Cinema

obituari

Mor Llorenç Soler, mestre de documentalistes

El cineasta valencià, de 86 anys, va ser distingit enguany pel DocsBarcelona

El gènere documental predomina en la seva filmografia, però també va dirigir alguns films de ficció i experimentals

El documentalista i director de films de ficció valencià Llorenç Soler, que es va significar també com a director de fotografia, ha mort als 86 anys. El DocsBarcelona va atorgar-li enguany el primer premi Docs d’Honor i el director del festival, Joan Gonzàlez, ha manifestat en declaracions a ACN que Soler era un “mestre de documentalistes i persona que va captar imatges que s’han convertit en icòniques del temps del franquisme”. Llorenç Soler va ser, segons assenyala el DocsBarcelona, una de les figures destacades del cinema documental independent i pioner en el gènere, que va posar el focus en les minories marginades i va donar veu a aquells que mai no l’han tingut.

El cineasta va iniciar la seva filmografia als anys seixanta amb els curtmetratges documentals Será tu tierra (1965), 52 domingos (1966) i El largo viaje hacia la ira (1969) i, en la següent dècada, es va incorporar al cinema marginal, amb pel·lícules com Noticiario RNA (1970), on ironitzava amb unes falses imatges del NO-DO com a vehicle d’adoctrinament franquista, o Sobrevivir en Mauthausen (1975), sobre els espanyols deportats a aquest camp de concentració alemany. El 1970 va dirigir també Carnet de identidad, un curt experimental amb textos d’Albert Camus, Ernesto Che Guevara i James Joyce.

El 1998 va dirigir el film de ficció Saïd, sobre un immigrant que creua en una pastera l’estret de Gibraltar amb el somni d’una vida millor, i el 2002 es va acostar al món gitano amb un altre drama de ficció, Lola vende cá, protagonitzat per Cristina Brondo. El mateix any també va dirigir Max Aub: un escritor en su laberinto, amb Juan Echanove en el paper de l’autor valencià d’origen francoalemany. Però és al gènere documental que va dedicar la major part de les seves energies. Els darrers vint anys ha dirigit títols com Francesc Boix, un fotógrafo en el infierno (2002), premiat a Màlaga i San Francisco; Del roig al blau (2005), sobre la transició al País Valencià; Kenia y su familia (2005); Ser Joan Fuster (2008); La mirada de Anna (2009) o 1000 lunas (2018). Ha compaginat les seves tasques de direcció amb les de direcció de fotografia d’altres cineastes com Francesc Bellmunt, Helena Lumbreras o Jesús Garay.

El cineasta va rebre el premi de Cinematografia de la Generalitat per la fotografia de L’última frontera (1993), i el 16è Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona va atorgar-li el 2019 el premi Honorífic per la seva trajectòria compromesa amb els Drets Humans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona
Eugènia Broggi
Fundadora de l'editorial L’Altra

“Les editorials independents som molt dependents dels bancs i això és una cosa bona”

barcelona
comèdia romàntica

Meg Ryan i David Duchovny, l’escalf d’un antic amor

cinema / drama

Calma tensa en família amb ‘Un sol radiant’

cinema / drama

‘Calladita’ amb la promesa de condicions millors