Arts escèniques

ARTS EN VIU

El dolç jubileu de L’Estaquirot

Als 17 anys van començar a actuar i va ser mig per casualitat que van anar-se transformant en titellaires d’ofici i de professió

L’Estaquirot, en mig segle de trajectòria, ha creat 41 espectacles i ha realitzat 10.851 funcions per tot el món

La Sala de Vilanova i la Geltrú acull una mostra interactiva fins passat festes

L’Estaquirot està joiós pel jubileu fent broma del dia que una rata es va colar entre els titelles

Aneu amb temps a l’expo­sició de L’Esta­qui­rot Tea­tre. Es pot flai­rar la fei­nada i la passió dels seus 50 anys de tra­jectòria visi­tant els estands en què tant poden par­lar de cada un dels espec­ta­cles (amb unes suco­ses anècdo­tes) com fer una mirada més panoràmica sobre la seva tra­jectòria. L’expo­sició con­ti­nuarà fins al 7 de gener a La Sala de Vila­nova i la Geltrú. El Tea­tre Prin­ci­pal va ser el seu esce­nari de comiat el 18 de juny pas­sat. Era un calen­dari que havien pre­vist amb molta ante­lació. Abans, van tenir temps per aco­mi­a­dar-se de bona part dels muni­ci­pis que els han aco­llit durant mig segle. A Bar­ce­lona, van fer una tri­lo­gia al SAT!, per exem­ple al mes de febrer amb una rebuda molt calo­rosa.Una part de l’expo­sició es tras­lla­darà al Tolosa Pup­pet Inter­na­ti­o­nal Cen­tre, a Guipúscoa, durant sis mesos. I s’ha aca­bat. El seu Xim-Pum no admet pròrro­gues o noves actu­a­ci­ons.

La gent de L’Esta­qui­rot, com els va pas­sar als Come­di­ants (que Joan Font explica en el seu espec­ta­cle de comiat El vene­dor de fum. Crònica d’una invenció) es van tro­bar que els tite­lles van ser el seu ofici, quan ana­ven enca­de­nant actu­a­ci­ons sense quasi bus­car-les. Segu­ra­ment el tràgic acci­dent de trànsit del 21 de juny del 1979 (en què va morir la com­pa­nya Montse Bardí i tots els demés van ingres­sar a l’hos­pi­tal) hau­ria pogut ser el seu punt final. Però els altres grups s’hi van soli­da­rit­zar: van fer una caixa de resistència, van cobrir els bolos que tenien empa­rau­lats, i ja a l’agost d’aquell any repre­nien la car­rera (encara engui­xats) amb mate­rial nou. Olga Jiménez (que jun­ta­ment amb Albert Albà i Núria Bene­dicto, es con­ver­ti­rien en el pinyol del grup des del 1983 fins al final) agra­eix el suport de les com­pa­nyies fami­li­ars, però també de grups d’adults i d’orques­tres que van aju­dar a superar aquell tràngol. Van viure la inten­si­tat de la recu­pe­ració dels car­rers per part de les asso­ci­a­ci­ons de veïns (i també les estre­tors dels bohe­mis, perquè sovint les actu­a­ci­ons es com­pen­sa­ven pas­sant la gorra). Auto­di­dac­tes de mena, es van tro­bar calçant tite­lles per la influència del Fes­ti­val de Tite­lles de Bar­ce­lona. Altres com els de La Fan­farra i el Tea­tre Malic, de’n Toni Rum­bau, van tro­bar en la mani­pu­lació d’objec­tes una efec­tiva metàfora per expli­car històries, per apa­llis­sar el Poder a cops de porra, tor­nant dels seus exi­lis uni­ver­si­ta­ris durant la dic­ta­dura.

L’Esta­qui­rot va començar a expli­car històries bar­re­ja­des de cançons i alter­nant actors amb tite­lles. El 1974 van haver de pas­sar per una prova que els cer­ti­fiqués que eren artis­tes (amb una càpsula de tres minuts) per pertànyer al Sin­di­cato Naci­o­nal del Espectáculo. A par­tir del 1977 ja no són aquells joves inqui­ets i des­pre­o­cu­pats de 17 anys. Els obli­guen a pagar impos­tos a l’epígraf Títeres y vola­ti­nes en ambu­lan­cia i la Segu­re­tat Social en el règim d’artis­tes, dins l’apar­tat de tore­ros, cómicos, cari­ca­tos y excéntri­cos. El 1981 deci­dei­xen una situ­ació ambi­gua: con­ti­nuen sent artis­tes de car­rer però mun­ten un tea­tret que els per­met con­tro­lar millor la llum i el so, i té capa­ci­tat per a 130 per­so­nes. Es plan­ten als pobles durant qua­tre dies: cada dia fan un títol dife­rent. S’auto­ges­ti­ona amb les pròpia taqui­lla. Aque­lla mena d’enve­lat el farien ser­vir fins al 1985. L’única excepció és a Vila­nova i la Geltrú, on el mun­ta­ran anu­al­ment per a la pro­gra­mació esco­lar fins al 2002, en què van habi­li­tar un espai del seu taller per fer fun­ci­ons, amb gra­des retràctils per a 100 espec­ta­dors. El tea­tret els repre­sen­tava una com­pli­cació amb elamb el mun­tatge (tot i que no s’havia de cla­var a terra), però també amb el trans­port: més d’un cop els van mul­tar per excés de pes al vehi­cle. I a Itàlia se’ls van pun­xar dues rodes pro­ba­ble­ment per la mateixa raó. Això implica que alguns artis­tes es tre­guin el car­net de camió i que com­prin un Avia 5602F. El Taller Tea­tre con­ti­nuarà actiu, ara només com a taller per a la com­pa­nyia de Gui­llem Albà i per si s’han de fer ser­vir en acci­ons de poble (com el car­nes­tol­tes, per exem­ple).

L’evidència demos­tra que han d’idear històries amb guió, de prin­cipi a fi. L’Esta­qui­rot alterna històries inven­ta­des amb adap­ta­ci­ons molt par­ti­cu­lars dels con­tes clàssics. La per­so­na­li­tat de la com­pa­nyia fa que, per exem­ple, tin­gues­sin la tra­dició de rebre els espec­ta­dors abans de començar l’espec­ta­cle i que la cana­lla s’endugués algun record de la funció. Per exem­ple, a La pas­tis­sera i els follets rega­la­ven recep­tes de gale­tes per fer a casa. A L’aven­tura d’avor­rir-se deien, sor­ne­guers, que podrien pro­po­sar als pares de fer alguna recepta de cuina en el moment que esti­gues­sin retrans­me­tent algun par­tit de fut­bol!

Tot i que bona pat de les com­pa­nyies hagin inclòs argu­ments com­pro­me­sos als fami­li­ars (per exem­ple els Farrés Brot­hers van trac­tar sobre l’abús a OVNI o l’Alz­he­mier a Ope­ració A.V.I., la com­pa­nyia del Gar­raf juga des de l’humor als vicis fami­li­ars com el seu mandrós En Jan Tot­li­fan (2015) o la dèria capi­ta­lista i d’un certa pre­mo­nició al canvi climàtic al Tse-tse (1992). Com a les seves adap­ta­ci­ons de con­tes clàssics com Tres ossos (2012), Caput­xeta (1995), Patu­fet (1990) hi ha una diver­tida bon­ho­mia del mani­pu­la­dor que es fa pre­sent i pot dia­lo­gar amb el per­so­natge que mani­pula i amb el públic que escolta.

L’aven­tura de la tele també ha fet un forat en la tra­jectòria de la com­pa­nyia. Va ser entre el 2007 i el 2008 que van lide­rar Cuina de tite­lles. Era un fet més habi­tual que ara. Per exem­ple, es pot recor­dar l’aven­tura de La Com­panyía Ínfima La Puça (Picapuça, 1987, TVE), Tri­ci­cle (Tres estre­lles, 1987, TVC), Dagoll Dagom (La memòria dels car­gols, 1999, TVC) o, és clar, La Cubana (Tere­sina SA, 1999) i les T de Tea­tre (Jet lag, 2001, TVC). L’Esta­qui­rot està d’un jubi­leu joiós i per­petu amb tot els quilòmetres recor­re­guts. I fent broma que, per exem­ple, en una repre­sen­tació de Sub­sol (1987/88) es van tro­bar con­vi­vint les rates tite­lles amb les reals del tea­tre.

1,3
milions de km han recorregut amb vehicles. Primer eren de segona mà; després, de trinca. La rulot la van regalara uns refugiats de Bòsnia. Un camió, infrautilitzat, a gent de Gàmbia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia