Art

Missió utòpica: revifar la Rambla

L’arquitecta Itziar González confia a 44 artistes convocats pel centre Santa Mònica la recuperació de les constants vitals del carrer “robat” als ciutadans

A la Ram­bla de Bar­ce­lona no hi viu gai­rebé ningú. Poc més de 80 per­so­nes que entre les bam­bo­li­nes en què s’han mutat les seves cor­ti­nes obser­ven l’esce­ni­fi­cació de la tra­gi­comèdia del turisme mas­si­fi­cat. Segu­ra­ment, no hi ha dada que expressi amb més cru­esa i cru­el­tat la decadència i la des­hu­ma­nit­zació d’aquest pas­seig tan emblemàtic de la ciu­tat. Dada, per cert, que fins al 2018 ni tan sols es conei­xia. Va ser l’equip Km-Zero, lide­rat per l’arqui­tecta Itziar González, el que la va obte­nir, picant porta per porta i pre­o­cu­pant-se per les vides que no comp­ten, més i tot, fan nosa, en les urbs venu­des al capi­ta­lisme depre­da­dor. Aquest estudi de pro­fes­si­o­nals de dife­rents àmbits va gua­nyar el con­curs per refor­mar la Ram­bla (dita també les Ram­bles) i al cap de sis mesos, ni un dia més del ter­mini que mar­ca­ven les bases, va lliu­rar el pro­jecte. Les obres ja s’han ini­ciat i la pre­visió és que cul­mi­nin el 2030.

Però la idea de l’exre­gi­dora de Ciu­tat Vella no va ser mai con­fiar només la trans­for­mació d’aquest avui des­fi­gu­rat espai públic a una pro­posta estètica. El veri­ta­ble canvi es pro­duirà, avisa González, quan se’l rea­propiïn els ciu­ta­dans: “Les Ram­bles han de tor­nar a ser car­rer, expressió, revolta.” Del pla que tenia per dotar-les de nou d’aquesta essència per­duda, l’Ajun­ta­ment se’n va desen­ten­dre. Fins que l’any pas­sat va aparèixer un còmplice per repren­dre’l: el cen­tre d’arts Santa Mònica.

I aquí, al cap­da­vall del pas­seig, és on s’acaba d’obrir una expo­sició que és alhora una agència de tre­ball, també oberta al públic, un públic que està cri­dat a no ser pas­siu sinó a interac­tuar i, més i tot, a actuar. Km-Zero ha tras­lla­dat a aquest equi­pa­ment de titu­la­ri­tat de la Gene­ra­li­tat el mateix mètode que va fer ser­vir durant aquells sis mesos inten­sos del 2018 en una sala que va llo­gar (pagant reli­gi­o­sa­ment les des­pe­ses) al muni­ci­pal Palau de la Vir­reina: com­par­tit amb gents diver­ses. Si per ges­tar el nou cos urbanístic s’hi van impli­car 600 per­so­nes, ara per cise­llar l’ànima i el cor que tre­pit­ja­ran el nou pavi­ment, que s’asseu­ran en els nous bancs o que com­pra­ran dia­ris als nous quioscs s’han con­vo­cat 44 artis­tes, amb una accep­tació molt hete­rogènia del terme artista.

El futur és ara

“Les Ram­bles no exis­tei­xen, ens les han robat, són un fan­tasma”, es dolia ahir l’escrip­tora Ortésia Cabrera, fent de por­ta­veu d’aquesta coral de cre­a­dors que han estat esco­llits en una con­vo­catòria que va interes­sar a 150 artis­tes. Tots, d’una manera o una altra, podran par­ti­ci­par en aquest “exer­cici d’ima­gi­nació radi­cal” per reac­ti­var les cons­tants vitals de la Ram­bla, segons sosté el direc­tor de Santa Mònica. “I no en el futur sinó en l’ara”, hi afe­geix l’arqui­tecta.

De moment, el públic que tras­passi les por­tes del cen­tre d’art només es tro­barà, a la planta de dalt, unes parets fol­ra­des de desit­jos escrits en humils post-its. Són els con­cep­tes que als 44 artis­tes els vol­ten pel cap per fer rea­li­tat el que tot just és una uto­pia (l’expo­sició té per títol pre­ci­sa­ment Uto­pia Ram­bles): “Desin­di­vi­du­a­lit­zar”, “Un volcà”, “Que sigui per a tot­hom”, “Espai lliure”, “Veïns”, “Crear comu­ni­tat”, “Tor­nar a pas­se­jar”, “Posar en dubte l’acció de l’Ajun­ta­ment”... “Sovint l’única cosa que importa a l’admi­nis­tració és l’obra aca­bada, la inter­venció física, i s’oblida dels valors que no són mate­ri­als”, cri­tica González, entu­si­as­mada amb la segona opor­tu­ni­tat que té per plas­mar el que van “somiar”: “Aquest és el veri­ta­ble pro­jecte.”

Els visi­tants podran seguir en temps real els pro­ces­sos de tre­ball dels artis­tes, i impli­car-s’hi. Els resul­tats, o “pro­to­tips” com els ano­me­nen els comis­sa­ris (González, Puig i Elena Blesa), s’ani­ran des­ve­lant fins al 28 de maig.

En una altra planta del cen­tre, s’hi han des­ple­gat els mate­ri­als d’arxiu, alguns d’inèdits, que cus­to­dien l’aspecte que tindrà el pas­seig d’aquí una dècada. Per exem­ple, s’ense­nya la cura que s’ha tin­gut pels arbres, un altre ele­ment viu que s’ha pri­vi­le­giat. O per la il·lumi­nació dels fanals, perquè no con­tinuï girant l’esquena a les per­so­nes que viuen a la via.

Poques per­so­nes, no gai­res més de 80, que el 2017 la pla­ta­forma SOS Ram­bles va entre­vis­tar perquè par­les­sin de les llums i de les ombres que suposa viure i mal­viure en aquest espai que els bar­ce­lo­nins fa temps van dei­xar de sen­tir-se seu. L’enti­tat ha con­ver­tit aquesta ini­ci­a­tiva en píndo­les que aquests dies anirà difo­nent per les xar­xes soci­als. “Les obres han començat però els veïns con­ti­nuen angoi­xats”, exclama González. I l’angoixa es tracta amb afec­tes humans, no amb ciment, per llu­ent que sigui.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia