L’estiu somriu als museus
Les xifres de visitants s’han recuperat significativament al juliol i a l’agost i ja s’apropen als nivells prepandèmics amb un increment, a més, del públic local
La recuperació de visitants als museus de Barcelona s’ha accelerat aquest estiu. Les xifres no s’han allunyat gaire de les del mateix període del 2019, el darrer any abans de la irrupció del coronavirus. El retorn del turisme internacional s’ha notat en tots els equipaments. A més –i aquesta dada satisfà especialment els centres–, el públic local s’ha incrementat. Van més als museus propis els catalans després de la pandèmia? Caldrà veure si aquest hàbit es consolida els propers temps.
Comencem amb un balanç genèric que facilita l’Observatori de Dades Culturals de l’Ajuntament de Barcelona, una eina molt útil, consultable en línia, que comptabilitza i analitza els públics pràcticament en temps real. Els equipaments examinats són el Born Centre de Cultura i Memòria, el castell de Montjuïc, el Museu del Disseny, el Museu Etnològic i de Cultures del Món, el Museu Frederic Marès, el Museu d’Història (seu de la plaça del Rei), el monestir de Pedralbes, el Museu Picasso, el Museu de Ciències Naturals, el Jardí Botànic i el Museu de la Música. Doncs, bé, de mitjana, al juliol van estar només un 13% per sota de les xifres de visitants del 2019; a l’agost, van ser un 15% inferiors. Per adonar-nos de la millora, vegem el març: la diferència llavors va ser d’un 33%.
A can Picasso, el museu més visitat de la ciutat, els números s’han enfilat gairebé com en els vells temps: les 188.273 entrades, sumant juliol i agost, s’apropen a les 224.162 del 2019. I més si es té en compte que l’estiu del 2021 van ser 80.551. La resposta del públic local ha estat notable, assenyalen fonts del museu. Més de 20.000 ciutadans hi han tret el cap, mentre que abans de la pandèmia no van ser gaire més de dos milers.
A la Fundació Miró, si fa no fa el mateix: el visitant de casa ha augmentat un 16%. A la institució artística de Montjuïc, han tancat l’estiu amb 56.120 visitants, enfront dels 63.422 que va rebre el 2019. La comparació amb el 2021 (19.685) és delicada, ja que només va obrir la meitat de dies.
Un perfil jove al MNAC
Al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), la recuperació està sent un pèl més lenta. Els 122.070 visitants d’aquest juliol i agost són més del doble que els de l’any passat però encara hi ha molt camp per córrer per assolir els 177.839 del 2019. El públic local no ha fallat, i fins i tot s’ha detectat l’arribada d’un nou perfil més jove, cosa que és una gran notícia. Pel que fa als turistes, els americans, molt importants en el museu, no han tornat. Un altre factor que pot haver frenat l’accés: el MNAC ha implementat una entrada de 2 euros per als que només volen visitar l’edifici (fins ara era de franc). No afecta els que hi van per veure les col·leccions i/o les exposicions, ni els que tenen entrada gratuïta o amb descomptes. Fonts del museu estan convençudes que la deficient accessibilitat a la muntanya de Montjuïc els perjudica significativament l’assistència. Un vell problema irresolt per la desídia de les administracions.
Al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba), el balanç d’aquest estiu (40.307 visitants) podria no semblar del tot positiu si s’agafa el del 2021 (47.746) i el del 2019 (52.383). En aquests dos precedents, la Capella va allotjar exposicions, cosa que no ha passat enguany. Si es resta el públic d’aquest espai annex, les dades són idèntiques. Examinant la procedència del públic estranger, s’han incrementat els visitants d’Espanya, d’Europa (el rus, però, minoritari, pel factor guerra) i d’Amèrica, tant del nord com del sud. L’única que disminueix és la d’Àsia i Oceania. Aquest 2022, el públic local ha representat el 46,59%.
Hem demanat dades a CaixaForum Barcelona: 64.709 visitants aquest estiu enfront dels 80.917 el 2019. El 2021 hi va haver més moviment (70.693), però el més esperançador és que aquest any hi ha hagut més públic local. Al Centre de Cultura Contemporània (CCCB), també estan contents amb la tendència ascendent: 37.271 visitants, que es van acostant progressivament als 56.139 de la prepandèmia. I amb un públic local fidel.
La Virreina s’embala
La Virreina Centre de la Imatge és un cas a part. Aquest estiu ha superat el públic (18.826) del 2019 (14.404). Amb el valor afegit que molts visitants guanyats són locals.
Fora de Barcelona, els tres museus Dalí també estan satisfets. El registre de visitants ha escalat fins al 80% de les xifres anteriors al daltabaix de la crisi sanitària. I si no ha pujat més és per l’absència del turista rus i una reculada de les visites en grup.