Llibres

Relleu de colossos

L’irlandès Colm Tóibín ha novel·lat la vida de l’alemany Thomas Mann a ‘El mag’, on mostra els diversos conflictes emocionals de l’autor de ‘La muntanya màgica’

“No vull entendre Mann, vull crear un personatge que per al lector sigui viu”, diu Tóibín
“Hauria estat un clixé que la Katia fos la trista esposa d’un homosexual tancat a l’armari”

Tho­mas Mann (Lübeck, 1875 - Zuric, 1955), premi Nobel de lite­ra­tura el 1929, entre molts altres pre­mis i reco­nei­xe­ments, va ser un autor de novel·les èpiques de gran con­tin­gut simbòlic, i també d’iròniques, en què mos­tra la psi­co­lo­gia de l’artista i l’intel·lec­tual. Títols com ara La mun­ta­nya màgica, La mort a Venècia, Els Bud­den­brook i Dok­tor Faus­tus, a més de molts con­tes i assa­jos, l’han con­ver­tit en un dels grans autors del segle XX. Colm Tóibín també és un dels grans autors, però del segle XXI.

Nas­cut a la loca­li­tat irlan­desa d’Ennis­corthy el 1955, just quan Mann va morir, Tóibín és un dels escrip­tors actu­als més llo­ats de la lite­ra­tura anglo­sa­xona. És autor de deu novel·les, com ara Bro­oklyn, El tes­ta­ment de Maria, Nora Webs­ter, La casa dels noms..., i de dos reculls de relats, Mares i fills i Nue­vas mane­ras de matar a tu madre.

Ara pre­senta El mag (Ams­ter­dam, amb tra­ducció cata­lana de Fer­ran Ràfols i, en cas­tellà, a Lumen, amb tra­ducció d’Anto­nia Martín), la bio­gra­fia novel·lada de Mann, la suma de dos talents colos­sals que ja ha rebut reco­nei­xe­ments com ara el Roth­bo­nes Folio Prize i ha estat valo­rat com un dels millors lli­bres de l’any pel The New York Times, The Times, NPR, The Was­hing­ton Post, Vogue i The Wall Street Jour­nal.

A par­tir de la vida íntima de Tho­mas Mann, Tóibín traça la història del segle XX i exposa una saga fami­liar èpica tra­ves­sada per l’amor no cor­res­post, la guerra i l’exili. El 1933, Tho­mas Mann i la seva dona van aban­do­nar Ale­ma­nya anti­ci­pant l’hor­ror del nazisme. Ell és l’escrip­tor més famós del seu temps, però viu tur­men­tat.

Tóibín ha dedi­cat diver­sos anys i 450 pàgines a expli­car-nos el seu Tho­mas Mann, nar­rat per ordre cro­nològic des del 1891 fins al 1950, 59 anys dels 80 que va viure Mann. “Ini­cio la novel·la quan ja és un ado­les­cent perquè no em podia ima­gi­nar com pen­sava de nen”, en què el raci­o­cini, per als interes­sos de Tóibín, és massa limi­tat. Li pro­po­sem un repte, que ens des­cri­gui Mann en només qua­tre adjec­tius. Pro­per com és, ni s’ho pensa: “Com­plex, ines­ta­ble, obert al canvi i inquiet.” Prova superada.

El mag explica la història d’un home imper­fecte i ambi­va­lent. L’home que amb l’esclat de la Pri­mera Guerra Mun­dial va situar-se al cos­tat fosc de la història. El pare de sis fills que va ama­gar la seva homo­se­xu­a­li­tat. L’escrip­tor que va fugir de la pàtria que l’havia ins­pi­rat.

Tóibín, amb l’estil ajus­tat i equi­li­brat que el carac­te­ritza, posant-se sàvia­ment dar­rere del que narra, com­bina docu­men­tació, inves­ti­gació i ima­gi­nació per cap­tar la inti­mi­tat de Mann. “El que he fet en aquest lli­bre és ima­gi­nar i con­vi­dar el lec­tor a ima­gi­nar per crear-se una il·lusió: que som a la mateixa habi­tació que Tho­mas Mann, que veiem el món i el sen­tim com ell, que pen­sem com ell. I això es fa a través d’una immersió, a còpia de detalls, que per­me­ten acce­dir al seu món”, comenta Colm Tóibín, que viu a Los Ange­les però que fa anys que passa tem­po­ra­des a Far­rera, al Pallars, on té una casa. Per això entén per­fec­ta­ment el català. El parla poc.

“El procés de docu­men­tació ha estat molt lent. L’any 1996 es van publi­car tres grans bio­gra­fies de Tho­mas Mann i les vaig lle­gir amb molta atenció, tot i que en aquell moment no estava plan­te­jant-me escriure una novel·la. Un cop ho vaig deci­dir, vaig lle­gir molts lli­bres de rere­fons, de l’Ale­ma­nya en les dècades del 1920, 1930, 1940... Quan lle­gia un catàleg edi­to­rial o una revista literària em fixava si hi havia cap nove­tat rela­ci­o­nada amb Mann. Vaig visi­tar la casa de la seva mare al Bra­sil, la casa d’Ale­ma­nya, la que es va fer cons­truir a Los Ange­les”, deta­lla. La llista de títols dels agraïments al final de l’obra arriba als 35.

“És interes­sant en la vida de Tho­mas Mann que hi ha parts sobre les quals tenim molt poca infor­mació i d’altres en què és molt abun­dant; són aques­tes parts molt sabu­des les que m’amoïnen més, perquè quan t’ho ima­gi­nes tot flu­eix amb molta faci­li­tat, però quan t’has d’ate­nir al que conei­xem de la història, cor­res el risc d’escriure d’una manera molt avor­rida per donar el con­text.”

El que vol Tóibín no és mos­trar l’època i l’home, vol mos­trar l’home. “El que m’interessa és la inti­mi­tat, i crec que la novel·la és més feliç dins d’aquesta inti­mi­tat. No vull enten­dre Mann, vull crear un per­so­natge que per al lec­tor sigui viu.”

Un dels ele­ments biogràfics que sem­pre se cita de Mann és que era un homo­se­xual repri­mit. “La seva homo­se­xu­a­li­tat secreta va ser deter­mi­nant en la seva vida, però hi va haver altres coses impor­tants, com ara quan va morir el seu pare. Ell era un ado­les­cent i va pas­sar de la soli­desa de qua­tre gene­ra­ci­ons de família de comer­ci­ants a no ser ningú. Això va ser una pèrdua molt dura que el va mar­car. I també és molt interes­sant el con­cepte de façana, ell sem­pre s’ima­gina com un hete­ro­se­xual. Dins d’un per­so­natge n’hi ha un altre, for­mant capes i, això, per a un escrip­tor, és molt ric”, afirma Tóibín.

D’aquesta inti­mi­tat, del recor­re­gut vital, de les reac­ci­ons i els dub­tes intel·lec­tu­als de Mann, el que més va sor­pren­dre Tóibín va ser “la seva posició el 1914”. “Esclata la guerra i, de sobte, es torna un prussià mili­tant. Vol sang! Com li va pas­sar a molta gent a França i a Angla­terra, tenia una idea exal­tada de la nació, de l’ene­mic. És curiós que estava escri­vint La mun­ta­nya màgica i la va atu­rar per escriure Refle­xi­ons d’un home apolític, que és un assaig hor­rorós, i li va dedi­car qua­tre anys de feina...”

Això va con­fe­rir a Mann una nova visió política quan va arri­bar el nazisme. Ja tenia la lliçó apresa i es va situar a l’altra banda, es va exi­liar i mai més va tre­pit­jar Ale­ma­nya. “Ell deia «allà on soc jo, és Ale­ma­nya», i la gent se’n reia, els sonava a fan­far­ro­nada, però el que volia dir Mann és que duia dins seu una sèrie de valors democràtics sor­gits de l’Ale­ma­nya del segle XIX.”

Mann va for­mar una gran família, amb sis fills, però no es pot dir que –com la majo­ria a l’època– fos un gran pare. “Tot comença amb el pare de Mann, que en comp­tes de casar-se amb la filla d’una altra família de comer­ci­ants, ho fa amb una noia que ve del Bra­sil, amb l’exo­tisme que això tenia a l’època. Ell fa una cosa simi­lar quan es casa amb la Katia, que és molt dife­rent d’ell, ve d’una família benes­tant, és com una prin­cesa i, a més, és jueva.”

Rere un gran home...

Katia es va con­ver­tir en la còmplice cre­a­tiva, lle­gia totes les obres. “Era molt més intel·ligent que ell, molt més astuta, des del punt de vista polític. Em vaig impo­sar que, a la novel·la, cada cop que apa­reix digui una cosa interes­sant”, con­fessa.

“Katia sem­pre li va fer cos­tat, sem­pre ho va ges­ti­o­nar tot. Penso que ella estava molt satis­feta d’haver-se casat amb aquest home estrany, amb tant de talent. No durant l’etapa de l’exili, que tot es va enfos­quir. Hau­ria estat un clixé que la Katia fos la trista esposa d’un homo­se­xual tan­cat a l’armari, però quan ho vaig inves­ti­gar vaig veure que no era així i em vaig ale­grar, perquè em per­me­tia allu­nyar-me del tòpic i crear una relació més interes­sant. En molts aspec­tes, el seu va ser un matri­moni reei­xit”, com ho és El mag.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia