Cinema

Crítica

cinema

Devastador desig

D’on surt el desig? Com la seva coguio­nista, l’escrip­tora Chris­tine Angot, Claire Denis ho con­si­dera un mis­teri que, en tot cas, aborda a través de com se sent i es mani­festa en els cos­sos. De fet, bona part del cinema de la direc­tora fran­cesa és una explo­ració dels cos com una matèria que desitja. Fuego (Avec amour et achar­ne­ment) comença amb uns cos­sos que es bus­quen i s’abra­cen men­tre es banyen al mar. Una sen­sació de feli­ci­tat fa que a la vegada es senti la fra­gi­li­tat d’aquest estat.

Els cos­sos banyant-se són els de Sara (Juli­ette Binoche, sem­pre arris­cant-se en l’expressió de les emo­ci­ons) i Jean (Vin­cent Lin­don), que for­men una pare­lla amb una relació apa­rent­ment sòlida i joio­sa­ment car­nal. Aca­ba­des les vacan­ces, tor­nant a París, ella reprèn la seva feina en un pro­grama radiofònic amb con­tin­gut social (un dels seus entre­vis­tats és l’ex-fut­bo­lista Lilian Thu­ram, acti­vista en con­tra del racisme) men­tre que ell, un ex-uga­dor de rugbi, intenta ocu­par un temps buit: un negoci tèrbol va dur-lo a la presó i no té feina. S’intro­du­eix alguna cosa inqui­e­tant, que s’agu­ditza amb la com­pli­cada relació de Jean amb el seu fill, que viu amb l’àvia paterna. Però l’infern encara ha d’arri­bar i ho fa amb la rea­pa­rició sob­tada de François (Grégoire Colin) a les vides de la seva exa­mant Sara i del seu amic Jean. Tot el desig per François es revifa en Sara, que se’n va sepa­rar perquè era una relació tòxica.

François sem­bla un fan­tasma del pas­sat que retorna a la vida de Sara i Jean perquè pot­ser ells matei­xos ho desit­ja­ven sense voler. Quan el desig es fa rea­li­tat pot ser devas­ta­dor (posa en perill) i més si és malaltís. Inter­ve­nint-hi l’engany, la pare­lla es trenca esquinçant-se inte­ri­or­ment cadas­cun dels per­so­nat­ges, comprès l’inqui­e­tant François. L’amor des­a­pa­reix i, com anun­cia el títol ori­gi­nal, arriba una fúria impla­ca­ble. Denis aborda el drama amb la manera de fil­mar que la carac­te­ritza: acos­tant-se a la pell dels actors per dei­xar entre­veure l’inte­rior dels per­so­nat­ges, i crea moments estre­mi­dors. Abans es dis­persa en la sub­trama amb el fill pro­blemàtic de Jean i la seva àvia, que, això sí, ens fa pre­sent la gran Bulle Ogier.

Fuego
Directora: Claire Denis


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.