Arts escèniques

Crítica

teatre

El pausat bategar de les ales d’un mussol

En el vol d’una au nocturna hi ha la bellesa del control del planejar amb les ales i també la tragèdia desconsolada de la víctima. Els actors de Titzina sempre hi posen dosi d’humor quotidià que desarma les intel·lectualitats. A Búho, es parla de la pèrdua de memòria, un motiu de pànic per a un art efímer com el teatre, que es dissol en el temps i que només deixa rastre en la memòria social (premsa, arxius) i en la del públic. Oblidar és desaparèixer. Ho fan des d’uns personatges realistes (el metge i el pacient amb un ictus que li ha trinxat la memòria recent però que manté la consciència ben desperta) i el figurat (un espeleòleg investigador, un mussol, ànimes que es confonen en el record...).

Un antropòleg forense és capaç de bussejar entre un mar de “moltes preguntes i poques certeses” fins a concretar una hipòtesi racional sobre el crim (o la mort natural) d’un cos fa centenars d’anys. Titzina, amb honestedat, fa una cerca similar des del teatre, entre la paraula, la gestualitat i una escenografia conceptual amb pintures a la cova que s’esborren com la neu. És un llenguatge en què han anat afegint paraula, però no mai obviant una gestualitat. De Folie à deux a Exitus i La zanja, una evolució de la seva investigació a l’escola Lecoq. El gest embolcalla la paraula com a metàfora, com a destil·lació de la seva recerca amb el personal de l’Institut Guttmann de Badalona, des d’on s’han inspirat per a aquesta obra. Búho no té una factura clara i brillant; és fang d’un artista que el modela. És un treball pausat, sense els trucs màgics i especuladors de qui ven quincalla com si fos or. Si ho fessin, la seva mascota ja no seria un mussol, sinó una vulgar garsa lladregota.

Búho
Companyia: Titzina
Dimecres, 26 d’abril (fins el 14 de maig) a la Sala Beckett.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA
MÚSICA

Antònia Font, Tomeu Penya i Juligan DJ faran “una festa” a Sons del Món

roses

L’origen fosc i intrigant del Degas de Todocolección

Barcelona
Richard Linklater
Director de cinema

“L’art conformista és avorrit i segurament ni tan sols és art”

Barcelona