Art

Els ‘hits’ de l’art català

Francesc Fontbona traça en un llibre de butxaca un recorregut condensat i intens per la història artística de tots els territoris de parla catalana

Francesc Fontbona: “Els catalans coneixem molt poc la nostra història de l’art”

D’històries de l’art català, se n’han escrit unes quan­tes, però cap, fins ara, en un únic lli­bre de but­xaca de poc més de 200 pàgines. Breu història de l’art als Països Cata­lans (Pagès Edi­tors), de Fran­cesc Font­bona, repu­tat his­to­ri­a­dor de l’art, pro­posa aquest viatge intens, no pas extens, pel món de la cre­ació visual a tots els ter­ri­to­ris de parla cata­lana. De les pin­tu­res de la Roca dels Moros, al Cogul, de l’època del mesolític, a la cúpula de la sala dels Drets Humans de l’ONU a Gine­bra, feta per Miquel Bar­celó el 2008: 10.000 anys con­den­sats en aquest minúscul volum que forma part de la col·lecció DivÈrsia.​cat: Bibli­o­teca Bàsica dels Països Cata­lans, diri­gida per l’exlíder d’ERC, filòleg i escrip­tor Josep-Lluís Carod-Rovira.

D’entrada, Font­bona va rebre l’encàrrec de fer la síntesi en 100 pàgines, cosa que hau­ria con­ver­tit el lli­bret “en un sim­ple inven­tari i no en un tre­ball intel·lec­tual”. Les nor­mes hi són per sub­ver­tir-les, cosa que saben bé els artis­tes que han excel·lit, i al cap i a la fi es trac­tava de fer un relat atrac­tiu per a un públic ampli. I tan ampli. “Els cata­lans conei­xem molt poc la nos­tra història de l’art. I, d’això, en tenen bona part de culpa els plans d’estudi. Tam­poc saps a qui pen­jar el mort, perquè els res­pon­sa­bles polítics van can­vi­ant a un ritme alar­mant. Està molt dei­xat de la mà de Déu, l’art, ofi­ci­al­ment. Com que la nos­tra llen­gua ha estat tan mal­trac­tada, s’ha fet pre­val­dre la cul­tura literària en detri­ment de l’artística. I és un error, perquè el senyor que et ve aquí del Japó, de Noru­ega o dels Estats Units ho fa per veure art, no per mossèn Cinto Ver­da­guer”, sosté Font­bona.

L’estudi defuig el cri­teri d’un art naci­o­nal català i s’aferra al pura­ment geogràfic. “Tenim un Soro­lla que, tot i tenir els avis materns de Ripoll, se sen­tia valencià i prou, o no tan prou, perquè també se sen­tia espa­nyol, i un Andreu Alfaro que, sent valencià, sí que se sen­tia part de la cata­la­ni­tat”, raona Font­bona, per la sang del qual fa temps que cir­cula una visió de l’art que va molt més enllà del prin­ci­pat­cen­trisme. Per les seves mans van pas­sar tots els arti­cles d’art de la Gran Enci­clopèdia Cata­lana, “de la A a la Z”.

La seva pro­posta esquemàtica tra­vessa tots els períodes, bri­llants o dis­crets, i els antics, forçosa­ment con­di­ci­o­nat per allò que n’ha per­vis­cut, sovint per atzar, i que hem aca­bat eri­gint en ico­nes de l’ima­gi­nari del nos­tre pas­sat, com pot ser l’estàtua grega del déu Asclepi que va ser tro­bada el 1909 a les ruïnes d’Empúries. Per con­tra, no hi va haver terra que pro­tegís les obres medi­e­vals quan van pas­sar de moda, i els retau­les gòtics van aca­bar, si no des­truïts, reci­clats en calai­xos d’armari com el que va crear Pere Serra per a l’església de Sant Pere de Cubells. Però aquest almenys va poder ser res­ca­tat i avui llu­eix –això sí, dis­gre­gat– en diver­sos museus. “Qui va posar el crit al cel quan hi va haver cre­mes de con­vents el 1835 –no durant la Set­mana Tràgica ni el 1936, dic el 1835–? Qua­tre gats de la Llotja que van sal­var el que van poder.”

El gòtic català juga en la pri­mera divisió mun­dial. Que no se’ns enfadi el mal ano­me­nat, i tan esti­mat, pan­tocràtor (el seu nom cor­recte és Maies­tas Domini) de Sant Cli­ment de Taüll: “El romànic que avui admi­rem és un romànic pobre. El que aquí feien pin­tant al fresc en unes parets, a Itàlia ho feien en uns mosaics molt més rics.” Amb el gòtic, vam ser unes pri­me­res espa­ses. “Si en tots els manu­als surt el por­tuguès Nuno Gonçalves, també hi podrien sor­tir Jaume Huguet, Ber­nat Mar­to­rell, Lluís Bor­rassà i Lluís Dal­mau. Tam­poc és tan clar que hi sur­tin. I això que hi va haver la famosa expo­sició del 1937 a París, que va posar l’art medi­e­val català al mapa. Però pot­ser no prou.” O pot­ser han fal­tat més polítiques de pro­moció a l’exte­rior en el ja gai­rebé mig segle de democràcia.

Font­bona no es fa mala sang amb l’art emi­grat. “Un per­cen­tatge del millor art del país ja és bo que sigui en altres països. Que el retaule de Sant Jordi del Cen­te­nar de la Ploma llu­eixi al Vic­to­ria & Albert de Lon­dres i el Sant Jordi de Mar­to­rell, a l’Art Ins­ti­tute de Chi­cago, i que al Louvre hi hagi bor­rassàs i huguets ajuda a donar visi­bi­li­tat al nos­tre art”, diu. Però hi ha alguna obra, del temps que sigui, que li sàpiga espe­ci­al­ment greu que no sigui al lloc d’ori­gen? “Trobo una injustícia fla­grant que la Dama d’Elx sigui a Madrid.”

“Mol­tes vega­des és culpa del mateix país, per no haver sabut cui­dar prou bé el seu patri­moni. I no parlo només del pas­sat remot.” Font­bona és una mina d’anècdo­tes vis­cu­des: “Quan era de la Junta de Museus, fèiem visi­tes de con­trol. Un dia vam anar a Tor­tosa i ens vam tro­bar el cor de la cate­dral aban­do­nat en una habi­tació, amb fines­tres tren­ca­des per on entra­ven els coloms. Una peça espec­ta­cu­lar, obli­dada per tot­hom, de Cristóbal de Sala­manca, un artista cas­tellà, de fora com tants altres de l’època del Renai­xe­ment, també autor del cadi­rat de Mont­ser­rat. Se’m va acu­dir pre­gun­tar pel mis­sal de Sant Ruf (segle XII). El tenien al cos­tat del telèfon, amb la guia telefònica. Això pas­sava a finals dels vui­tanta, prin­ci­pis dels noranta.”

Hem dei­xat els temps glo­ri­o­sos de la Corona d’Aragó i ara ens movem en la fos­cor dels segles de la decadència, un con­cepte cada cop més des­ter­rat pels experts. “És clar que aquí, per raons estric­ta­ment històriques, no vam tenir cap Ber­nini, cap Rubens ni cap Rem­brandt, però el Pau Costa dels retau­les d’Arenys de Mar i de Cadaqués, el Car­les Morató del retaule del Mira­cle de Riner i el Josep Sunyer del retaule de Cot­lliure no són uns pela­ca­nyes. El bar­roc català pot ser fins i tot molt agradós a la mirada. Ara, quan sor­tia una figura que des­pun­tava, se n’anava de seguida, perquè els cli­ents pode­ro­sos no eren aquí. El sol­so­nenc Fran­cesc Ribalta, per exem­ple. O Jacint Rigau, de Per­pinyà, que va aca­bar sent el pin­tor de Lluís XIV.” “Però, compte, perquè tenim l’urna de Sant Ermen­gol, a la Seu d’Urgell, de l’orfe­bre Pere Lle­o­part, impres­si­o­nant, que podria ser en un museu bar­roc euro­peu.”

El XIX és un altre segle de conei­xe­ment difu­mi­nat. “Quan jo m’hi vaig posar, als anys vui­tanta, em vaig tro­bar amb mol­tes difi­cul­tats perquè pràcti­ca­ment no hi havia bibli­o­gra­fia. Era més fàcil estu­diar una cosa de fa 500 anys que una del segle pas­sat. Avui ha millo­rat, però con­ti­nua sent una ven­ta­focs”, lamenta Font­bona, auto­ri­tat d’aquest període. El 1800 s’estrena amb l’emblemàtica Lucrècia morta, de Damià Cam­peny; veurà a la segona mei­tat l’èxit mun­dial de Marià For­tuny, i fina­litza amb la irrupció dels artis­tes moder­nis­tes, “molt més ambi­ci­o­sos i inqui­ets”. “Volien assi­mi­lar-se a Europa, ser tan moderns com els fran­ce­sos, els bel­gues i els britànics, però la gràcia és que alguns van acon­se­guir ser més ori­gi­nals i tot.” Gaudí, és clar, “el més fora de sèrie”.

I a l’alba del XX, una nova gene­ració, la post­mo­der­nista, també durà l’art català a altes cotes de per­so­na­li­tat pròpia. “Sense haver posat mai els peus a París, el Mir de Mallorca, el del prin­cipi, ho treu tot de dins, no copia res. És digne de ser en qual­se­vol museu del món. Com Anglada Cama­rasa, que tam­poc s’assem­bla a cap altre.” Anglada Cama­rasa, a qui Picasso veu expo­sar el 1900 a la Sala Parés, queda gar­ra­ti­bat i l’esti­mula a pen­sar en gran. “A Picasso l’hem de defen­sar com un pin­tor nos­tre perquè va viure aquí els anys més cru­ci­als de la seva vida.”

El geni català escla­tarà a les pri­me­res avant­guar­des amb un Miró i un Dalí “ins­tal·lats al rovell de l’ou, és a dir, lluny de Cata­lu­nya, cosa que vol dir que aquí tam­poc se’ls sen­tien gaire pro­pis. Quan en plena Guerra Civil la Gene­ra­li­tat fa el lli­bre dels pin­tors cata­lans, de Joan Merli, no hi sur­ten. Edi­tat pel Comis­sa­riat de Pro­pa­ganda de Jaume Mira­vit­lles, que era amic de Dalí!”

Breu història de l’art als Països Cata­lans va aca­bant el seu dis­curs con­den­sat, inclús més de pressa i tot, amb els alts i bai­xos que el con­vuls segle XX mar­carà en la cre­ació, i s’atura en sec en els artis­tes que van emer­gir als anys setanta. “Als de mitja car­rera, falta pers­pec­tiva per poder-los valo­rar. Tam­poc volia que el lli­bre estigués desen­fo­cat per les coses que tenim més a prop.”

La casu­a­li­tat ha fet que simultània­ment hagi sor­tit publi­cat un altre lli­bre de Font­bona, Jo pinto i prou (Base). Es tracta d’una falsa novel·la de la plana major dels artis­tes cata­lans del tom­bant de segle, a París. “Però l’únic que és fic­tici és el nar­ra­dor. La resta és real, els per­so­nat­ges, el que fan i el que diuen.” Poca broma perquè en sur­ten més de 150, d’artis­tes i agents diver­sos del món de l’art que inter­ve­nen en l’acció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia