art
Merz Mail se’n va de viatge
Mor Pere Sousa, mestre de la poesia fonètica, l’art postal i el ‘collage’ de tisora i cola
Mentre els bits elèctrics, menats pel teclat de l’ordinador, dibuixen les paraules d’aquest comiat, Pere Sousa, nascut al Pont de Suert el 1955, travessa una porta interestel·lar on les esferes vibrants de Pitàgores assagen una nova Ursonate. Mestre de la poesia fonètica, l’art postal i el collage de tisora i cola, Pere Sousa va esdevenir un referent d’aquestes disciplines artístiques que va practicar i va difondre amb persistència i gran sensibilitat, des de la darrera dècada del segle XX i fins avui mateix.
El ciberespai en va curull, de la seva obra, que podeu trobar a l’atzar teclejant el seu nom, Pere Sousa, o el seu malnom, Merz Mail. El Macba guarda un parell de cabassos de la seva preciosa col·lecció d’art postal internacional i del seu treball personal, que ha mostrat en algunes exposicions (Desacuerdos el 2004, Mostreig #2. This is mail art el 2018 i Acció, una història provisional dels 90 el 2020).
Ens vàrem conèixer al soterrani humit i fèrtil de l’autogestió artística dels anys noranta armats amb revistes de fotocòpia, i vàrem fer des d’aleshores un munt de coses junts. Crec que les seves primeres accions varen ser hertzianes a Radio Pica de Gràcia. A www.merzmail.net podeu trobar totes les seves publicacions acuradament ressenyades; P.O.BOX, 598 i MM!, entre d’altres, que són una font imprescindible vers l’art postal i la poesia fonètica i d’acció.
En el camp de l’art, Pere Sousa va fer quelcom notable; transitant de la divulgació a la creació personal i viceversa sense costures de categories; com un tot artístic que ens recorda que l’acte creatiu (dixit Duchamp) és en tots els estadis i àmbits del món de l’art. Estudiós de l’obra de Kurt Schwitters, també va esdevenir un gran duchampià en la pràctica, per aquesta interindisciplinarietat i l’actitud discreta en l’acte de fer art. Un exemple magistral; el poema readymade Picasso y los toros/Citroen Picasso, un poema fonètic recopilat d’un grafit al carrer Montcada a principi dels 2000, recitat per darrera vegada a la Fundació Joan Brossa de Barcelona en la veu de la poeta Yolanda Pérez Herreras en el cicle L’acció contra la poesia i viceversa el gener del 2020, poc abans que el món canviés per sempre més (pandèmia).
Vàrem compartir vetllades inoblidables en l’encontre d’editors independents Edita de Punta Umbría, a Huelva, durant més de 16 anys, on anàvem amb el nostre art d’acció i fanzins de fotocòpia i grapa. Al Teatre Zorrilla de Badalona i les nits poètiques del Castell de Montjuïc, però sobretot al Kabaret Obert de Barcelona (2002-2008), un espai obert a la improvisació i participació espontània, sense límits, del qual va ser membre fundador, i molt en particular del festival La Muga Caula (2005-2019), del qual va ser un convidat permanent, dissenyant el cartell de la primera edició, el catàleg i el text de la convocatòria d’art postal Fluxcanmp!, amb motiu dels 50 anys de Fluxus i 100 anys de Duchamp a Catalunya el 2012 i les Caulestes, moneda “de curs legal” per fer front a la crisi monetària de la Muga Caula l’any 2013. Pere Sousa encarava tots els reptes artístics. Us esmento els fets més personals i que ens uneixen, altrament el treball de Pere Sousa està recopilat en diverses antologies acadèmiques d’art sonor, art postal i autogestió, per curós, extens i pioner. Les seves interpretacions de la Ur sonate de Kurt Schwitters i altres poemes dadàs són de les millors del món. Ens queden els vídeos i les gravacions en DVD, algunes amb nombrosos intèrprets que dirigia de forma entusiasta i metòdica; haver participat en alguna d’aquestes sessions ha sigut una experiència fructífera, i de fet Pere Sousa ha inculcat la Ursonate en diversos artistes d’acció de la nostra generació, com Nieves Correa, que la introdueix recurrentment en el seu treball.
Fa vuit anys un càncer de pulmó li va llevar la veu; no la parla però sí la força per recitar. Llavors es va bolcar en el collage i internet realitzant moltíssims collages de tisora i cola i de Photoshop que molta gent seguia com autèntiques sèries de Filmin; algunes d’elles s’han recopilat en llibres que podeu trobar referenciades al seu web i a les biblioteques del Macba i el MNAC. Pere Sousa sempre ha sigut un artista de la xarxa; la del mail art, la fotocòpia i la d’internauta i, alhora, un artista del cos i l’acció, condicions molt contemporànies i futures. Ara ha creuat la porta interestel·lar i albira les xarxes d’estels. Milers de bits i megues i gigues com pols còsmica fan circular el seu art en xarxa. A reveure, amic!
*Artista