Art

Miró entra al món digital

La plataforma CaixaForum+ estrena demà un documental sobre els tapissos de l’artista, coproduït amb la seva fundació

El film, deliciós, ressegueix el periple de les grans obres tèxtils que va crear conjuntament amb Josep Royo

“Un tros de fil pot des­en­ca­de­nar un món”. Amb aquesta poètica frase de Joan Miró es clou el docu­men­tal que la fun­dació de l’artista i la Fun­dació la Caixa han coproduït per a la pla­ta­forma gratuïta de con­tin­guts digi­tals Cai­xa­Fo­rum+. Els tapis­sos de Miró. Del fil al món, diri­git per Anna San­martí i de 40 minuts de durada, s’estrena aquest dime­cres a aquest nou canal que va posar en marxa l’enti­tat finan­cera fa just un mes i que ja té 22.000 subs­crip­tors i acu­mula 4.500 hores de visu­a­lit­za­ci­ons.

Miró ja tenia presència en l’ano­me­nat Net­flix cul­tu­ral dins el seu catàleg de mil pro­pos­tes ini­ci­als, per exem­ple amb un pro­jecte del premi que du el seu nom i que fins ara ha patro­ci­nat la Caixa (a par­tir d’aquest any el finançarà la Stav­ros Niarc­hos Foun­da­tion). I ara s’hi afe­geix aquest deliciós film que res­se­gueix el seu peri­ple pel món de la cre­ació tèxtil. “Això és molt fort!”, digué l’artista en veure en una expo­sició col·lec­tiva a la Sala Gas­par, a finals dels anys sei­xanta, uns tapis­sos de Josep Royo. El va voler conèixer de seguida i ple­gats van obrir una aven­tura artística fas­ci­nant amb els fils de motor.

Miró tenia lla­vors setanta i llargs anys, els matei­xos que té avui el Royo que veiem a la pan­ta­lla expli­cant vivències i anècdo­tes de les obres que es van ima­gi­nar i que van mate­ri­a­lit­zar. La pri­mera, el Tapís de Tar­ra­gona que Miró va dedi­car al metge que va curar i va cui­dar la seva filla quan va patir un greu acci­dent.

Aquest va ser l’estímul per for­jar cinc peces de grandíssims for­mats, d’entre les quals la que van con­ce­bre per al World Trade Cen­ter de Nova York i que va que­dar reduïda a cen­tres en els atemp­tats de l’11-S. Al docu­men­tal veiem la maqueta, pre­ci­osa, que en con­serva la Fun­dació Miró i frag­ments de la pel·lícula que va fer Pere Por­ta­be­lla el 1973 quan les tei­xi­do­res esta­ven cul­mi­nant l’enorme mar de fils. A una d’elles, Glòria Malé, també la sen­tim bro­dant records emo­ci­o­nants.

Dos altres monu­men­tals tapis­sos tenen un pro­ta­go­nisme pre­e­mi­nent al film, per les seves con­ne­xi­ons recents. Són pre­ci­sa­ment els que atre­so­ren la Fun­dació Miró i la Fun­dació la Caixa i que han estat res­tau­rats a la vista del públic en pocs anys de diferència, el 2019 i el 2022. El pri­mer, el que s’exposa a l’edi­fici de Sert, va ser­vir de model per fer l’actu­ació al de l’enti­tat finan­cera, que es va des­plaçar dels ser­veis cen­trals de Cai­xa­Bank, a l’avin­guda Dia­go­nal, al Cai­xa­Fo­rum. El tras­llat va ser tot un repte perquè, com remar­quen els tècnics, la peça, molt fràgil, feia una pila d’anys que no es movia de lloc i no podia viat­jar com qui enrot­lla una catifa. Aquest majestuós tapís és d’on la Caixa va extreure el seu famós logo­tip. Un cop repa­rat, l’ha fet lluir a l’antiga fàbrica Casa­ra­mona fins fa poc. Ara és a Madrid i després con­ti­nuarà fent gira per la resta de cen­tres Cai­xa­Fo­rum.

Els tapis­sos de Miró. Del fil al món és una cele­bració dels anhels d’expe­ri­men­tació d’un artista con­sa­grat que no volia repe­tir-se i d’un artista que no es fixava límits amb vint i pocs anys. Tots dos també van col·labo­rar en els magnífics sobre­tei­xims i en les no menys impres­si­o­nants teles cre­ma­des de l’última pro­ducció miro­ni­ana. De Royo, per cert, el Museu d’Art Modern de Tar­ra­gona n’obrirà a finals d’aquest mes una expo­sició que el rei­vin­di­carà com un cre­a­dor amb iden­ti­tat pròpia i que no hauríem de veure tapat per Miró.

El docu­men­tal, en català, té versió sub­ti­tu­lada en català i en cas­tellà. I pel canal de You­tube de la Fun­dació Miró, sub­ti­tu­lat també en anglès. Miró n’esta­ria encan­tat, creu el direc­tor del seu museu bar­ce­loní, Marko Daniel: “Ell sem­pre va pro­cu­rar difon­dre per totes les vies pos­si­bles la seva obra i l’art en gene­ral.” Al llarg d’aquest any, Cai­xa­Fo­rum+ estre­narà dos audi­o­vi­su­als miro­ni­ans més: un, diri­git per Nic­colò Bruna, sobre la nova ubi­cació de l’arxiu de la fun­dació, que va com­por­tar moure 16.000 obres sobre paper; i l’altre, diri­git per Merit­xell Colell i Jordi Morató, un viatge al Miró que va esco­llir molt cons­ci­ent­ment les obres que volia que con­servés la seva família i el seu museu bar­ce­loní.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia