Llibres

Àlex Susanna

Escriptor

“Si no creiem en la nostra cultura, ja podem plegar”

La nostra cultura té una concentració de talent bastant excepcional
Desconfio de l’escriptor que només s’alimenta de literatura

Àlex Susanna (Bar­ce­lona, 1957) és poeta i ges­tor cul­tu­ral, amb una llarga tra­jectòria com a edi­tor (Columna, 1985-1999) i direc­tor de fun­da­ci­ons cul­tu­rals (Fun­dació Caixa Cata­lu­nya a La Pedrera, 2004-2011) i orga­nis­mes ofi­ci­als (Ins­ti­tut Ramon Llull, 2013-2016, i Agència Cata­lana del Patri­moni Cul­tu­ral, 2016-2017). Actu­al­ment, és direc­tor d’art de la Fun­dació Vila Casas. Ha publi­cat des­ta­cats lli­bres de poe­sia i ha obtin­gut els pre­mis Miquel de Palol i Car­les Riba i ha gua­nyat els Jocs Flo­rals de Bar­ce­lona. Com a pro­ta­go­nista de la cul­tura cata­lana d’aques­tes últi­mes dècades, ha esde­vin­gut un reco­ne­gut escrip­tor de die­ta­ris, com ara Qua­dern venecià (premi Josep Pla 1988) i Pai­satge amb figu­res (premi Crítica Serra d’Or 2020). Aquesta tar­dor, ha publi­cat un nou die­tari, El món en sus­pens (Proa), amb extra­or­dinàries referències literàries i cul­tu­rals i experiències vis­cu­des al llarg del 2020, en plena pandèmia.

S’estan escri­vint grans die­ta­ris, un gènere de referència de la lite­ra­tura cata­lana. Quins són els motius?
No ho sé del cert, però, segu­ra­ment, hi té alguna cosa a veure la gran tra­dició die­tarística de la nos­tra lite­ra­tura.
El ‘Qua­dern gris’, de Josep Pla, és una obra ini­mi­ta­ble, però refe­rent.
Sens dubte, Pla és el gran refe­rent, però no l’únic, de la lite­ra­tura de no-ficció, memo­rialística o del jo, que ell va con­rear durant tota la seva vida amb una gran diver­si­tat de regis­tres: die­ta­ris, retrats, nar­ra­ci­ons, lli­bres de viat­ges, cròniques i arti­cles. De fet, Pla fa que molts lec­tors s’ado­nin que aquest tipus de lite­ra­tura pot ser tant o més interes­sant que la ficció.
Un die­tari ha de ser sin­cer, però com ho poden ser sense gene­rar embo­lics o acti­var sus­cep­ti­bi­li­tats tan fines?
A parer meu, la sin­ce­ri­tat no és un valor lite­rari. No hem d’obli­dar que, per a un escrip­tor, un die­tari és lite­ra­tura i, des d’aquest punt de vista, és una forma nar­ra­tiva que el pri­mer que ha de fer és engan­xar el lec­tor.
Escrit entre Gelida, Bar­ce­lona, Que­ralbs i Cala­ceit, llocs de residència i de tre­ball, va defi­nint els pai­sat­ges com si fos­sin trans­mis­sors d’emo­ci­ons, d’ener­gies.
Cada nou volum de die­tari reflec­teix una etapa de la meva vida, però la majo­ria com­par­tei­xen uns esce­na­ris deter­mi­nats, com ara el Penedès, el Piri­neu i el Matar­ra­nya. En El món en sus­pens pre­do­mina de llarg l’Alt Penedès i, més en con­cret, la vall de Sant Miquel, on visc des de fa més de trenta anys.
Acaba esta­blint des­crip­ci­ons gai­rebé diàries de la vall de Sant Miquel, on és la seva casa de Gelida, un espai majestuós de la serra de l’Ordal.
El con­fi­na­ment pro­voca que la cone­gui com mai no ho havia fet: mai no l’havia obser­vada ni hi havia cami­nat tant com durant aquell parell de mesos en què, de sobte, des­co­brei­xes la vall que tens a tocar de casa. Com si fos un pin­tor, em vaig dedi­car a pin­tar-la amb parau­les gai­rebé cada dia.
Dona referències de poe­tes cata­lans amb qui manté una relació per­so­nal, com ara Feliu For­mosa, Marta Pes­sar­ro­dona, Josep Vall­verdú, Miquel Des­clot i Jordi Lla­vina.
Quan ens tro­bem con­fi­nats, els amics es con­ver­tei­xen en una mena de xarxa de cor­res­pon­sa­lies, i em va sem­blar interes­sant trans­criure què feien tots ells durant aque­lles set­ma­nes tan excep­ci­o­nals: estàvem vivint, pro­ba­ble­ment, l’experiència històrica més deci­siva de les nos­tres vides, i era bo dei­xar-ne constància.
Es deta­llen tro­ba­des i con­tac­tes amb nota­bles artis­tes cata­lans actu­als, com ara Antoni Llena, Pere­jaume, Eulàlia Vall­do­sera, Jordi Ber­nadó, Car­los Pazos i, entre d’altres, el direc­tor de cinema gironí Albert Serra. És tot un pri­vi­legi.
Amb tots tenia reu­ni­ons o tro­ba­des pre­vis­tes que vam haver de sus­pen­dre. Lla­vors, la relació es reprèn d’una altra manera, inter­can­vi­ant cor­reus, tele­fo­nant-nos o recor­dant l’última tro­bada. En alguns casos, atesa la impos­si­bi­li­tat de veure’ns, provo de fer-ne un retrat.
En moments de cri­sis huma­nes, la poe­sia i la música adqui­rei­xen una neces­si­tat bàsica d’ali­men­tació i reco­lli­ment.
En efecte, durant aquell temps, no em resul­tava gens fàcil abs­treure’m lle­gint una novel·la o sen­tint una òpera i, més aviat, recor­ria a la inten­si­tat de la poe­sia o del lied, que acon­se­guien acom­pa­nyar-me més i millor durant aquells dies tan incerts.
Com a expert a cap­tar els sen­tits i les emo­ci­ons de la poe­sia, de la lite­ra­tura, de la pin­tura i de la música, qui­nes diferències pot arri­bar a defi­nir?
Tot i que soc escrip­tor, m’ali­mento indis­tin­ta­ment de lite­ra­tura, art, música, cinema, tea­tre i arqui­tec­tura. En aquest sen­tit, des­con­fio de l’escrip­tor que només s’ali­menta de lite­ra­tura i de l’artista que no lle­geix. Per a mi pot ser tan esti­mu­lant un poema com una sonata, una escul­tura o una obra arqui­tectònica. Dar­rere tot el que escric hi ha una experiència molt intensa de tots els llen­guat­ges cul­tu­rals.
Rei­vin­dica l’obra de diver­sos poe­tes i escrip­tors cata­lans total­ment obli­dats per les matei­xes ins­ti­tu­ci­ons. A què aspira la cul­tura cata­lana?
Com va dir no sé qui, la riquesa d’una cul­tura es mesura, molt més que pel nom­bre d’obres que pro­du­eix, per la seva capa­ci­tat de valo­rar-les. No hi ha dubte que la nos­tra és una cul­tura amb una con­cen­tració de talent bas­tant excep­ci­o­nal, però sovint no sabem valo­rar l’obra dels nos­tres cre­a­dors i això ens acaba empo­brint absur­da­ment. Si no cre­iem en la nos­tra cul­tura, lla­vors ja podem ple­gar.
Cri­tica la manca de sen­tit gre­mial, de cre­di­bi­li­tat en les ins­ti­tu­ci­ons cul­tu­rals, que obli­den els pro­pis cre­a­dors cata­lans, tal com va pas­sar amb el cen­te­nari del poeta Jordi Pere Cerdà i la mort de l’escrip­tora Isa­bel-Clara Simó.
Aquest és un pro­blema greu que tenim com a sis­tema cul­tu­ral: sovint, les nos­tres ins­ti­tu­ci­ons no estan a l’altura del seu patri­moni o dels seus cre­a­dors. Per resol­dre-ho, d’una banda, hau­ria d’aug­men­tar con­si­de­ra­ble­ment el pres­su­post del Depar­ta­ment de Cul­tura, però, d’una altra, cal que les ins­ti­tu­ci­ons d’aquí donin suport a la cre­ació pròpia i la pro­jec­tin, i això sovint no passa.
Quants lli­bres es pot arri­bar a lle­gir en un mes?
No ho sé, l’únic que sé és que lle­gir per a mi és una neces­si­tat bàsica. Sense la lec­tura, la vida deixa de tenir sen­tit. M’agrada lle­gir alhora poe­sia, assaig, die­tari i novel·la.
Lle­gir és com una recerca ina­ca­ba­ble, com una aven­tura, oi?
Lle­gir és el pa de cada dia i la lec­tura, una de les experiències més enri­qui­do­res i esti­mu­lants. De fet, lle­gir és la millor manera de créixer i això vol dir que, si ens ho pro­po­sem, podem créixer fins al final dels nos­tres dies. No és del tot extra­or­di­nari, això?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia