opinió. Crític musical

Amb «c» de

«Malgrat tot, el Festival Internacional de Dixieland és viu, no pas gràcies a Coloma, amb “c” de cessament, sinó, entre d'altres causes, a la bel·ligerància dels artistes locals»

El fes­ti­val de dixi­e­land de Tar­ra­gona va començar la set­mana pas­sada. Més con­cre­ta­ment, dilluns, amb l'anunci de la des­ti­tució –«remo­de­lació de l'equip de govern», maqui­llen des del con­sis­tori– de l'egrègia San­dra Coloma al cap­da­vant de Cul­tura, una àrea a la qual va anar a parar en vir­tut de quo­tes de poder i que, com ha demos­trat a bas­ta­ment, no li interes­sava gens, o pot­ser només era un tram­polí per impul­sar la seva car­rera com a pro­fes­si­o­nal de la política.

És pre­ci­sa­ment aquest des­in­terès el motiu pel qual, per segon any con­se­cu­tiu, ha peri­llat la cele­bració del dixie. Després d'anys mirant d'aixe­car un cer­ta­men únic a l'Estat –una marca, perquè sem­bla que tot és ara mer­ca­de­ria–, modèlic quant a l'entu­si­asme que ha des­per­tat entre la gent i real­ment popu­lar, l'exre­gi­dora, cobrint-se l'esquena amb una ocurrència mes­quina, «cul­tura s'escriu amb c de crisi», va pre­sen­tar una pro­posta de pres­su­post infe­rior en un 78% a la xifra de la dar­rera edició. Sem­blava com si, recu­pe­rant la retòrica de ZP, l'exre­gi­dora volgués escriure dixie amb d de «desac­ce­le­ració acce­le­rada».

Mal­grat això, el fes­ti­val és viu, no pas gràcies a Coloma, amb c de ces­sa­ment, sinó, entre d'altres cau­ses, a la bel·ligerància dels artis­tes locals, aquells a qui l'exres­pon­sa­ble de Cul­tura deia que calia donar suport amb fórmu­les ima­gi­na­ti­ves –pot­ser que actu­es­sin per un salari ridícul– perquè, tot i la crisi, no es para­litzés la vida cul­tu­ral de la ciu­tat; a la gent de la DO Tar­ra­gona, deci­dits, tot i el menys­preu de l'ex-regi­dora a la seva pròpia àrea, a fer cos­tat al fes­ti­val, i a alguna mà muni­ci­pal que va inter­ve­nir per fer via­ble un fes­ti­val que, tot s'ha de dir, té el suport de l'alcalde.

El pas de Coloma, amb c de cai­guda, per Cul­tura ha estat un mal­son pel fes­ti­val de dixi­e­land i per a la vida cul­tu­ral de la ciu­tat –que li dema­nin al món tea­tral o al de les lle­tres–, però també per als pro­jec­tes cul­tu­rals del con­sis­tori: ara que Tar­ra­gona aspira a la capi­ta­li­tat cul­tu­ral del 2016, on és el logo de la can­di­da­tura en el car­tell del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Dixi­e­land o en el del con­curs de cas­tells, per exem­ple?

L'exre­gi­dora quin­ta­co­lum­nista seguirà al cap­da­vant del cicle de fes­tes, massa premi per qui en tot aquest temps ha des­ta­cat per no ser on li tocava per la seva tasca muni­ci­pal, ni tan sols a Tor­re­forta. Això sí, aquesta des­ti­nació li per­metrà seguir fent rea­li­tat el seu somni perquè, vis­tes les seves pri­o­ri­tats, és evi­dent que Coloma s'escriu amb c de car­nes­tol­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.