llibre Budgie, el petit helicòpter. L'exmajordom de la princesa Diana s'ha finançat la vida amb manuals d'etiqueta, però sobretot amb relats sobre la difunta.
Cherie Blair s'ha negat a donar suport a cap llibre sobre la família del primer ministre, però ella ha escrit La peixera, sobre les esposes dels premiers de 1955 a 1997. En temps del primer ministre John Major, el seu germà Terry Major va escriure la història de la família per deixar clar qui eren els trapezistes de circ o pares dels germans Major.
Entre cantants, models o actrius, algunes dones com Madonna o Gery Halliwell, quan són mares, escriuen llibres infantils. La Halliwell acaba de publicar una sèrie amb personatges com Posh Vatoria. Però la millor plataforma per llançar un llibre és ser presentador de tele. Així, la veterana Gloria Hunniford ha explicat a A prop teu la malaltia i la mort de la seva filla Caron Keating, també presentadora, als 41 anys d'edat, i ha fet plorar milers de lectors.
Manuals de cuina per Gordon Ramsay, Jamie Oliver o Delia Smith es renoven cada any abans de Nadal. Com bullir un ou de Delia Smith s'ha fet famós. La jardineria, els règims per aprimar-se, com cuidar els animals domèstics, els viatges, la gimnàstica o la decoració d'interiors són temes que solen acompanyar programes o presentadors de tele. L'exdirector de The Mirror Piers Morgan acaba de publicar els seus diaris amb el títol Saps qui sóc?
Torrades cremades i altres filosofies
Entre novel·les, assajos de política nord-americana i manuals d'autoajuda, als prestatges de la cadena de llibreries Barnes & Noble es descobreixen molts dels anomenats llibres mediàtics.
Als EUA és habitual que els presentadors de televisió aprofitin l'èxit televisiu per vendre llibres i, a més, la majoria de programes de salut, cuina, bellesa o negocis, de la televisió per cable, tenen el seu homònim a les llibreries. Un dels presentadors de més èxit de la televisió nord-americana és Jon Stewart, que porta anys triomfant amb el seu programa de sàtira política, The Daily Show. Stewart ha estat presentador de la gala dels Oscars i autor de dos llibres. L'últim, Retrats nus de gent famosa, una recopilació de 19 assajos sobre política, religió i celebritats escrits amb el seu habitual to humorístic. Tim Gunn s'ha convertit en la nova autoritat de la moda gràcies a la seva participació a Project Runway, una mena d'Operación Triunfo amb dissenyadors. Ara ha col·locat a les llibreries un manual d'estil titulat Guia per la qualitat, el gust i l'estil. Star Jones Reynolds va saltar a la fama com a copresentadora, amb la veterana Barbara Walters, del popular programa The View. Va ser acomiadada i va guanyar sobrepès, però, lluny de deprimir-se, va amortitzar el seu particular "viatge espiritual" en forma de llibre d'autoajuda titulat Brilla.
Qui més qui menys ha publicat almenys un llibre, també els presentadors de telenotícies o actors de sèries de televisió. El periodista estrella de l'ABC, Bob Wodruff, va ser greument ferit a l'Iraq i ell i la seva esposa expliquen mà a mà el que va venir després en el llibre Un viatge familiar d'amor i cura, on parlen dels perills de la guerra, del periodisme televisiu i del matrimoni. I el corresponsal de la NBC, Chris Hansen, acaba de publicar Atrapar un depredador, on explica com protegir els més joves dels perills d'Internet, mentre que l'actriu Teri Hatcher ha aprofitat la popularitat que li ha donat la sèrie Mujeres desesperadas per publicar Torrada cremada i altres filosofies de la vida.
Bens dins la banyera política
A França, la llista de llibres de no-ficció més venuts aquesta setmana està ocupada pels candidats a les eleccions presidencials. El conservador Nicolas Sarkozy va liderar la classificació durant setmanes amb Junts, el seu projecte polític venut en una primera edició de 200.000 exemplars que ja està exhaurida. Aquests dies, dos llibres de venjança política li prenen el relleu: Un be dins la banyera, escrit per un exministre que explica que Sarkozy el va insultar i amenaçar quan tots dos eren a l'executiu, i Qui coneix Madame Royal?, retrat de la cara fosca de la candidata socialista a càrrec d'un renegat del seu equip. La mateixa Ségolène també té un llibre en el top 10, així com el centrista François Bayrou.
Es tracta d'un fenomen accentuat pel període electoral, però en cap cas d'una anomalia en el mercat de l'edició francesa: a França, els escriptors mediàtics són sovint els polítics. L'abundància de programes de debat televisius i la gran cultura política del ciutadà mitjà generen interès per llegir els líders. Qualsevol diputat que es preui té dos o tres títols publicats. Fins i tot el primer ministre, Dominique de Villepin, és també un poeta amb tendència a la lírica ampul·losa.
Els llibres d'èxit a càrrec d'escriptors mediàtics són escassos. L'excepció que confirma la regla és Nicolas Hulot, activista mediambiental i presentador d'un programa sobre ecologia que ha venut 120.000 còpies del seu Pacte ecològic, que va fer signar a tots els candidats per imposar el desenvolupament sostenible com a tema de campanya. El presentador de l'informatiu de màxima audiència, Patrick Poivre d'Arvor, també és un conegut escriptor d'èxit, autor de nombroses biografies i d'Els nens de l'alba, una novel·la escrita als 16 anys que va arribar a vendre més d'un milió d'exemplars.
Estafadors i gimcanistes
Si bé els llibres que tenen per autor un presentador de televisió o un personatge famós també existeixen a Alemanya, val a dir que ningú hi dóna més importància. En primer lloc, perquè la crítica especialitzada no els té en compte i, en segon lloc, perquè ningú es planteja que un lector de Grass, Handke o Süskind (per citar alguns autors contemporanis de la literatura germànica) deixi de llegir literatura perquè els seus ulls es creuin amb el primer (i últim?) llibre de Sonya Kraus -escots generosos al canal ProSieben-. Esclar que no tots els autors mediàtics han de ser necessàriament superflus. Per exemple, Ulrich Wickert -llegendari presentador de l'informatiu nocturn de l'ARD, el primer canal de la TV pública alemanya, recentment retirat- ha escrit Als estafadors se'ls ha d'anomenar estafadors, una reflexió profunda sobre els valors perduts a la societat actual.
Els cabaretistes alemanys formen, probablement, un dels grups d'autors mediàtics més prolífics. Bernhard Hoëcker ha publicat Notes d'un gimcanista. Un altre comediant, Dieter Nuhr, està triomfant amb el satíric Hi ha vida intel·ligent?, i el cabaretista i també presentador Hape Kerkeling ha decidit explicar les seves vivències fent el Camí de Sant Jaume a He tocat el dos. El mercat també compta amb una bona colla de llibres de programes de televisió que pretenen traslladar la seva quota de pantalla al sector editorial.
Aquesta informació ha estat elaborada per Conxa Rodríguez, des de Londres, Lara Bonilla, des de Nova York, Àlex Vicente, des de París i Oriol Serra, des de Berlín
Biografies precoces i ous bullits
Quan David Beckham va publicar l'autobiografia als 23 anys d'edat, la pregunta va ser si era prematura o n'era només el primer capítol. Wayne Rooney ha superat Beckham quan als 20 anys ha signat un acord de 5 milions de lliures (7,5 milions d'euros) amb l'editorial HarperCollins per escriure cinc llibres -tot i no haver acabat l'escola primària-, dels qual el primer és l'autobiografia. Fins i tot la seva nòvia, Coleen McLoughlin, ha publicat amb la mateixa editorial un llibre de moda, i aviat en publicarà un sobre celebrity lifestyle. A la família reial la duquessa de York ha signat La jove Victoria, una biografia de la desapareguda reina, o el llibre Budgie, el petit helicòpter. L'exmajordom de la princesa Diana s'ha finançat la vida amb manuals d'etiqueta, però sobretot amb relats sobre la difunta.
Cherie Blair s'ha negat a donar suport a cap llibre sobre la família del primer ministre, però ella ha escrit La peixera, sobre les esposes dels premiers de 1955 a 1997. En temps del primer ministre John Major, el seu germà Terry Major va escriure la història de la família per deixar clar qui eren els trapezistes de circ o pares dels germans Major.
Entre cantants, models o actrius, algunes dones com Madonna o Gery Halliwell, quan són mares, escriuen llibres infantils. La Halliwell acaba de publicar una sèrie amb personatges com Posh Vatoria. Però la millor plataforma per llançar un llibre és ser presentador de tele. Així, la veterana Gloria Hunniford ha explicat a A prop teu la malaltia i la mort de la seva filla Caron Keating, també presentadora, als 41 anys d'edat, i ha fet plorar milers de lectors.
Manuals de cuina per Gordon Ramsay, Jamie Oliver o Delia Smith es renoven cada any abans de Nadal. Com bullir un ou de Delia Smith s'ha fet famós. La jardineria, els règims per aprimar-se, com cuidar els animals domèstics, els viatges, la gimnàstica o la decoració d'interiors són temes que solen acompanyar programes o presentadors de tele. L'exdirector de The Mirror Piers Morgan acaba de publicar els seus diaris amb el títol Saps qui sóc?
Torrades cremades i altres filosofies
Entre novel·les, assajos de política nord-americana i manuals d'autoajuda, als prestatges de la cadena de llibreries Barnes & Noble es descobreixen molts dels anomenats llibres mediàtics.
Als EUA és habitual que els presentadors de televisió aprofitin l'èxit televisiu per vendre llibres i, a més, la majoria de programes de salut, cuina, bellesa o negocis, de la televisió per cable, tenen el seu homònim a les llibreries. Un dels presentadors de més èxit de la televisió nord-americana és Jon Stewart, que porta anys triomfant amb el seu programa de sàtira política, The Daily Show. Stewart ha estat presentador de la gala dels Oscars i autor de dos llibres. L'últim, Retrats nus de gent famosa, una recopilació de 19 assajos sobre política, religió i celebritats escrits amb el seu habitual to humorístic. Tim Gunn s'ha convertit en la nova autoritat de la moda gràcies a la seva participació a Project Runway, una mena d'Operación Triunfo amb dissenyadors. Ara ha col·locat a les llibreries un manual d'estil titulat Guia per la qualitat, el gust i l'estil. Star Jones Reynolds va saltar a la fama com a copresentadora, amb la veterana Barbara Walters, del popular programa The View. Va ser acomiadada i va guanyar sobrepès, però, lluny de deprimir-se, va amortitzar el seu particular "viatge espiritual" en forma de llibre d'autoajuda titulat Brilla.
Qui més qui menys ha publicat almenys un llibre, també els presentadors de telenotícies o actors de sèries de televisió. El periodista estrella de l'ABC, Bob Wodruff, va ser greument ferit a l'Iraq i ell i la seva esposa expliquen mà a mà el que va venir després en el llibre Un viatge familiar d'amor i cura, on parlen dels perills de la guerra, del periodisme televisiu i del matrimoni. I el corresponsal de la NBC, Chris Hansen, acaba de publicar Atrapar un depredador, on explica com protegir els més joves dels perills d'Internet, mentre que l'actriu Teri Hatcher ha aprofitat la popularitat que li ha donat la sèrie Mujeres desesperadas per publicar Torrada cremada i altres filosofies de la vida.
Bens dins la banyera política
A França, la llista de llibres de no-ficció més venuts aquesta setmana està ocupada pels candidats a les eleccions presidencials. El conservador Nicolas Sarkozy va liderar la classificació durant setmanes amb Junts, el seu projecte polític venut en una primera edició de 200.000 exemplars que ja està exhaurida. Aquests dies, dos llibres de venjança política li prenen el relleu: Un be dins la banyera, escrit per un exministre que explica que Sarkozy el va insultar i amenaçar quan tots dos eren a l'executiu, i Qui coneix Madame Royal?, retrat de la cara fosca de la candidata socialista a càrrec d'un renegat del seu equip. La mateixa Ségolène també té un llibre en el top 10, així com el centrista François Bayrou.
Es tracta d'un fenomen accentuat pel període electoral, però en cap cas d'una anomalia en el mercat de l'edició francesa: a França, els escriptors mediàtics són sovint els polítics. L'abundància de programes de debat televisius i la gran cultura política del ciutadà mitjà generen interès per llegir els líders. Qualsevol diputat que es preui té dos o tres títols publicats. Fins i tot el primer ministre, Dominique de Villepin, és també un poeta amb tendència a la lírica ampul·losa.
Els llibres d'èxit a càrrec d'escriptors mediàtics són escassos. L'excepció que confirma la regla és Nicolas Hulot, activista mediambiental i presentador d'un programa sobre ecologia que ha venut 120.000 còpies del seu Pacte ecològic, que va fer signar a tots els candidats per imposar el desenvolupament sostenible com a tema de campanya. El presentador de l'informatiu de màxima audiència, Patrick Poivre d'Arvor, també és un conegut escriptor d'èxit, autor de nombroses biografies i d'Els nens de l'alba, una novel·la escrita als 16 anys que va arribar a vendre més d'un milió d'exemplars.
Estafadors i gimcanistes
Si bé els llibres que tenen per autor un presentador de televisió o un personatge famós també existeixen a Alemanya, val a dir que ningú hi dóna més importància. En primer lloc, perquè la crítica especialitzada no els té en compte i, en segon lloc, perquè ningú es planteja que un lector de Grass, Handke o Süskind (per citar alguns autors contemporanis de la literatura germànica) deixi de llegir literatura perquè els seus ulls es creuin amb el primer (i últim?) llibre de Sonya Kraus -escots generosos al canal ProSieben-. Esclar que no tots els autors mediàtics han de ser necessàriament superflus. Per exemple, Ulrich Wickert -llegendari presentador de l'informatiu nocturn de l'ARD, el primer canal de la TV pública alemanya, recentment retirat- ha escrit Als estafadors se'ls ha d'anomenar estafadors, una reflexió profunda sobre els valors perduts a la societat actual.
Els cabaretistes alemanys formen, probablement, un dels grups d'autors mediàtics més prolífics. Bernhard Hoëcker ha publicat Notes d'un gimcanista. Un altre comediant, Dieter Nuhr, està triomfant amb el satíric Hi ha vida intel·ligent?, i el cabaretista i també presentador Hape Kerkeling ha decidit explicar les seves vivències fent el Camí de Sant Jaume a He tocat el dos. El mercat també compta amb una bona colla de llibres de programes de televisió que pretenen traslladar la seva quota de pantalla al sector editorial.
Aquesta informació ha estat elaborada per Conxa Rodríguez, des de Londres, Lara Bonilla, des de Nova York, Àlex Vicente, des de París i Oriol Serra, des de Berlín
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.