Patrimoni
La travessia artística
Els cartells de les 79 edicions de la travessia de l’estany de Banyoles recullen tendències i mirades
Els dibuixos de Lluís Güell, les medalles de Jeroni Moner o el cartell inclinat de Lluís Vilà, punts d’inflexió
El 1947, la travessia de l’estany de Banyoles s’anunciava amb una nedadora, al més pur estil Esther Williams, entregant un trofeu. Reflex de l’estètica de Hollywood, el cartell no va agradar a la moral catòlica, que veia el vestit de bany excessivament ajustat a la figura femenina. Setanta-cinc anys després, la dona torna a ser la protagonista del cartell amb un rol molt diferent. Neus Martín Royo va fer una aposta feminista que s’acompanyava d’un marxandatge rosa; les camisetes es van esgotar.
A través del cartellisme de la travessia, que avui celebra la 79è edició, es pot fer un recorregut per les avantguardes i tendències a través dels seus autors. Des de Rovira-Brull (1926-2000) fins a la proposta, trencadora, amb relleu, que el 2021 va fer l’escultor banyolí Josep Ponsatí (1947), referent de l’art conceptual. Els cartells mostren “una mirada diferent” i “ un moment determinat” d’una competició esportiva molt popular, destaca Toni Bramon, vocal de cultura del Club Natació Banyoles. Un d’aquests moments és l’aposta rosa de Martín Royo, una de les poques dones artistes autores del cartell de la travessia. Per Bramon, un dels punts d’inflexió és l’obra de Lluís Güell (1945-2005) . Són uns dibuixos “extraordinaris” realitzats el 1963 que formen part del patrimoni cultural de l’entitat esportiva. Bramon també destaca les medalles, uns nenúfars, que l’arquitecte Jeroni Moner (1940-2021) va realitzar el 1960, coincidint amb la inauguració del nou edifici. També posa en valor el cartell del 1980, inclinat, simulant una braçada, de Lluís Vilà (1952-2010). El cartellisme de la travessia és un recorregut per la història artística de Banyoles. Noms com els germans Joan i Raimon de Palau, Jaume Geli, Quim Bou, Barraca, Xicu Cabanyes o Francesc Daranas, entre altres són alguns dels autors. Toni Bramon destaca la llibertat creativa de l’artista. Així aquest any l’estudi banyolí Enserio ha fet una nova aposta: el cartell és una tovallola. Un nou concepte per a una imatge gràfica que ha transitat des l’imaginari banyolí, de monstres, pesqueres i el color blau,a escenes també còmiques. El 2019, el dissenyador de Cornellà del Terri Marc Vicens va dibuixar un ànec sobre la gorra groga d’un nedador, amb cara de casant, havent enllestit els 2.115 metres.