Patrimoni

L’aeròdrom 318 de la Tallada d’Empordà, declarat BCIL

Aquesta instal·lació de la Guerra Civil, que data del 1938, és un conjunt patrimonial de gran valor històric i etnològic

El Con­sell Comar­cal del Baix Empordà ha apro­vat la decla­ració de bé cul­tu­ral d’interès local (BCIL) per al con­junt patri­mo­nial de l’aeròdrom 318 de Canet de la Tallada, al terme muni­ci­pal de la Tallada d’Empordà, que hau­ria entrat en ús el 1938, durant la Guerra Civil espa­nyola. Aquesta apro­vació per­metrà pro­te­gir el con­junt patri­mo­nial, que té un valor històric, arqui­tectònic i etnològic ele­vat. Un patri­moni que pren més valor quan s’ajun­ten totes les peces i es veu el con­junt en la seva tota­li­tat.

L’aeròdrom 318 hau­ria entrat en ser­vei durant el 1938, però no es té clara la data exacta. La zona que es va esco­llir i que es va requi­sar va ser entre la Tallada i Ullà i la car­re­tera de Ver­ges, al marge esquerre del riu ter, al pla d’Ullà. Aquest espai, que eren camps, hau­ria fet una superfície de 200 hectàrees. El mas d’en Mach va pas­sar a ser la ins­tal·lació prin­ci­pal i va fun­ci­o­nar com a quar­ter gene­ral, espai per als ofi­ci­als i sol­dats que esta­ven des­ti­nats a aquesta ins­tal·lació.

Els tre­balls

En el tre­ball L’aeròdrom repu­blicà 318. Records de la Guerra Civil a la Tallada d’Empordà s’explica que per cons­truir el camp es van reclu­tar tre­ba­lla­dors dels pobles veïns i es van obrir dues pis­tes, una amb ori­en­tació nord-sud i l’altra, est-oest, amb 1.500 metres de llar­gada i 300 m d’amplada; es va habi­li­tar un camí d’accés, una garita de sen­ti­ne­lla a l’entrada del recinte, dos edi­fi­cis auxi­li­ars, una caseta i una bar­raca per con­tro­lar els vols, apar­ca­ments de for­migó en forma de T per als apa­rells, un gran refugi anti­a­eri per a 150 per­so­nes prop del lloc de coman­da­ment, i cinc refu­gis sub­ter­ra­nis més petits repar­tits per la zona oest. També s’hi van dis­po­sar vehi­cles de ser­vei. De mol­tes d’aques­tes cons­truc­ci­ons encara es con­ser­ven ves­ti­gis. Amb la fi de la guerra civil, es van anar retor­nant els ter­renys als pro­pi­e­ta­ris i de nou tot va que­dar cobert de camps de con­reu. Als anys 40, però, l’exèrcit de l’aire va fer un inven­tari de tots els camps d’avi­ació con­si­de­rats útils i encara s’hi esmen­tava el de Canet.

LA DATA

1938
No queda clar
en quin moment va entrar en ús l’aeroport 218, però es creu que seria al llarg d’aquest any.

LA XIFRA

1.500
metres
de allargada tenien les dues pistes i uns 300 metre d’amplada, amb un refugi per a 150 persones.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.